Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ambalaj Tasarımında Hedef Kitle

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 11 - 19, 12.06.2023

Öz

Ambalaj, üreticiden tüketiciye uzanan yolda, ürünün korunması, taşınması, depolanması ve satışı için kullanılan ve yöntemlerin tümüne denir. Ambalaj bir süreçtir ve ürünlerin hasar görmesini, bozulmasını veya kirlenmesini önleyerek, kalitesinin ve tazeliğinin korunmasına yardımcı olur. Son yıllarda ambalajın önemi, işlevi, tüketici ve çevrenin korunmasına ilişkin uluslararası düzenlemeler açısından artmıştır. Ambalajın tasarım özgünlüğü, kullanım kolaylığı, hijyen ve aynı zamanda geri dönüşümlü olması tasarıma olumlu yansımış ve her geçen gün yaşantımıza dada fazla entegre olmuştur. Bu konuda en belirgin başarılarından biri ise hedef kitleye göre inovatik gelişimidir. Çünkü ambalajın hedef kitlesi, ürünün genel hedef kitlesine bağlıdır. Örneğin, çocuklu aileler için tasarlanmış bir ambalaj, çocukların ilgisini çekecek renkler, resimler ve görsel öğeler içermelidir. Ambalajın hedef kitlesini etkileyen faktörler arasında yaş, cinsiyet, eğitim seviyesi, kültür, gelir düzeyi ve coğrafi bölge gibi demografik özelliklerin bulunması ciddiyetin boyutlarını göstermeye yeterli olabilir.
Ambalajın hedef kitlesine yönelik olarak tasarlanması, ürünün tüketiciye cazip gelmesini sağlar ve satışları artırabilir. Bu nedenle, ürün geliştirme sürecinde ambalaj tasarımı önemli bir faktördür ve tüketicilerin beklentileri ve tercihleri yön belirleyicidir.
Ambalaj yaşamımızın ayrılmaz ve kabul görmüş bir parçasıdır. Ancak birçok tüketici ambalajların kullanımlığı konusunda giderek daha fazla hayal kırıklığı yaşamaktadır. Ambalaj üreticileri yeni tasarımların sezgisel olarak daha kullanılabilir biçimde olması gerektiğinin farkındadır. Bu bakımdan ambalaj tasarımcılarının gözleme dayalı ambalajlar üretmesi kaçınılmaz olmuştur. Bu nedenledir ki tasarımcıların, öncelikle ürünü tanımaları, ürünün kimler tarafında tüketildiği, ne şeklide, hangi saatlerde nasıl tüketildiğine kadar bilgi sahibi olması önemlidir. Bu makale ile ürünün hedef kitlesi ve özellikleri araştırılmış ve bu kitlenin ambalajdan beklentilerine değinilmiştir. Ambalajın çocuklara, gençlere ve elli yaş üstü kullanıcılarına göre neden farklı tasarlanması araştırılarak sorunlar ortaya konmuş ve önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akpınar, M G (2015). Meyve Suyu Ürünleri Satın Alma Tercihinde Ambalaj Faktörünün Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi / Dumlupınar University Journal of Social Sciences 44. Sayı Nisan 2015 / Number 44 , 58-67.
  • Anonim (2023, 03). Caps and Closures. Finn-Korkki Company Profile: http://www.finn-korkki.com adresinden alındı
  • Arıkan, A (2005). Ambalaj Tasarımını Yeniden Düşünün. ASD Ambalaj Bülteni, Mayıs-Haziran Sayısı, 82.
  • Ceylan, İ G (2015). Ambalaj Tasarımında Bilinçaltı Mesaj Öğelerinin ve Nöropazarlama Yaklaşımının Kullanımlarının Karşılaştırılması. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/2. DOİ: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7631, 123-142.
  • Çevik, İ., Çakmak, H., Çelik, Ö., Okyay, P (2021). Yaşamboyu Göz Sağlığı: “2020 vizyonu: görme hakkı”. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 6(3):310-21.
  • Güzeloğlu, C (2006). Çocuklara Yönelik Ambalaj Tasarının Görsel İletişlim Açısından İncelenmesi. Dokuzeylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik ASD Y.L. Tezi. Danışman Prof. Dr. Ulufer Teker. İzmir.
  • Köse, N., Yaman, K (2010). TüketicilerinGıda maddelerinin Son Kullanma Tarihlerine Verdikleri Önem Üzerine Bir Araştırma: Kastamonu İli Merkez İlçe Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (1):233-240.
  • Nur, Amira Abdil R P., Harun R., Rashidi Johari N (2020). The Effect of Packaging Design Elements on Youth Purchase Intention of Junk Food. 6:1. Doi: http://doi.org/10.21070/jbmp.v6i1.442.
  • Meyers, M H (2004). Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Özdemir, E., Tokol, T (2008). Kadın Tüketicilere Yönelik Pazarlama Stratejileri, Anadolu üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 8, sayı 2, sy:57-80.
  • Pektaş, H (2004). Ambalaj Tasarımının Önemi. Ambalaj Tasarımı: http://www.ambalajtasarimi.com/3, adresinden alındı.
  • Waheed, S., Khan, Marium M., Ahmad, N (2018). Product Packaging and Consumer Purchase Intentions. Market Forces College of Management sciences. 13(2): 97-114.

Target Audience in Packaging Design

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 11 - 19, 12.06.2023

Öz

Packaging is all of the methods used to protect, transport, store, and sell the product on the way from the producer to the consumer. Packaging is a process that helps to preserve the quality and freshness of products by preventing them from being damaged, spoiled, or contaminated. In recent years, the importance and function of packaging have increased in terms of international consumer and environmental protection regulations. The design originality, ease of use, hygiene, and recyclability of the packaging have reflected positively on the design and have become more integrated into our lives with each passing day. Among its most prominent achievements is its innovative development according to the target audience. Because the target audience of the packaging depends on the general target audience of the product, for example, a package designed for families with children should contain colors, pictures, and visual elements that will appeal to children. Among the factors affecting the target audience of the packaging, demographic characteristics such as age, gender, education level, culture, income level, and geographical region may be sufficient to show the dimensions of seriousness.
Designing the packaging for the target audience makes the product attractive to the consumer and can increase sales. Therefore, packaging design is essential in product development, and consumers' expectations and preferences are directional.
Packaging is an integral and accepted part of our life. However, many consumers are increasingly disappointed with the usability of packaging. Packaging manufacturers realize that new designs need to be intuitively more usable. In this respect, it has become inevitable for designers to produce packaging based on observation. For this reason, designers need to know the product first to have information about who consumes the product, how it is consumed, and how it is consumed. In this article, the target audience and product features were researched, and the expectations of this audience from the packaging were mentioned. Problems were revealed by investigating why the packaging should be designed differently according to children, young people, adults, and users over fifty.

Kaynakça

  • Akpınar, M G (2015). Meyve Suyu Ürünleri Satın Alma Tercihinde Ambalaj Faktörünün Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi / Dumlupınar University Journal of Social Sciences 44. Sayı Nisan 2015 / Number 44 , 58-67.
  • Anonim (2023, 03). Caps and Closures. Finn-Korkki Company Profile: http://www.finn-korkki.com adresinden alındı
  • Arıkan, A (2005). Ambalaj Tasarımını Yeniden Düşünün. ASD Ambalaj Bülteni, Mayıs-Haziran Sayısı, 82.
  • Ceylan, İ G (2015). Ambalaj Tasarımında Bilinçaltı Mesaj Öğelerinin ve Nöropazarlama Yaklaşımının Kullanımlarının Karşılaştırılması. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/2. DOİ: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7631, 123-142.
  • Çevik, İ., Çakmak, H., Çelik, Ö., Okyay, P (2021). Yaşamboyu Göz Sağlığı: “2020 vizyonu: görme hakkı”. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 6(3):310-21.
  • Güzeloğlu, C (2006). Çocuklara Yönelik Ambalaj Tasarının Görsel İletişlim Açısından İncelenmesi. Dokuzeylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik ASD Y.L. Tezi. Danışman Prof. Dr. Ulufer Teker. İzmir.
  • Köse, N., Yaman, K (2010). TüketicilerinGıda maddelerinin Son Kullanma Tarihlerine Verdikleri Önem Üzerine Bir Araştırma: Kastamonu İli Merkez İlçe Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (1):233-240.
  • Nur, Amira Abdil R P., Harun R., Rashidi Johari N (2020). The Effect of Packaging Design Elements on Youth Purchase Intention of Junk Food. 6:1. Doi: http://doi.org/10.21070/jbmp.v6i1.442.
  • Meyers, M H (2004). Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Özdemir, E., Tokol, T (2008). Kadın Tüketicilere Yönelik Pazarlama Stratejileri, Anadolu üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 8, sayı 2, sy:57-80.
  • Pektaş, H (2004). Ambalaj Tasarımının Önemi. Ambalaj Tasarımı: http://www.ambalajtasarimi.com/3, adresinden alındı.
  • Waheed, S., Khan, Marium M., Ahmad, N (2018). Product Packaging and Consumer Purchase Intentions. Market Forces College of Management sciences. 13(2): 97-114.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gültekin Erdal 0000-0003-0425-6196

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdal, G. (2023). Ambalaj Tasarımında Hedef Kitle. Uluslararası Sanat Tasarım Ve Eğitim Dergisi, 4(1), 11-19.

uu_logo.png   4_teknikbilimler.jpg  doi.png   ith-logo.png   a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png   akademik_logo.png   88x31.png   ustadkod.png    Ustad%20Dergipark.png

Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi USTAD Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. © USTAD 2020 / ustad@uludag.edu.tr / eISSN: 2979-9775