Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Effect of Some Parameters Applied in Entrance Exams to Sport High Schools on Achievement

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 4, 345 - 352, 31.12.2024
https://doi.org/10.18826/useeabd.1570243

Öz

Aim: This study aims to examine certain parameters considered during the admission exams for sports high schools in relation to students’ success or failure in gaining admission.
Method: The study was conducted with 420 candidates (251 males, 169 females) who participated in the 2023-2024 academic year talent exam for Van Sports High School. Among them, 90 candidates (57 males, 42 females) were admitted, while 330 candidates (197 males, 133 females) were not. The candidates’ performance in the talent exam was evaluated based on their scores in a coordination course, 30-meter sprint, standing long jump, rhythm tests, and secondary school grade point averages (SGPAs). The data obtained were analyzed, and the results were considered statistically significant at the p<0.05 level.
Results: The analysis for coordination performance (Admitted = 36.20; Not Admitted = 35.53) revealed no significant difference between the groups (p>0.05). Similarly, no significant difference was observed in sprint performance (Admitted = 10.27; Not Admitted = 9.93) (p>0.05). Although the standing long jump performance (Admitted = 5.91; Not Admitted = 5.54) showed a borderline difference, it was not statistically significant (p>0.05).
Conclusion: Among the parameters evaluated during admission to sports high schools, sports background and secondary school grade point averages stand out as the most significant in determining the success of candidates. It can be concluded that sports experience and SGPAs have a direct impact on success in gaining admission to sports high schools.

Kaynakça

  • Bilim, A. S., Çetinkaya, C., & Dayı, A. (2016). 12-17 yaş arasi spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerin fiziksel uygunluklarinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(2), 53-60.
  • Chamari, K. A., Hachana, Y., Ahmed, Y. B., Galy, O., Sghaier, F., Chatard, J. C., ... & Wisløff, U. (2004). Field and laboratory testing in young elite soccer players. British journal of sports medicine, 38(2), 191-196.
  • Cice, Y. (2019). Mesleki ve teknik eğitim politikalarının analizi: Öğretmen, okul yöneticisi ve sektör görüşleri. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Cometti, G., Maffiuletti, N. A., Pousson, M., Chatard, J. C., & Maffulli, N. (2001). Isokinetic strength and anaerobic power of elite, subelite and amateur French soccer players. International journal of sports medicine, 22(01), 45-51.
  • Çimen, O., & Günay, M. (1996). Dairesel Çabuk Kuvvet Antrenmanlarının 16-18 Yaş Grubu Genç Erkek Masa Tenisçilerin Bazı Motorik Özelliklerine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 3-11.
  • Erol, A. E., & Sevim, Y. (1993). Çabuk Kuvvet Çalışmalarının 16-18 Yaş Grubu Basketbolcuların Motorsal Özellikleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 25-37.
  • Günay, M., & Yüce, A. (2008). Futbol Antrenmanının Bilimsel Temelleri Geliştirilmiş 3. Baskı.
  • Güneş, V. (2010). Spor lisesi ve farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile akademik başarılarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Kamar, A. (2003). Futbol oyuncularına 35 metre maksimal anaerobik sprint ile dikey sıçrama ve durarak uzun atlama skorları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3.
  • Kılıç, A., & Civil, T. (2024). Spor Liseleri Spor Alanı Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. Efe Akademi Yayınları.
  • Kılıçaslan, U. (2015). Spor lisesi ile diğer liselerde öğrenim gören öğrencilerin bazı motorik özelliklerinin karşılaştırılması: Trabzon ili örneği. Unpublished master's thesis). Karadeniz Teknik University, Trabzon.
  • Koç, H., & Aslan, C. S. (2010). Erkek hentbol ve voleybol sporcularının seçilmiş fiziksel ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 227-231.
  • Koyuncuoğlu, K., Şentürk, U., Abanoz, H., & Taşkıran, K. (2014). Okul Öncesi (5-6 Yaş) Cimnastik Çalışmasının Esneklik, Denge ve Koordinasyon Üzerine Etkisi.
  • Kuter, M., & Öztürk, F. (1992). Bir erkek basketbol takımının fiziksel ve fizyolojik profili. Hacettepe Üniversitesi II. Spor Bilimleri Kongresi Kitabı, Ankara, 221-225.
  • M.E.B. 1, 2024 Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=18812&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5, Erişim tarihi: 11.09.2024
  • M.E.B. 2, 2024, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/19185304_Spor_Liseleri.pdf, Erişim tarihi: 10.9.2024.
  • Magill, R., & Anderson, D. I. (2010). Motor learning and control. New York: McGraw-Hill Publishing.
  • Pense, M., & Serpek, B. (2010). 14–16 yaş arası basketbol oynayan kız öğrencilerin fizyolojik ve biyomotorik özelliklerinin eurofit test bataryası ile belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 191-198.
  • Pivovarniček, P., Pupiš, M., Švantner, R., & Kitka, B. (2014). A Level of Sprint Ability of Elite Young Football Players at Different Positions. International Journal of Sports Science, 4(6A), 65-70.
  • Strudwick, A., & Doran, T. R. D. (2002). Anthropometric and fitness profiles of elite players in two football codes. Journal of sports medicine and physical fitness, 42(2), 239.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi, [TBMM]. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, (2007). https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa adresinden 25 Şubat 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi, [TBMM]. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, (2007). https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa adresinden 25 Şubat 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Wisløff, U., Castagna, C., Helgerud, J., Jones, R., & Hoff, J. (2004). Strong correlation of maximal squat strength with sprint performance and vertical jump height in elite soccer players. British journal of sports medicine, 38(3), 285-288.
  • Yıldız, S. (2003). Anaerobik güç testleri. IX ulusal spor hekimliği kongresi. Nevşehir kongre kitabı. Nobel yayın evi İstanbul.
  • Yörükoğlu, U., & Koz, M. (2007). Spor okulu çalişmalari ile basketbol antrenmanlarinin 10-13 yaş grubu erkek çocuklarin fiziksel, fizyolojik ve antropometrik özelliklerine etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 79-83.
  • Zachopoulou, E., Derri, V., Chatzopoulos, D., & Ellinoudis, T. (2003). Application of Orff and Dalcroze activities in preschool children: Do they affect the level of rhythmic ability?. Physical Educator, 60(2), 50-56.
  • Zachopoulou, E., Mantis, K., Serbezis, V., Teodosiou, A., & Papadimitriou, K. (2000). Differentiation of parameters for rhythmic ability among young tennis players, basketball players and swimmers. European Journal of Physical Education, 5(2), 220-230.
  • Zapartidis, I., Skoufas, D., Vareltzis, I., Christodoulidis, T., Toganidis, T., & Kororos, P. (2009). Factors influencing ball throwing velocity in young female handball players. The Open Sports Medicine Journal, 3(1).

Spor Liselerine Giriş Sınavlarında Uygulanan Bazı Parametrelerin Başarı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 4, 345 - 352, 31.12.2024
https://doi.org/10.18826/useeabd.1570243

Öz

Amaç: Bu çalışmada, spor liselerine giriş sınavlarında değerlendirmeye alınan bazı parametrelerin öğrencilerin kazanma ve kazanmama durumlarına göre incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılı içerisinde Van Spor Lisesi yetenek sınavına giren 420 aday (251 erkek, 169 kadın) arasından sınavı kazanan 90 (57 erkek, 42 kadın) ve kazanamayan 330 (197 erkek, 133 kadın) aday ile gerçekleştirilmiştir. Yetenek sınavına giren öğrenciler, koordinasyon parkuru, 30 metre sürat, durarak uzun atlama, ritim testleri ve ortaöğretim başarı puanları değerlendirmeye alınarak giriş sınavında aldıkları derecelere göre puanlandırılmışlardır. Buna bağlı olarak elde edilen veriler analiz edilmiş ve çıkan sonuçlar p<0,05 düzeyinde anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Koordinasyon performansı (Kazanan= 36,20; Kazanmayan= 35,53) için yapılan analizde, gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Benzer şekilde, sprint performansı (Kazanan= 10,27; Kazanmayan= 9,93) açısından da anlamlı bir fark gözlenmemiştir (p>0,05). Yatay sıçrama performansı (Kazanan= 5,91; Kazanmayan= 5,54) ise anlamlılık sınırında bir fark göstermesine rağmen, istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0,05).
Sonuç: Spor liselerine girişte değerlendirmeye alınan parametrelerden en belirgin olanı dolayısıyla kazananları belirlemede önemli bulunan spor geçmişi ve orta öğretim başarı puanları dikkat çekmektedir. sporculuk geçmişinin ve ortaöğretim başarı puanının spor liselerine girişteki başarıya doğrudan etki ettiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Bilim, A. S., Çetinkaya, C., & Dayı, A. (2016). 12-17 yaş arasi spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerin fiziksel uygunluklarinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(2), 53-60.
  • Chamari, K. A., Hachana, Y., Ahmed, Y. B., Galy, O., Sghaier, F., Chatard, J. C., ... & Wisløff, U. (2004). Field and laboratory testing in young elite soccer players. British journal of sports medicine, 38(2), 191-196.
  • Cice, Y. (2019). Mesleki ve teknik eğitim politikalarının analizi: Öğretmen, okul yöneticisi ve sektör görüşleri. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Cometti, G., Maffiuletti, N. A., Pousson, M., Chatard, J. C., & Maffulli, N. (2001). Isokinetic strength and anaerobic power of elite, subelite and amateur French soccer players. International journal of sports medicine, 22(01), 45-51.
  • Çimen, O., & Günay, M. (1996). Dairesel Çabuk Kuvvet Antrenmanlarının 16-18 Yaş Grubu Genç Erkek Masa Tenisçilerin Bazı Motorik Özelliklerine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 3-11.
  • Erol, A. E., & Sevim, Y. (1993). Çabuk Kuvvet Çalışmalarının 16-18 Yaş Grubu Basketbolcuların Motorsal Özellikleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 25-37.
  • Günay, M., & Yüce, A. (2008). Futbol Antrenmanının Bilimsel Temelleri Geliştirilmiş 3. Baskı.
  • Güneş, V. (2010). Spor lisesi ve farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile akademik başarılarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Kamar, A. (2003). Futbol oyuncularına 35 metre maksimal anaerobik sprint ile dikey sıçrama ve durarak uzun atlama skorları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3.
  • Kılıç, A., & Civil, T. (2024). Spor Liseleri Spor Alanı Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. Efe Akademi Yayınları.
  • Kılıçaslan, U. (2015). Spor lisesi ile diğer liselerde öğrenim gören öğrencilerin bazı motorik özelliklerinin karşılaştırılması: Trabzon ili örneği. Unpublished master's thesis). Karadeniz Teknik University, Trabzon.
  • Koç, H., & Aslan, C. S. (2010). Erkek hentbol ve voleybol sporcularının seçilmiş fiziksel ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 227-231.
  • Koyuncuoğlu, K., Şentürk, U., Abanoz, H., & Taşkıran, K. (2014). Okul Öncesi (5-6 Yaş) Cimnastik Çalışmasının Esneklik, Denge ve Koordinasyon Üzerine Etkisi.
  • Kuter, M., & Öztürk, F. (1992). Bir erkek basketbol takımının fiziksel ve fizyolojik profili. Hacettepe Üniversitesi II. Spor Bilimleri Kongresi Kitabı, Ankara, 221-225.
  • M.E.B. 1, 2024 Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=18812&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5, Erişim tarihi: 11.09.2024
  • M.E.B. 2, 2024, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/19185304_Spor_Liseleri.pdf, Erişim tarihi: 10.9.2024.
  • Magill, R., & Anderson, D. I. (2010). Motor learning and control. New York: McGraw-Hill Publishing.
  • Pense, M., & Serpek, B. (2010). 14–16 yaş arası basketbol oynayan kız öğrencilerin fizyolojik ve biyomotorik özelliklerinin eurofit test bataryası ile belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 191-198.
  • Pivovarniček, P., Pupiš, M., Švantner, R., & Kitka, B. (2014). A Level of Sprint Ability of Elite Young Football Players at Different Positions. International Journal of Sports Science, 4(6A), 65-70.
  • Strudwick, A., & Doran, T. R. D. (2002). Anthropometric and fitness profiles of elite players in two football codes. Journal of sports medicine and physical fitness, 42(2), 239.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi, [TBMM]. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, (2007). https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa adresinden 25 Şubat 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi, [TBMM]. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, (2007). https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa adresinden 25 Şubat 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Wisløff, U., Castagna, C., Helgerud, J., Jones, R., & Hoff, J. (2004). Strong correlation of maximal squat strength with sprint performance and vertical jump height in elite soccer players. British journal of sports medicine, 38(3), 285-288.
  • Yıldız, S. (2003). Anaerobik güç testleri. IX ulusal spor hekimliği kongresi. Nevşehir kongre kitabı. Nobel yayın evi İstanbul.
  • Yörükoğlu, U., & Koz, M. (2007). Spor okulu çalişmalari ile basketbol antrenmanlarinin 10-13 yaş grubu erkek çocuklarin fiziksel, fizyolojik ve antropometrik özelliklerine etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 79-83.
  • Zachopoulou, E., Derri, V., Chatzopoulos, D., & Ellinoudis, T. (2003). Application of Orff and Dalcroze activities in preschool children: Do they affect the level of rhythmic ability?. Physical Educator, 60(2), 50-56.
  • Zachopoulou, E., Mantis, K., Serbezis, V., Teodosiou, A., & Papadimitriou, K. (2000). Differentiation of parameters for rhythmic ability among young tennis players, basketball players and swimmers. European Journal of Physical Education, 5(2), 220-230.
  • Zapartidis, I., Skoufas, D., Vareltzis, I., Christodoulidis, T., Toganidis, T., & Kororos, P. (2009). Factors influencing ball throwing velocity in young female handball players. The Open Sports Medicine Journal, 3(1).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Antrenman, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sebahattin Altıntaş 0000-0002-8298-9072

Rıdvan Uzun 0000-0003-1327-7044

Tahir Sadat 0000-0002-9262-2485

Hüseyin Karadağ 0000-0002-0174-6504

Fatih Eriş 0000-0002-2301-6801

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Altıntaş, S., Uzun, R., Sadat, T., Karadağ, H., vd. (2024). Examining the Effect of Some Parameters Applied in Entrance Exams to Sport High Schools on Achievement. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 10(4), 345-352. https://doi.org/10.18826/useeabd.1570243