The aim of this study was the investigation determination of some of the variables of self-esteem levels and attitudes towards sustainable environment of the secondary school students. Survey method was used in this study. It was performed in the fall term of 2013-2014 academic years with the secondary school students in Ankara. (ntotal = 99; n5th grade = 21, n6th grade = 22, n7th grade = 24, n8th grade = 32). The data has been analyzed by SPSS package program. The analysis of the data was performed through t-test for independent groups, one-way anova and simple correlation analysis. There wasn’t significant difference by gender between students' levels of self-esteem (t97 = .05, p = .95 > 0.05). Levels of self-esteem girl *Dipnot: Bu çalışma, “ Uluslararası Eğitimde Değişim ve Yeni Yönelimler Sempozyumu”nda sunulmuştur. and boy students’ were similar. But there was a significant difference by grade level between students' levels of self-esteem in favor of 8th grade students. Mean scores of the students; 5th grade = 37.43, 6th grade = 38.59, 7th grade = 39.08 and 8th grade = 42.00. Level of 8th grade students is seen that individuals with higher levels of self esteem. There wasn’t significant difference by gender between students' levels of attitude towards a sustainable environment (t97 = -1.69, p =.09 > 0.05). Levels of attitude towards a sustainable environment girl and boy students’ were similar. But there was a significant difference by grade level between students' levels of attitude towards a sustainable environment in favor of 8th grade students. Mean scores of the students; 5th grade = 65.62, 6th grade = 69.82, 7th grade = 71.83 and 8th grade = 88.00. Level of 8th grade students is seen that individuals with higher levels of attitude towards a sustainable environment. There was a significant (p = .00
Self-esteem attitude towards a sustainable environment secondary school students.
Bu araştırmanın amacı; ortaokul 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin benlik saygı düzeylerinin ve sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi ve benlik saygı düzeyleri ile sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının karşılaştırılmasıdır. Araştırma betimsel bir çalışma olup, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Ankara’da merkez bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. (ntoplam = 99; n5.sınıf = 21, n6.sınıf = 22, n7.sınıf = 24, n8.sınıf = 32). Elde edilen bulgulara dayalı olarak: Katılımcıların benlik saygı düzeyleri; cinsiyete göre anlamlı bir farklılık oluşturmazken (t97 = .05, p = .95 > 0.05), sınıf seviyelerine göre 8. sınıf öğrencileri lehine anlamlı bir farklılık göstermemektedir ( 5.sınıf = 37.43, 6.sınıf = 38.59, 7.sınıf = 39.08 ve 8.sınıf = 42.00). Katılımcıların sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları ise; cinsiyete göre anlamlı bir farklılık oluşturmazken (t97 = -1.69, p =.09 > 0.05), sınıf seviyelerine göre 8. sınıf öğrencileri lehine anlamlı bir farklılık göstermemektedir ( 5.sınıf = 65.62, 6.sınıf = 69.82, 7.sınıf = 71.83 ve 8.sınıf = 88.00). 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları ile benlik saygı düzeyleri arasında anlamlı (p = .00 < 0.01) ve orta düzeyde (r = 0.30 < 0.59 < 0.70) bir ilişki vardır.
Benlik saygı düzeyi sürdürülebilir çevreye yönelik tutum ortaokul öğrencileri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 |