Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Alan Çocukların Akıllı Telefon Kullanımı İle İlgili Aile Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 18, 06.08.2018

Öz

Bu araştırmada okul öncesi eğitim alan
çocukların akıllı telefon kullanımı ile ilgili aile görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır.
Bu
amaç doğrultusunda nitel araştırma modellerinden olgu bilim (fenomenoloji)
deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim-öğretim döneminde Ağrı ili merkez ilçedeki iki bağımsız anaokulunda
eğitim gören çocukların ailelerinden uygun örneklem yöntemi ile belirlenen 110
aile oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen
altı tane açık uçlu soru ile toplanmıştır. Araştırmanın bulguları; ailelerin
büyük çoğunluğunun çocuklarının akıllı telefonu kullanmalarına izin vermekte
olduğu, çocuklarının haftanın her günü bir veya iki saat akıllı telefonla
meşgul oldukları, ailelerin akıllı telefonu çocuklarını meşgul eden ideal bir
araç olarak gördükleri, çocukların akıllı telefonla oynamak yerine dışarıda
oynamayı tercih ettikleri, ailelerin çoğunluğu telefonun, çocuklarının
gelişimine zarar verdiğini bilmesine rağmen çocuklarının telefonla meşgul
olmasını engelleyemedikleri şeklindedir.

Kaynakça

  • Aktaş, H., & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
  • Alfawareh, H.M. and Jusoh, S. (2014). Smartphones usage among unıversıty students: Najran unıversıty case, Internatıonal Journal of Academıc Research, 6 (2), 321-326.
  • Cho, Y. & Lee, H. (2004). A study on a model for internet addiction of adolescents. Journal of Korean Acad Nurs, 34(1), 102-110.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., & Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 24(3), 226-234.
  • Gardasevic, J., Bjelica, D., Popovic, S., & Vasiljevic, I. (2015). Attitudes of parents of preschool children towards the frequency and aspects of the use of computers. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 479.
  • Jung, J. Y. and Ha, J. H. (2013). The effects of general stress and emotional expression on upper grades of elementary school students' smart phone addiction Journal of Family and Counseling, 3(1), 61-77.
  • Kang, H. Y. and Park, C. H. (2012). Development and validation of the smartphone addiction inventory. Korean Journal of Psychology, 31(29), 563-580.
  • Kang, J-W., Jang, S-J. & Kim, S.-O. (2011). A study on the effect of variables of young children and family on internet game addiction inclination for young children. Journal of Media for Childhood Research, 10(3), 205-224.
  • Kim, D., Lee, Y., Lee, J., Nam, J. K., & Chung, Y. (2014). Development of Korean smartphone addiction proneness scale for youth. Plos One, 9(5).
  • Ko, C. H., Yen, J. Y.,. Chen, C. C., Chen, S. H., & Yen, C. F. (2005). Gender differences and related factors affecting online gaming addiction among Taiwanese adolescents. Journal of Nerv Ment Dis, 193(4), 273-277.
  • Köse, E. (2013). Bilimsel arştırma yöntemleri. Remzi Y. Kıncal (Ed.), Bilimsel Araştırma Modelleri içinde (s. 99-123). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction—a review of the psychological literature. International journal of environmental research and public health, 8(9), 3528-3552.
  • Kwon, M., Lee, J. Y., Won, W. Y., Park, J. W., Min, J. A., Hahn, C., & Kim, D. J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 8(2), e56936.
  • Lee, K.-Y. (2012). The study of factors in affecting the user's addictive behavior in using the smart phone applications. Korean Journal of Business Education, 27(5), 183-208.
  • Leung, L. (2007). Stressful life events, motives for Internet use, and social support among digital kids. Cyber Psychology & Behavior, 10(2), 204–214.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Mok, J. Y., Choi, S. W., Kim, D. J., Choi, J. S., Lee, J., Ahn, H., & Song, W. Y. (2014). Latent class analysis on internet and smartphone addiction in college students. Neuropsychiatric disease and treatment, 10, 817.
  • Noyan, C. O., Enez-Darçın, A., Nurmedov, S., Yılmaz, O., & Dilbaz, N. (2015). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16.
  • Park, C., & Park, Y. R. (2014). The conceptual model on smart phone addiction among early childhood. International Journal of Social Science and Humanity, 4(2), 147.
  • Paul, A., & Attewel, P. A. (2003). Computers and Young children: Social benefit or Social problem, social forces 82 (1), 277-296.
  • Poushter, J. (2016), Smartphone Ownership and Internet Usage Continues to Climb in Emerging Economies, http://www.pewglobal.org/2016/02/22/smartphone-ownership-and-internet-usage-continues-to-climb-in-emerging-economies/
  • Seo, M.Y. and Lim, E.M. (2010). Infants' and low-grade elementary students' internet game addiction tendency and the relationship between game addiction tendency and personality characteristics. The Journal of Child Education, 19(4), 163-175.
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z., & Taş, U. E. (2016). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği’nin (ATBÖ) Türk Lise Öğrencileri İçin Uyarlama Çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 7(1), 156-169.
  • Tatković, N., & Ružić-Baf, M. (2011). Računalo-komunikacijski izazov djeci predškolske dobi. Informatologia, 44(1), 27-30.
  • TÜİK. (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Ankara.
  • Yen, C. F., Tang, T. C., Yen, J. Y., Lin, H. C., Huang, C. F., Liu, S. C., & Ko, C. H. (2009). Symptoms of problematic cellular phone use, functional impairment and its association with depression among adolescents in Southern Taiwan. Journal of adolescence, 32(4), 863-873.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 18, 06.08.2018

