Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Use of Colour in Turkish Painting

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 117 - 150, 30.10.2017
https://doi.org/10.31454/usb.381491

Öz

The
study explains briefly the approach to form in the Turkish Miniature and the
color, with examples from different groups and individuals of the Turkish art
of painting, including 19th Century Painters, First Turkish
Painters, First Period of Contemporary Turkish Art – 1914 / Age of Çallı,
Association of Individual Painters and Sculptors, Group D, New Painters Group,
Group 10s.The use of colour in the Turkish Painting in terms of groups has been
generally visualized as a reflection of use of colour in the Western Art, but
the artists seeking individual authenticity have been and worked more
experimental and free. Still, in works of arts of Turkish painting, even though
the painters have generally used the colour in their paintings dominantly, the
colour has never acquired a distinct function as the main element or main
formal structure, or main structure or substance of form. 

Kaynakça

  • Akay, A., Bedri Rahmi Eyüboğlu Sempozyumu, İstanbul, MSGSÜ, 2011. Arslan, N., “Yeniler Grubu”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s.1376, 1939. Ayan, A., Bedri Rahmi Eyüboğlu Sempozyumu, MSGSÜ, İstanbul, 2011. Bağcı, S., Çağman, F, Renda, G. ve Tanındı, Z., Osmanlı Resim Sanatı, Ankara, T.C.. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2012, s.262. Bedri Rahmi Eyüboğlu 1913 – 1975, Milliyet Sanat Dergisi, Sayı: 151, İstanbul, 26 Eylül 1975. Berk, N., Hoca Ali Rıza, Ankara, T.İ.B., 1986, s.26, 27. Boran, M., Türk Minyatür Sanatında Renk (Yüksek Lisans Tezi), Van, Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı /Resim - İş Eğitimi Bilim Dalı, 2000, s. V. Çoker, A. , “Avni Lifij’in Sanatı”, Avni Lifij Poşadlar, İstanbul, Aksoy Grafik, 1984, s. XXVII. Çoker, A. ve İskender, K., “Cumhuriyet Dönemi-Resim”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s. 370, 371, 373. Dal, E., “D Grubu”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s. 416, 417. Dal, E. “Eyuboğlu, Bedri Rahmi”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s.573. Duben, İ., Türk Resmi ve Eleştirisi, İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007, s. 29, 74, 77, 86, 87, 88, 92, 94, 95, 142, 147, 148, 150, 153, 154. Durmuş, M., “Bedri Rahmi Eyuboğlu ‘nun Şiirlerinde Işık ve Renk Unsuru”, Türkoloji Dergisi, C.14, S.1, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, 2001, s.239- 254. Elibal, G., Aliye Berger Sergi Kataloğu, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, İstanbul, 1975, s.18. Epikman, R, Osman Hamdi, MEB. İstanbul, 1967, s. 3. Elden, E., Osman Hamdi Bey Sözlüğü, Ankara, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2010, s. 24. Erbil, D., Bedri Rahmi Eyüboğlu Sempozyumu, İstanbul, MSGSÜ, 2011. Erol, T., Nazmi Ziya, İstanbul, Yapı Kredi Kültür Yayınları, 1995, s. 234. Eyuboğlu, B. R., “Merhaba Renk”, Delifişek (Sanat Yazıları), Ankara, Bilgi Yayınevi, 1975, s. 155-157. Bedri Rahmi Eyüboğlu Yaşasın Renk (Katalog), İstanbul, İş Bankası Kültür Yayınları, 2008. Germaner, S. 18. Yüzyıl Avrupa Resmi, İstanbul, Kabalcı, 1996. Giray, K., Ferruh Başağa. İstanbul, MAS Matbaacılık A.Ş., 2003. Gören, A. K. , Avni Lifij, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2001, s. 320. Şahin, E., “1914 Kuşağı”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s. 245. Şerifoğlu, Ö. F., Hoca Ali Rıza 1858-1930, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2005, s.56. İpşiroğlu, N., Görsel Sanatlarda Alımlama ve Sanatlararası Etkileşim, İstanbul, Hayalperest Yayınevi, 2013, s. 170, 173. Kınaytürk, H., Nurullah Berk, Türk Ressamları: 4., İstanbul, Garanti Bankası Yayınları. 1996. Müftüoğlu, M. O., “Renk Üzerine Söyleşi”, İstanbul, MSGSÜ, 2016. Müftüoğlu, M. O., Türk Resim Sanatında Desen’in İşlevi (Sanatta Yeterlik Eser Metni), İstanbul, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Resim Anasanat Dalı, 2005, s. 75. Nesin, A., Aliye Berger Sergi Kataloğu, İstanbul, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, 1975, s.10. Ocvirck, Stinson, Wigg, Bone, Cayton, Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama, Çev. N. Balkır Kuru, İzmir, Karakalem Kitabevi Yayınları, 2015, s. 10. Öndin, N., Gelenekten Moderne Türk Resmi Estetiği 1850-1950, İstanbul, İnsancıl Yayınları, 2011, s. 59, 70, 87, 104. Özsezgin, K., İbrahim Çallı, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1993, s.138. Kırmızı ve Sanat, P Dünya Sanatı Dergisi, Sayı: 50. İstanbul, Raffi Portakal Antikacılık Müzayede, 2008, s. 62. Renda, G., Erol, T. ve Berk, N., Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, İstanbul, Tiglat Yayınevi, 1981. Rona Z., Namık İsmail, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1992, s. 117.

Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 117 - 150, 30.10.2017
https://doi.org/10.31454/usb.381491

Öz

Türk minyatür
sanatında biçime yaklaşım ve renge kısaca değinilerek, Türk resim sanatında akımlar,
gruplar ve bireyler bağlamında renk; 19. yüzyıl ressamları- İlk Türk
ressamları, Çağdaş Türk resminin ilk dönemi – 1914 / Çallı Kuşağı, Müstakil
Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği, D Grubu, Yeniler Grubu, Onlar Grubu ve
Soyut Eğilimler sanatçıları ve resimlerinden örneklerle irdelenmiştir. Türk
resim sanatında renk kullanımı gruplar bağlamında, bazı istisnalar olsa da
genelde Batı sanatında renk kullanımının bir yansıması olarak görselleşmiş
ancak bireysel özgünleşme arayışında olan sanatçılarda renk kullanımı daha
deneysel ve özgür bir şekilde ortaya çıkmıştır. Yine de Türk resim sanatında
yer alan eserlerde, genelleme yapılacak olursa, baskın bir şekilde yer almış
olmakla birlikte renk; başlı başına ana öğe ya da ana biçimsel yapı, formun
maddesi ya da temel yapısı olarak belirgin bir şekilde işlev kazanmamıştır.

Kaynakça

  • Akay, A., Bedri Rahmi Eyüboğlu Sempozyumu, İstanbul, MSGSÜ, 2011. Arslan, N., “Yeniler Grubu”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s.1376, 1939. Ayan, A., Bedri Rahmi Eyüboğlu Sempozyumu, MSGSÜ, İstanbul, 2011. Bağcı, S., Çağman, F, Renda, G. ve Tanındı, Z., Osmanlı Resim Sanatı, Ankara, T.C.. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2012, s.262. Bedri Rahmi Eyüboğlu 1913 – 1975, Milliyet Sanat Dergisi, Sayı: 151, İstanbul, 26 Eylül 1975. Berk, N., Hoca Ali Rıza, Ankara, T.İ.B., 1986, s.26, 27. Boran, M., Türk Minyatür Sanatında Renk (Yüksek Lisans Tezi), Van, Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı /Resim - İş Eğitimi Bilim Dalı, 2000, s. V. Çoker, A. , “Avni Lifij’in Sanatı”, Avni Lifij Poşadlar, İstanbul, Aksoy Grafik, 1984, s. XXVII. Çoker, A. ve İskender, K., “Cumhuriyet Dönemi-Resim”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s. 370, 371, 373. Dal, E., “D Grubu”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s. 416, 417. Dal, E. “Eyuboğlu, Bedri Rahmi”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s.573. Duben, İ., Türk Resmi ve Eleştirisi, İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007, s. 29, 74, 77, 86, 87, 88, 92, 94, 95, 142, 147, 148, 150, 153, 154. Durmuş, M., “Bedri Rahmi Eyuboğlu ‘nun Şiirlerinde Işık ve Renk Unsuru”, Türkoloji Dergisi, C.14, S.1, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, 2001, s.239- 254. Elibal, G., Aliye Berger Sergi Kataloğu, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, İstanbul, 1975, s.18. Epikman, R, Osman Hamdi, MEB. İstanbul, 1967, s. 3. Elden, E., Osman Hamdi Bey Sözlüğü, Ankara, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2010, s. 24. Erbil, D., Bedri Rahmi Eyüboğlu Sempozyumu, İstanbul, MSGSÜ, 2011. Erol, T., Nazmi Ziya, İstanbul, Yapı Kredi Kültür Yayınları, 1995, s. 234. Eyuboğlu, B. R., “Merhaba Renk”, Delifişek (Sanat Yazıları), Ankara, Bilgi Yayınevi, 1975, s. 155-157. Bedri Rahmi Eyüboğlu Yaşasın Renk (Katalog), İstanbul, İş Bankası Kültür Yayınları, 2008. Germaner, S. 18. Yüzyıl Avrupa Resmi, İstanbul, Kabalcı, 1996. Giray, K., Ferruh Başağa. İstanbul, MAS Matbaacılık A.Ş., 2003. Gören, A. K. , Avni Lifij, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2001, s. 320. Şahin, E., “1914 Kuşağı”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1997, s. 245. Şerifoğlu, Ö. F., Hoca Ali Rıza 1858-1930, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2005, s.56. İpşiroğlu, N., Görsel Sanatlarda Alımlama ve Sanatlararası Etkileşim, İstanbul, Hayalperest Yayınevi, 2013, s. 170, 173. Kınaytürk, H., Nurullah Berk, Türk Ressamları: 4., İstanbul, Garanti Bankası Yayınları. 1996. Müftüoğlu, M. O., “Renk Üzerine Söyleşi”, İstanbul, MSGSÜ, 2016. Müftüoğlu, M. O., Türk Resim Sanatında Desen’in İşlevi (Sanatta Yeterlik Eser Metni), İstanbul, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Resim Anasanat Dalı, 2005, s. 75. Nesin, A., Aliye Berger Sergi Kataloğu, İstanbul, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, 1975, s.10. Ocvirck, Stinson, Wigg, Bone, Cayton, Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama, Çev. N. Balkır Kuru, İzmir, Karakalem Kitabevi Yayınları, 2015, s. 10. Öndin, N., Gelenekten Moderne Türk Resmi Estetiği 1850-1950, İstanbul, İnsancıl Yayınları, 2011, s. 59, 70, 87, 104. Özsezgin, K., İbrahim Çallı, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1993, s.138. Kırmızı ve Sanat, P Dünya Sanatı Dergisi, Sayı: 50. İstanbul, Raffi Portakal Antikacılık Müzayede, 2008, s. 62. Renda, G., Erol, T. ve Berk, N., Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, İstanbul, Tiglat Yayınevi, 1981. Rona Z., Namık İsmail, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1992, s. 117.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm C2S4
Yazarlar

Güliz Baydemir Dabanlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Baydemir Dabanlı, G. (2017). Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 117-150. https://doi.org/10.31454/usb.381491
AMA Baydemir Dabanlı G. Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı. USBdergi. Ekim 2017;2(4):117-150. doi:10.31454/usb.381491
Chicago Baydemir Dabanlı, Güliz. “Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 2, sy. 4 (Ekim 2017): 117-50. https://doi.org/10.31454/usb.381491.
EndNote Baydemir Dabanlı G (01 Ekim 2017) Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 2 4 117–150.
IEEE G. Baydemir Dabanlı, “Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı”, USBdergi, c. 2, sy. 4, ss. 117–150, 2017, doi: 10.31454/usb.381491.
ISNAD Baydemir Dabanlı, Güliz. “Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 2/4 (Ekim 2017), 117-150. https://doi.org/10.31454/usb.381491.
JAMA Baydemir Dabanlı G. Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı. USBdergi. 2017;2:117–150.
MLA Baydemir Dabanlı, Güliz. “Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, c. 2, sy. 4, 2017, ss. 117-50, doi:10.31454/usb.381491.
Vancouver Baydemir Dabanlı G. Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı. USBdergi. 2017;2(4):117-50.

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.