BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim 9. Sınıf öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora ilişkin tutumları ile okula yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi

Yıl 2015, , 9 - 19, 04.01.2016
https://doi.org/10.18826/ijsets.95709

Öz

Amaç: Ortaöğretim 9.sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları ile okula yabancılaşma düzeylerinin bazı değişkenler ile ilişkisini belirlemektir.

Materyal ve Yöntem: İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu çalışma Balıkesir il merkezinde tesadüfi örneklem medotu ile seçilen ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 9.sınıf öğrencilerinden 451 kadın ve 398 erkek olmak üzere toplam 849 orta öğretim öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla; kişisel bilgi formu, 9.sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği (BESTÖ) ve öğrenci yabancılaşma ölçeği (ÖYÖ) kullanılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerinin BESTÖ puan ortalamaları 2.99±0.40, ÖYÖ puan ortalamaları ise 2.97±0.68 olarak bulunmuştur. BESTÖ ortalamalarının okul başarı durumu, beden eğitimi derslerine katılım durumu, okul takımında yer alma durumu değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmuştur. ÖYÖ puan ortalamalarının ise aile aylık gelir düzeyi, okul başarı durumu değişkenine göre aralarında anlamlı fark bulunmuştur.

Sonuçlar: Öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutum düzeylerinin arttırılması için öğrencilerin spor ve spor etkinlikleri ile daha fazla ilgilenmelerinin sağlanmalıdır.Öğrenci yabancılaşma düzeylerinin azaltılması içinde okula aidiyetlerini artıracak sportif etkinliklere ağırlık verilmesi gerekir.

Kaynakça

  • Altay, F.& Özdemir, Z.(2006). Ankara İli Merkez ilçelerinde İlköğretim Birinci Kademesinde Öğrenim Gören 4.ve 5.Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, 9.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. Muğla.
  • Arslantaş, Y.(1998). Sınıf Yönetiminde Öğretmen İletişim Biçimlerine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu
  • Balyan, M., Moralı, S.& Onursal AM.(2005). The Attitudes of Various Secondary School Students Toward Physical Education Lessons (İzmir Sample) 46th ICHPER-SD Anniversary World Congress 9-13 November ,İstanbul.
  • Bernstein, D.A., Alison, C.S., Roy, E.J.& Srull, T.K.(1994). Wickens CD Psychology, 3rd ed. Princeton, NJ: Houghton Mifflin Company, Boston:,p:505 -90.
  • Birtwistle, G.E.& Brodie, D.A.(1991). Children's attitudes towards activity and perceptions of physical education. Health Education Research. 6. (4) ; s: 465-478.
  • Çeliköz, N.& Çetin, F.(2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi,162.
  • Çetin, S.(2003). Anadolu Lisesi ve Düz (Genel) Lise Çıkışlı Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirhan, G.& Altay, F.(2001). Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği 2. Spor Bilimleri Dergisi. s: 9-20.
  • Erkal, M., Güven, Ö.&Ayan,D.(1998). Sosyolojik Açıdan Spor. Der Yayınları, İstanbul; s: 3.
  • Eryılmaz, A.& Burgaz, B.(2011). Özel ve Resmi Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyi. Eğitim ve Bilim.(161-36) s: 271-286.
  • Finn, J.D. & Voelkl, K.E.(1993). School characteristic related to school engagement. Journal Of Negro Education.p: 249-268.
  • Fromm, E. (1996). Sağlıklı Toplum. (Z. Tanrısever, & Y. Salman, Çev.) Payel Yayınevi, İstanbul;1996,s:49
  • George, D.& Mallery, M.(2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update, Pearson, Boston, s:10
  • Gilliver, K.(2002). Quality Physical Education,1st Proceeding Book Eupa Symposium On Physical Education. Belgıum
  • Güllü, M. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Araştırılması, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Hajda, J.(1961).Alienation and ıntegration of student ıntellectuals. American Sociological Review,(5- 26) s: 758-777.
  • Hünük, D.(2006). Ankara İli Merkez İlçelerindeki İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Sınıf Düzeyi, Öğrenci Cinsiyeti, Öğretmen Cinsiyeti ve Spora Aktif Katılımları Açısından Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Izgar, G.(2013). İlköğretim okulu 8. Sınıf öğrencilerine Uygulanan değerler eğitimi programının Demokratik tutum ve davranışlarına etkisi. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Jimerson, S.R., Campos, E. & Greif, J.L.(2003). Toward an understanding of definations and measures of school engagement and related terms.The California School Psychologist. p: 7-27.
  • Kangalgil, M., Hünük, D.& Demirhan, G.(2004). Spor yapan ve yapmayan öğrencilerin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları .10th Ichper-Sd European Congress And The Tssa 8th International Sport Science Congress 17 Nowember,İstanbul.
  • Katıtaş, S.(2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Okula Yabancılaşma ve Okulu Bırakma Eğilimi (Şanlıurfa İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi,Şanlıurfa
  • Kılınç, H.(2005). Ergenlerin Yalnızlık Düzeyleri ve Kişiler Arası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Kimball, R.S.(2007). Sixth Grade Fitness Levels and The Fitnessgram Assessment Program. Ph.D.Thesis. Liberty University
  • King, M.H.(1994). Student attitudes toward physical education at the intermediate level (Masters thesis, Memorial University of Newfoundland, Canada). Masters Abstracts International, 34-02, 0499.
  • Kızılay, M.(2008). İlköğretim Okullarında İkinci Kademe Öğrencilerinin Okula Bağlılık Durumlarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi,İstanbul
  • Koca, C.& Demirhan, G.(2004). An examination of high school students attitudes toward physical education with regard to sex and sport participation.Perceptual & Motor Skills. (3-98), p: 754-758.
  • Koçak, S. & Hürmeriç, I.(2006). Attitudes toward physical education classes of primary school students in Turkey. Perceptual&Motor Skills.(1-103) p: 296-300.
  • Murdock, T.B.(1999). The social context of risk:status and motivational predictors of alienation in middle school. Journal of Educational Psycology.(1-91) p: 62-75.
  • Özdemir, M.& Kalaycı, H.(2013). Okul bağlılığı ve metaforik okul algısı üzerine bir inceleme: Çankırı İli Örneği. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.(4-13); s: 2125-2137.
  • Sanberk, İ.(2003). Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği (Bir Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması).Yüksek Lisans Tezi,Çukurova Üniversitesi,Adana.
  • Sünbül, A. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Konya: Çizgi Kitapevi.s.63
  • Tabachnik, B.G.& Fidell, L.S.(2013). Using Multivariate Statistics. Pearson,Boston,p: 6.
  • Taşer, H.(2004). Fiziksel Uygunluk Eğitimi. Atatürk Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. (3-6), s:48-56
  • Tezcan, M.(1998). Eğitim Sosyolojisi. Bilim Yayınları, Ankara, s:245-255
  • Türk, F.(2010). Lise Öğrencilerinin Eğitimde Yabancılaşma Sorunu; Ankara İli Yenimahalle İlçesi İki Genel Lise Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi,Ankara
  • Yanık, M.&Çamlıyer H.(2013).Developing An Attitude Scale Towards Profession Of Physical Education Teaching In Secondary Schools (Sasppet). International Journal of Human Sciences, (10), 2.
  • Yavaş, M.& İlhan, A.(1996). Beden Eğitimi ve Sporda Özel Öğretim Yöntemleri, Melisa Yayıncılık, s:2,14,23.
  • Yavuz, M.(2004). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Eğitimle İlgili Temel Kavramalar. Eğitim Kitapevi, Konya, s: 13.
  • Yavuzer, H.(1998). Çocuk Psikolojisi. 15.Baskı.Remzi Kitapevi, İstanbul,s:155

The relationship between high school 9th graders' attitudes towards Physical Education and Sports and their levels of alienation from school

Yıl 2015, , 9 - 19, 04.01.2016
https://doi.org/10.18826/ijsets.95709

Öz

Aim: This study aims to investigate the relationship between the high school 9th graders' attitudes towards physical education & sports and their levels of alienation from school, both in terms of certain socio-demographic variables.