Öz

Kaynakça

  • Aktaş, H., & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
  • Alfawareh, H.M. and Jusoh, S. (2014). Smartphones usage among unıversıty students: Najran unıversıty case, Internatıonal Journal of Academıc Research, 6 (2), 321-326.
  • Cho, Y. & Lee, H. (2004). A study on a model for internet addiction of adolescents. Journal of Korean Acad Nurs, 34(1), 102-110.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., & Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 24(3), 226-234.
  • Gardasevic, J., Bjelica, D., Popovic, S., & Vasiljevic, I. (2015). Attitudes of parents of preschool children towards the frequency and aspects of the use of computers. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 479.
  • Jung, J. Y. and Ha, J. H. (2013). The effects of general stress and emotional expression on upper grades of elementary school students' smart phone addiction Journal of Family and Counseling, 3(1), 61-77.
  • Kang, H. Y. and Park, C. H. (2012). Development and validation of the smartphone addiction inventory. Korean Journal of Psychology, 31(29), 563-580.
  • Kang, J-W., Jang, S-J. & Kim, S.-O. (2011). A study on the effect of variables of young children and family on internet game addiction inclination for young children. Journal of Media for Childhood Research, 10(3), 205-224.
  • Kim, D., Lee, Y., Lee, J., Nam, J. K., & Chung, Y. (2014). Development of Korean smartphone addiction proneness scale for youth. Plos One, 9(5).
  • Ko, C. H., Yen, J. Y.,. Chen, C. C., Chen, S. H., & Yen, C. F. (2005). Gender differences and related factors affecting online gaming addiction among Taiwanese adolescents. Journal of Nerv Ment Dis, 193(4), 273-277.
  • Köse, E. (2013). Bilimsel arştırma yöntemleri. Remzi Y. Kıncal (Ed.), Bilimsel Araştırma Modelleri içinde (s. 99-123). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction—a review of the psychological literature. International journal of environmental research and public health, 8(9), 3528-3552.
  • Kwon, M., Lee, J. Y., Won, W. Y., Park, J. W., Min, J. A., Hahn, C., & Kim, D. J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 8(2), e56936.
  • Lee, K.-Y. (2012). The study of factors in affecting the user's addictive behavior in using the smart phone applications. Korean Journal of Business Education, 27(5), 183-208.
  • Leung, L. (2007). Stressful life events, motives for Internet use, and social support among digital kids. Cyber Psychology & Behavior, 10(2), 204–214.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Mok, J. Y., Choi, S. W., Kim, D. J., Choi, J. S., Lee, J., Ahn, H., & Song, W. Y. (2014). Latent class analysis on internet and smartphone addiction in college students. Neuropsychiatric disease and treatment, 10, 817.
  • Noyan, C. O., Enez-Darçın, A., Nurmedov, S., Yılmaz, O., & Dilbaz, N. (2015). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16.
  • Park, C., & Park, Y. R. (2014). The conceptual model on smart phone addiction among early childhood. International Journal of Social Science and Humanity, 4(2), 147.
  • Paul, A., & Attewel, P. A. (2003). Computers and Young children: Social benefit or Social problem, social forces 82 (1), 277-296.
  • Poushter, J. (2016), Smartphone Ownership and Internet Usage Continues to Climb in Emerging Economies, http://www.pewglobal.org/2016/02/22/smartphone-ownership-and-internet-usage-continues-to-climb-in-emerging-economies/
  • Seo, M.Y. and Lim, E.M. (2010). Infants' and low-grade elementary students' internet game addiction tendency and the relationship between game addiction tendency and personality characteristics. The Journal of Child Education, 19(4), 163-175.
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z., & Taş, U. E. (2016). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği’nin (ATBÖ) Türk Lise Öğrencileri İçin Uyarlama Çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 7(1), 156-169.
  • Tatković, N., & Ružić-Baf, M. (2011). Računalo-komunikacijski izazov djeci predškolske dobi. Informatologia, 44(1), 27-30.
  • TÜİK. (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Ankara.
  • Yen, C. F., Tang, T. C., Yen, J. Y., Lin, H. C., Huang, C. F., Liu, S. C., & Ko, C. H. (2009). Symptoms of problematic cellular phone use, functional impairment and its association with depression among adolescents in Southern Taiwan. Journal of adolescence, 32(4), 863-873.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Kızıltaş Bu kişi benim

Eren Ertör

Yayımlanma Tarihi 6 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kızıltaş, E., & Ertör, E. (2018). Okul Öncesi Eğitim Alan Çocukların Akıllı Telefon Kullanımı İle İlgili Aile Görüşlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-18.

open-access-logo-png-transparent.png   by.png 

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.