Aim: The study is to compare the level of social skills scores of undergraduate students at
Mersin University School of Physical Education and Sports according to sport types, gender
and class levels.
Material
and Methods: To test the main hypothesis, a total of 112 student- athletes (47 female
and 65 male), performing individual and team sports from the Mersin University School of
Physical Education and Sports were involved in this study. Data were collected by ‘Social Skills
Inventory” developed by Riggio (1986, 1989) and adapted to Turkish by Yüksel (1998).
Results: T -test results showed that the mean scores of 6 sub-dimensions of social skills scale
does not change with regard to types of sports. But, there were significant differences of mean
scores of social control changes with respect to gender and this score was higher for female
athletes compared to male counterparts. Moreover, the results of Kruskal Wallis Analysis
indicated that there was a significant difference in all sub dimensions except emotional
awareness subscale compared to class level. First year students had the highest scores in terms
of emotional expressivity, emotional control, social expressivity, social awareness, and social
control.
Conclusion: It could be stated that women are more successful in social skills, although the
level of social skills of student-athletes does not differ according to sport.
Sports Team Sports Individual Sports Social Skills Social Skills Scale
Amaç: Mersin Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO)’nda öğrenim gören
öğrencilerin sosyal beceri puanlarının spor türüne, cinsiyete ve sınıf düzeylerine göre
karşılaştırılmasıdır.
Materyal ve Yöntem: Çalışmaya Mersin Üniversitesi BESYO’da öğrenim gören, aynı
zamanda bireysel ve takım sporlarında mücadele eden 47 kadın ve 65 erkek olmak üzere
toplam 112 öğrenci-sporcu katılmıştır. Veriler, Riggio (1986, 1989) tarafından geliştirilen ve
Yüksel (1998) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Sosyal Beceri Envanteri” ile toplanmıştır.
Bulgular: Analizler, öğrencilerin Sosyal Beceri Envanteri alt boyut ortalama puanlarının spor
türüne göre farklılaşmadığını göstermiştir. Cinsiyete ilişkin yapılan karşılaştırmalarda ise kadın
sporcuların sosyal kontrol alt boyut ortalama puanlarının erkek sporculara göre daha yüksek
olduğu bulunmuştur. Kruskall Wallis Analiz sonuçlarına göre; duygusal duyarlık alt ölçeği
dışındaki diğer tüm alt boyutlarda sınıf düzeyine göre anlamlı bir fark olduğu (p<0,05) ve 1.
sınıf öğrencilerinin en yüksek ortalama puana sahip olduklarını görülmüştür.
Sonuçlar: Öğrenci-sporcuların sosyal beceri düzeylerinin spor türüne göre farklılaşmamasına
rağmen kadınların sosyal beceriler konusunda daha başarılı oldukları ifade edilebilir.
Spor Takım Sporları Bireysel Sporlar Sosyal Beceri Sosyal Beceri Envanteri
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | EGZERSİZ ve SPOR PSİKOLOJİSİ BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |