Aim: This study aims to examine the relationship between motivation and dispositional flow in team and combat sports athletes.
Method: Motivation in Sport Scale and the Dispositional Flow Scale-2 were used in the study. A total of 440 students (213 women and 227 men) studying at Yaşar Doğu Sports Sciences Faculty of Ondokuz Mayıs University participated in the study. The data were analyzed with independent t-test and Pearson Correlation analysis.
Results: An independent t-test showed significant gender-specific differences in extrinsic motivation (p<0.05) and amotivation subscales (p<0.001). No significant gender differences were found in intrinsic motivation to know and accomplish, intrinsic motivation to experience stimulation, introjected extrinsic motivation and identified extrinsic motivation (p>0.05). Significant differences were observed in intrinsic motivation to know and accomplish, intrinsic motivation to experience stimulation, introjected extrinsic motivation and amotivation subscales in terms of being engaged in team and combat sports (p<0.001). However, no significant differences were found in identified extrinsic motivation and external regulation among team sports and combat sports athletes (p>0.05). Combat sports athletes had lower values for amotivation and identified extrinsic motivation than team sports athletes. Dispositional flow had a positive effect on the intrinsic and extrinsic motivation dimensions and a negative effect on amotivation (p<0.001).
Conclusion: The study concluded that student athletes’ motivation varies by gender and sport type, with dispositional flow increasing motivation and decreasing amotivation. It is recommended to improve the dispositional flow of sports faculty students in team and combat sports to increase motivation and decrease amotivation.
Amotivation Combat Sports Dispositional Flow Motivation Team Sports.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, takım ve dövüş sporlarıyla uğraşan sporcularda motivasyon ile sürekli akış durumu arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Araştırmada Spor Motivasyonu Ölçeği ile Sürekli Akış Ölçeği-2 kullanılmıştır. Çalışmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 440 öğrenci (213 kadın, 227 erkek) katılmıştır. Veriler bağımsız örneklemler t-testi ve Pearson korelasyon analizi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Bağımsız örneklemler t-testi sonuçları, dışsal motivasyon (p < 0.05) ve motivasyonsuzluk (p < 0.001) alt boyutlarında cinsiyete bağlı anlamlı farklılıklar ortaya koymuştur. Bilme ve başarma güdülü içsel motivasyon, uyarım yaşantısı güdülü içsel motivasyon, içselleştirilmiş dışsal motivasyon ve tanımlanmış dışsal motivasyon alt boyutlarında ise cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p > 0.05). Takım sporu ve dövüş sporlarıyla uğraşma durumuna göre; bilme ve başarma güdülü içsel motivasyon, uyarım yaşantısı güdülü içsel motivasyon, içselleştirilmiş dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk alt boyutlarında anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir (p < 0.001). Ancak, tanımlanmış dışsal motivasyon ve dışsal düzenleme boyutlarında takım ve dövüş sporları yapan sporcular arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p > 0.05). Dövüş sporcularının motivasyonsuzluk ve tanımlanmış dışsal motivasyon düzeylerinin takım sporcularına kıyasla daha düşük olduğu görülmüştür. Sürekli akış durumu, içsel ve dışsal motivasyon boyutlarını pozitif yönde, motivasyonsuzluk düzeyini ise negatif yönde etkilemiştir (p < 0.001).
Sonuç: Bu çalışmada, öğrenci sporcuların motivasyon düzeylerinin cinsiyet ve spor türüne göre farklılık gösterdiği; sürekli akış durumunun motivasyonu artırıp motivasyonsuzluğu azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Takım ve dövüş sporlarıyla uğraşan spor bilimleri öğrencilerinin sürekli akış düzeylerinin geliştirilmesi, motivasyonlarını artırmak ve motivasyonsuzluklarını azaltmak açısından önerilmektedir.
Motivasyonsuzluk Dövüş Sporları Sürekli Akış Motivasyon Takım Sporları.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 19 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2 |