Material and Methods: The relational screening model was used in the study. Totally 849 secondary school students (n=451 females and n=398 males) were participated by random sampling method among 9th graders studying at the secondary schools located in the Province of Balikesir, Turkey.

Results: The Attitudes Toward Physical Education and Sports Scale and the Student Alienation Scale were 2.99±0.40# and 2.97±0.68# respectively. There were significant differences founded between Attitudes Toward Physical Education and Sports Scale and school achievement, participation in physical education classes, participation in the school team. There were also significant differences found between the mean alienation scores and average family income, school achievement.

Conclusion: Students should participated in the sports activities and facilities in order to improve the Attitudes Toward Physical Education and Sports. School managers should do sports activities increasing the sense of belonging to school in order to decreasing of alienation level.

Kaynakça

  • Altay, F.& Özdemir, Z.(2006). Ankara İli Merkez ilçelerinde İlköğretim Birinci Kademesinde Öğrenim Gören 4.ve 5.Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, 9.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. Muğla.
  • Arslantaş, Y.(1998). Sınıf Yönetiminde Öğretmen İletişim Biçimlerine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu
  • Balyan, M., Moralı, S.& Onursal AM.(2005). The Attitudes of Various Secondary School Students Toward Physical Education Lessons (İzmir Sample) 46th ICHPER-SD Anniversary World Congress 9-13 November ,İstanbul.
  • Bernstein, D.A., Alison, C.S., Roy, E.J.& Srull, T.K.(1994). Wickens CD Psychology, 3rd ed. Princeton, NJ: Houghton Mifflin Company, Boston:,p:505 -90.
  • Birtwistle, G.E.& Brodie, D.A.(1991). Children's attitudes towards activity and perceptions of physical education. Health Education Research. 6. (4) ; s: 465-478.
  • Çeliköz, N.& Çetin, F.(2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi,162.
  • Çetin, S.(2003). Anadolu Lisesi ve Düz (Genel) Lise Çıkışlı Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirhan, G.& Altay, F.(2001). Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği 2. Spor Bilimleri Dergisi. s: 9-20.
  • Erkal, M., Güven, Ö.&Ayan,D.(1998). Sosyolojik Açıdan Spor. Der Yayınları, İstanbul; s: 3.
  • Eryılmaz, A.& Burgaz, B.(2011). Özel ve Resmi Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyi. Eğitim ve Bilim.(161-36) s: 271-286.
  • Finn, J.D. & Voelkl, K.E.(1993). School characteristic related to school engagement. Journal Of Negro Education.p: 249-268.
  • Fromm, E. (1996). Sağlıklı Toplum. (Z. Tanrısever, & Y. Salman, Çev.) Payel Yayınevi, İstanbul;1996,s:49
  • George, D.& Mallery, M.(2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update, Pearson, Boston, s:10
  • Gilliver, K.(2002). Quality Physical Education,1st Proceeding Book Eupa Symposium On Physical Education. Belgıum
  • Güllü, M. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Araştırılması, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Hajda, J.(1961).Alienation and ıntegration of student ıntellectuals. American Sociological Review,(5- 26) s: 758-777.
  • Hünük, D.(2006). Ankara İli Merkez İlçelerindeki İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Sınıf Düzeyi, Öğrenci Cinsiyeti, Öğretmen Cinsiyeti ve Spora Aktif Katılımları Açısından Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Izgar, G.(2013). İlköğretim okulu 8. Sınıf öğrencilerine Uygulanan değerler eğitimi programının Demokratik tutum ve davranışlarına etkisi. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Jimerson, S.R., Campos, E. & Greif, J.L.(2003). Toward an understanding of definations and measures of school engagement and related terms.The California School Psychologist. p: 7-27.
