Bu araştırma, öğretmenlerin iş-yaşam dengesi algılarının psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri üzerindeki rolünün incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmada “İş-Yaşam Dengesi Ölçeği ve “Psikolojik Sözleşmeye Uyma Düzeyi Ölçeği” ile veriler toplanmıştır. Araştırmanın evrenini Uşak il merkezinde görev yapan 2900 öğretmen, örneklemini ise kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla ulaşılabilen 418 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin iş yaşam dengesine ilişkin algılarının iş yaşam uyumu, kendine zaman ayırma ve yaşamın işten ibaret olması boyutlarında “yüksek”, yaşamı ihmal etme boyutunda ise “orta” düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeylerinin tüm boyutlarda ve toplamda yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmada öğretmenlerin iş yaşam dengesi algıları ile psikolojik sözleşme uyum düzeyleri arasında anlamlı, pozitif yönlü ve düşük düzeyde ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin iş-yaşam dengesi algılarının psikolojik sözleşmeye uyma düzeylerini yordadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin iş yaşam dengelerini daha iyi sağlayabilecekleri koşulların yaratılmasının, psikolojik sözleşmeye uyma düzeylerine olumlu yansıyacağı düşünülmektedir.
This study was aim to determine the role of teachers' perceptions of work-life balance on the levels of compliance with the psychological contract. The study is correlational design. In the study, data were collected through “The Work-Life Balance Scale” and “The Level of Compliance to The Psychological Contract Scale”. The population of the study consisted of 2900 teachers in the province of Usak and the sample consists of 418 teachers. As a result of the study, it was determined that teachers' general work life levels and time to themselves, the sub-dimensions of life consisting of work are at a “high” level, and the sub-dimension of neglecting life is at a “medium” level. It has been found that teachers have a high level of compliance with the psychological contract in all dimensions. In the study, it was determined that there are statistically significant and low positive relationships between teachers' perception of the dimension of work-life balance that determine the level of psychological contract. In the study, it was also predict that teachers' perceptions of work-life balance to their level of compliance with the psychological contract. It is thought that creating conditions where teachers can better maintain their work-life balance will have a positive impact on their level of compliance with the psychological contract.
Work-life adjustment Psychological contract Organizational loyalty
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.