Amaç: Bu çalışma, ergenlerin farklı fiziksel faaliyet alanlarındaki fiziksel olarak aktif olma yeterliğini değerlendirmek için Campbell ve ark., (2016) tarafından geliştirilen 5 boyut (Okulda, Ulaşımda, Ev içi, Boş zaman ve rekreasyon, Okul içi gezinti ve ulaşımda) ve 26 maddeden oluşan Fiziksel Aktivite Yeterliği Ölçeğinin (FAYÖ) Türkçeye uyarlanması amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Yöntem: Bu ölçeğin Türkçeye çevirisinde Brislin’in (1986) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya, Muğla ilinde Fen Lisesi ve Anadolu Liselerinde öğrenim gören toplam 205 lise öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Ölçeğin faktör yapısının geçerli bir model olup olmadığının ortaya konulması için verilere hem Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA) hem de Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır.
Bulgular: AFA’ya göre tüm maddelerin faktör yükleri 0,405 ile 0,924 arasında değişmektedir. Ayrıca güvenirlik analizine göre, “ulaşımda” boyutu oldukça güvenilir iken, diğer tüm boyutlar yüksek derecede güvenilirdir. Diğer taraftan, DFA sonuçlarına göre ölçme modelinin uyum değerleri X2=559.7, df=289, X2/df=1.93; CFI=0.950, IFI=0.951, NFI=0.903; RMSEA=0.068 olarak bulunmuştur.
Sonuçlar: Uyum ölçütleri değerlerinden X2/df iyi uyumu gösterirken, diğer ölçütlerin değerleri kabul edilebilir uyumu göstermiştir. Sonuç olarak, Fiziksel Aktivite Yeterliği Ölçeğinin Türk Kültürüne uygun olduğu söylenebilir ve ergenlerde farklı fiziksel faaliyet alanlarında fiziksel aktivite yeterliğini belirlemek için kullanılabilir.
Aim: This study was conducted to adapt the Physical
Activity Efficacy Scale (PAES) consisting of 5 dimensions (ambulatory,
household, leisure-time, transportation and school efficacy) and 26 items
developed by Campbell et al. (2016) into Turkish in order to evaluate the
physical competence of the adolescents in different physical activity fields.
Material and Methods: The method of Brislin (1986) was used in
translating this scale into Turkish. A total of 205 high school students
studying at Science High School and Anatolian High School in Muğla participated
in this study voluntarily. Both Exploratory Factor Analysis (EFA) and
Confirmatory Factor Analysis (CFA) were applied to the data to determine
whether the factor structure of the scale was a valid model.
Results: According to EFA, factor loadings of all items
range from 0,405 to 0,924. Also, according to the reliability analysis, the
dimension "in transportation" was quite reliable while all other
dimensions were highly reliable. On the other hand, the compliance values of
the measurement model according to the CFA results was found as X2=559.7,
df = 289, X2/df = 1.93; CFI = 0.950, IFI = 0.951, NFI =
0.903; RMSEA = 0.068.
Conclusion: While the compliance
measures showed good agreement of X2/df, the values of the
other criteria showed acceptable adaptability. As a result, it can be said that
PAES was appropriate for Turkish culture and can be used to determine physical
activity efficacy in different physical activity fields in adolescents.
Adolescent Physical Activity Efficacy Scale Turkish Adaptation
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | SPOR ve SAĞLIK BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |