Ülkemizde 2023 yılında yaşanan ve ‘’asrın felaketi’’ olarak tabir edilen 6 Şubat Kahramanmaraş merkezli depremlerin havalimanlarına etkisi kaçınılmaz olmuştur. Özellikle afet bölgesinde yer alan havalimanlarında depremin etkisi daha çok hissedilmiştir. Çalışmada, Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat depreminin afet bölgesinde bulunan havalimanlarının üzerindeki etkisini saptamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Hatay, Kahramanmaraş, Adana, Gaziantep, Adıyaman, Malatya, Elazığ, Şanlıurfa ve Diyarbakır havalimanları çalışmaya dahil edilmiştir. Veri zarflama yöntemi ve Malmquist toplam faktör verimliliği endeksleri kullanılarak havalimanlarının etkinlik ve verimliliklerinin ölçüldüğü bu çalışmada 2021,2022 ve 2023 dönemlerine ait veriler ele alınmıştır. Ayrıca personel sayısı, havalimanı giderleri ve terminal alanı girdi değişkenleri olarak; yolcu sayısı, toplam uçuş sayısı ve yük trafiği ise çıktı değişkenleri olarak analiz kapsamına dahil edilmiştir. Gerçekleştirilen analizlerde, 2021 ve 2022 yıllarında toplam 6 havalimanının etkin olduğu görülürken depremin meydana geldiği 2023 yılında ise toplam 4 havalimanının etkin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca 2022’de en yüksek verimliliğin Diyarbakır Havalimanı, en düşük verimliliğin Kahramanmaraş Havalimanı olduğu, 2023’te ise en yüksek verimliliğin Adıyaman Havalimanı, en düşük verimliliğin ise Hatay Havalimanı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Yazar ve diğer üçüncü kişi ve kurumlarla çıkar çatışmasının olmadığını veya varsa bu çıkar çatışmasının nasıl oluştuğuna ve çözüleceğine ilişkin beyanlar ile yazar katkısı beyan formları makale süreç dosyalarına ıslak imzalı olarak eklenmiştir.
Bu çalışmada herhangi bir finansal destek bulunmamaktadır.
Bu çalışma kapsamında teşekkür edilecek kişi veya kurum bulunmamaktadır.
The February 6 Kahramanmaraş-centered earthquakes, which occurred in our country in 2023 and are referred to as the “disaster of the century”, have inevitably had an impact on airports. The impact of the earthquake was felt more especially in airports located in the disaster area. The study aimed to determine the impact of the February 6 Kahramanmaraş-centered earthquake on the performance of airports located in the disaster area. For this purpose, Hatay, Kahramanmaraş, Adana, Gaziantep, Adıyaman, Malatya, Elazığ, Şanlıurfa and Diyarbakır airports were included in the study. In this study, where the efficiency and productivity of airports were measured using the data envelopment method and Malmquist total factor efficiency indices, data for the periods 2021, 2022 and 2023 were considered. In addition, the number of personnel, airport expenses and terminal area were included in the analysis as input variables; while the number of passengers, total number of flights and freight traffic were included in the analysis as output variables. In the analyzes carried out, it was determined that a total of 6 airports were active in 2021 and 2022, while a total of 4 airports were active in 2023, when the earthquake occurred. In addition, it was concluded that the highest efficiency in 2022 was Diyarbakır Airport, the lowest efficiency was Kahramanmaraş Airport, and the highest efficiency in 2023 was Adıyaman Airport and the lowest efficiency was Hatay Airport.
Earthquake airport data envelopment analysis efficiency productivity
Bu makale için etik kurul iznine gerek yoktur. Buna ilişkin ıslak onam formu, makale süreci dosyalarına eklenmiştir.
This study did not receive any financial support.
There are no individuals or institutions to be acknowledged in this study.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 22 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 2 |