Aim: The purpose of this study was to analyse Occupational Socialization and Psychological capital levels of Physical Education Teachers.
Methods: Descriptive methods were used in the study. The universe of the research was composed of 31.976 physical education teachers working in high and equivalent schools affiliated to the Ministry of National Education in the year of 2016-2017 in 81 provinces in Turkey, and also the sample of the research was composed of 500 Physical Education Teachers. In order to collect the data of the study, “Positive Psychological Capital Scale” developed by Tösten and Özgan (2014) and “Professional Socialization Scale” developed by Özbek and Ercan (2014) were used. Psychological Capital Scale and Professional Socialization Scale of Physical Education Teachers’ are 5 likert type scale. Since the data were found to be normal distributions, t-test and ANOVA tests were used for parametric tests.
Results: According to research findings, there was no significant difference in the social and psychological capital levels of physical education teachers according to gender, marital status and education variables. There was a statistically meaningful difference in the views of occupational socialization and psychological capital with respect to the marital status of participants.
Conclusion: As a result of the research, physical education teachers' psychological capital and occupational socialization levels were found to be high.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme ve psikolojik sermaye düzeylerini incelemektir.
Materyal ve Yöntem: Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma evrenini, Türkiye’de 81 ilde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı lise ve dengi okullarda 2016-2017 yıllarında görev yapan 31,976 beden eğitimi öğretmeni, örneklemini ise 500 Beden Eğitimi Öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın verilerini toplamak için Tösten ve Özgan (2014) tarafından geliştirilen Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği ile Özbek ve Ercan (2014) tarafından geliştirilen Mesleki Sosyalleşme Ölçeği kullanılmıştır. Psikolojik Sermaye Ölçeği ve Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki sosyalleşme ölçeği 5’li likert tipi bir ölçektir. Verilerin normal dağıldığı saptandığı için, parametrik testlerden t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına bakıldığında beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme ve psikolojik sermaye düzeylerinde cinsiyet, medeni durum ve eğitim değişkenlerine göre anlamlı bir fark saptanmamıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin medeni durum değişkenine göre ise mesleki sosyalleşme ve psikolojik sermaye görüşlerin anlamlı bir farklılık görülmüştür.
Sonuçlar: Araştırma sonucundabeden eğitimi öğretmenlerinin psikolojik sermaye ve mesleki sosyalleşme düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | SPOR YÖNETİM BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |