Aim: The aim of this study is to analyse the attitudes
of the physical education teacher candidates towards ‘Teacher Classroom
Practice’ course present in programs for training teachers for sport high
schools and for teachers of physical education.
Material and Methods: The study group of this research was compiled
of 60 students from 2015-2016 school year in Batman University, Physical
Education and Sport High school Physical Education Department and Department
for Sport High school Teachers, which attended the course “Teacher Classroom
Practice”. The results of the research were collected with “Course for Teacher
Classroom Practice Attitude Scale”. Besides descriptive statistics used for the
analysis, Mann Whitney U test was used for the comparison between the results
of different groups.
Results: According to the results of the study, even though
physical education teacher candidates’ attitudes towards the course showed
positive results, an inconsistence was observed between the high school and
practice school results. It was also observed that there are no significantly
different reactions to the attitude of teacher candidates according to the
gender or schools that participated the study. In the light of these results.
Conclusion: It is observed that the general attitude levels of pre-service physical
education teachers towards the school experience course are positively high.
This is an expected and desired result in terms of showing that school
experience course is a very important course in providing experience and chance
of observing the profession of teaching beforehand in field.
School Experience Physical Education Teacher Candidates Attitude Teacher Training
Amaç:
Bu çalışmanın amacı Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının öğretmen yetiştirme programlarında yer alan
“Okul Deneyimi” dersinin uygulaması hakkında öğretmen adaylarının tutumlarını
incelemektir.
Materyal
ve Yöntem: Araştırmanın çalışma
grubunu, 2015-2016 öğretim yılında Batman Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor
Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünde okuyan ve “Okul
Deneyimi” dersi uygulamasına katılan 60 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Okul Deneyimi Dersi
Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin
yanı sıra verilerin gruplar arası karşılaştırmasında Mann Whitney U testi
kullanılmıştır.
Bulgular:
Çalışmada, beden eğitimi
öğretmen adaylarının Okul Deneyimi dersi uygulamasına yönelik tutumlarının
pozitif olduğu ancak, uygulamada yüksekokul ile uygulama okulu arasında
kopukluk yaşandığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının tutumlarında, cinsiyet ve
okul deneyimi uygulamasına katıldıkları okul türü değişkenlerine göre anlamlı
farklılıklar olmadığı gözlenmiştir.
Sonuçlar: Beden eğitimi öğretmen adaylarının okul deneyimi
dersine yönelik olarak genel tutum düzeylerinin olumlu yönde ve yüksek olduğu
görülmektedir. Bu sonuç, meslek öncesinde öğretmenlik mesleğini sahada
gözlemleme ve deneyim kazandırmada okul deneyimi dersinin oldukça önemli bir
ders olmasını göstermesi açısından beklenen ve istenen bir sonuçtur.
Okul Deneyimi Beden Eğitimi Öğretmen Adayı Tutum Öğretmen Yetiştirme
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | SPOR EĞİTİM BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |