Bu
çalışmada cumhuriyet döneminden günümüze ilkokul dördüncü sınıflarda okutulan
Tarih/Sosyal Bilgiler ders kitaplarında yer alan Antikite dönemi Anadolu
Uygarlıkları konusunun ele alınışındaki değişiklikler ve bunun nedenleri
incelenmiştir. Bunun için 1938, 1943, 1954, 1964 yıllarına ait Tarih IV ile
1969, 1978, 1987, 1996, 2000, 2005 ve 2015 yıllarına ait Sosyal Bilgiler
dördüncü sınıf ders kitapları incelenmiştir. Çalışmada doküman analizi
kullanılarak veri toplanmıştır.
Araştırma sürecinde çalışmanın amacına uygun olarak mevcut kaynaklar
taranmış, gerekli notlar alınmış, notlardan yola çıkılarak değerlendirme işlemi
yapılmıştır. Ders kitapları sahip oldukları metinsel ögeler, görseller, sorular
ve okuma parçaları açısından incelenmiştir. Çalışma sonucunda kitaplarda
Anadolu uygarlıklarından en fazla Eti (Hitit) uygarlığı hakkında bilgi
verildiği belirlenmiştir. İyon medeniyetinin Tarih IV ders kitaplarında Yunan
uygarlıkları başlığı altında ele alınırken Sosyal Bilgiler kitaplarının
tamamında Anadolu Uygarlıkları başlığı altında ele alındığı tespit edilmiştir.
Ayrıca Frigler, Lidyalılar hakkında Sosyal Bilgiler ders kitaplarında daha
ayrıntılı bilgi verilirken Tarih IV ders kitaplarında yok denecek kadar az
bilginin yer aldığı görülmüştür. Urartu medeniyetine ise Tarih IV ders
kitaplarının hiçbir bölümünde yer verilmediği ve incelenen kitaplarda Anadolu
uygarlıklarına ayrılan bölümün cumhuriyetin erken dönemlerine göre azaldığı
görülmüştür. 2005 yılı ders kitaplarında ise Eskiçağ Anadolu Uygarlıklarına yer
verilmemiştir. Bunda da yapılandırmacı eğitim anlayışının etkili olduğu
söylenebilir.
Eskiçağ tarihi öğretimi ilkokul ders kitapları tarih eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Şubat 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.