  • Kangalgil, M., Hünük, D.& Demirhan, G.(2004). Spor yapan ve yapmayan öğrencilerin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları .10th Ichper-Sd European Congress And The Tssa 8th International Sport Science Congress 17 Nowember,İstanbul.
  • Katıtaş, S.(2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Okula Yabancılaşma ve Okulu Bırakma Eğilimi (Şanlıurfa İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi,Şanlıurfa
  • Kılınç, H.(2005). Ergenlerin Yalnızlık Düzeyleri ve Kişiler Arası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Kimball, R.S.(2007). Sixth Grade Fitness Levels and The Fitnessgram Assessment Program. Ph.D.Thesis. Liberty University
  • King, M.H.(1994). Student attitudes toward physical education at the intermediate level (Masters thesis, Memorial University of Newfoundland, Canada). Masters Abstracts International, 34-02, 0499.
  • Kızılay, M.(2008). İlköğretim Okullarında İkinci Kademe Öğrencilerinin Okula Bağlılık Durumlarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi,İstanbul
  • Koca, C.& Demirhan, G.(2004). An examination of high school students attitudes toward physical education with regard to sex and sport participation.Perceptual & Motor Skills. (3-98), p: 754-758.
  • Koçak, S. & Hürmeriç, I.(2006). Attitudes toward physical education classes of primary school students in Turkey. Perceptual&Motor Skills.(1-103) p: 296-300.
  • Murdock, T.B.(1999). The social context of risk:status and motivational predictors of alienation in middle school. Journal of Educational Psycology.(1-91) p: 62-75.
  • Özdemir, M.& Kalaycı, H.(2013). Okul bağlılığı ve metaforik okul algısı üzerine bir inceleme: Çankırı İli Örneği. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.(4-13); s: 2125-2137.
  • Sanberk, İ.(2003). Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği (Bir Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması).Yüksek Lisans Tezi,Çukurova Üniversitesi,Adana.
  • Sünbül, A. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Konya: Çizgi Kitapevi.s.63
  • Tabachnik, B.G.& Fidell, L.S.(2013). Using Multivariate Statistics. Pearson,Boston,p: 6.
  • Taşer, H.(2004). Fiziksel Uygunluk Eğitimi. Atatürk Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. (3-6), s:48-56
  • Tezcan, M.(1998). Eğitim Sosyolojisi. Bilim Yayınları, Ankara, s:245-255
  • Türk, F.(2010). Lise Öğrencilerinin Eğitimde Yabancılaşma Sorunu; Ankara İli Yenimahalle İlçesi İki Genel Lise Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi,Ankara
  • Yanık, M.&Çamlıyer H.(2013).Developing An Attitude Scale Towards Profession Of Physical Education Teaching In Secondary Schools (Sasppet). International Journal of Human Sciences, (10), 2.
  • Yavaş, M.& İlhan, A.(1996). Beden Eğitimi ve Sporda Özel Öğretim Yöntemleri, Melisa Yayıncılık, s:2,14,23.
  • Yavuz, M.(2004). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Eğitimle İlgili Temel Kavramalar. Eğitim Kitapevi, Konya, s: 13.
  • Yavuzer, H.(1998). Çocuk Psikolojisi. 15.Baskı.Remzi Kitapevi, İstanbul,s:155
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm SPOR EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

Mehmet Yanık 0000-0003-3235-3874

Hatice Çamlıyer

Yayımlanma Tarihi 4 Ocak 2016
Gönderilme Tarihi 17 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Yanık, M., & Çamlıyer, H. (2016). Ortaöğretim 9. Sınıf öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora ilişkin tutumları ile okula yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 1(1), 9-19. https://doi.org/10.18826/ijsets.95709

Cited By





LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI: ANKARA’DA BALÂ İLÇESİ ÖRNEĞİ
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.33689/spormetre.466874



The Attitudes of Classroom Teacher Candidates Towards Physical Education Lesson
International Journal of Sports Exercise and Training Science
GÖNÜL TEKKURŞUN DEMİR
https://doi.org/10.18826/useeabd.319676