Recently, in global world markets, some people prefer to consume according to the rules of their religious beliefs; products preferred by some of them due to their conscious consumer behaviour are on the agenda. The consumer products mentioned are halal and clean products. The importance of the halal supply chain continues to increase with the production process being closely monitored by its activities. Today, people achieve every data in a very short time and to get meeting the demans by means of the opportunity of various platforms, the management principles of this supply chain are reflected in the activities carried out at all stages of the halal supply chain. Informations can be systematically updated via the internet network and available anywhere in the world; the businesses that take an active role in the halal supply chain regime and engage in halal production and supply management, which have become the links of the chain, to constitue a more reliable profile for customers. In line with the realization of the activities, reflecting this transparently to the public and the fact that halal certification is carried out within the framework of serious procedures will help consumers who pay attention to the products they consumes religiously and/or consumers who show purchasing behavior by investigating how healthy the products they consumes to make demands for halal supply chain management without doubt and to establish continuous relations with businesses. Halal food and halal food production, which has proven health- related qualities, are maintained as a priority at every stage within the halal supply chain management. There are rules to be taken into consideration at each stage. By complying with these rules, the process is meticulously controlled in terms of production and management, In this way, halal products are delivered to the final consumer through halal supply chain management.
Halal Food Production Helal Supply Chain Management Halal Certification
Son zamanlarda küresel dünya pazarında insanların bir kısmı tarafından dini inanışları gereği tüketmek için tercih ettikleri; bir kısmı tarafından da bilinçli tüketici olma davranışları dolayısıyla yeğledikleri ürünler gündemdedir. Bahsi geçen tüketim ürünleri helal ve temiz ürünlerdir. Helal tedarik zincirinin önemi işletmeler tarafından sıkı takiple yürütülen üretim süreci ile artarak devam etmektedir. Günümüzde insanların her bilgiye çok kısa sürede ulaşma isteği ve çeşitli platformlarda taleplerinin karşılığını almaları dolayısıyla helal tedarik zincirinin tüm aşamalarında yürütülen faaliyetlere de bu tedarik zincirinin yönetim prensipleri olduğu gibi yansımıştır. Bilginin internet ağı üzerinden sistematik bir şekilde güncellenebilir ve dünyanın her yerinden ulaşılabilir olması; helal tedarik zinciri yönetiminde aktif rol alan ve zincirin halkaları haline gelmiş helal üretim ve tedarik yönetimi yapmakta olan işletmeler için müşteriler tarafından daha güvenilir bir profil çizmelerine ortam hazırlamıştır. Faaliyetlerin gerçekleşmesi doğrultusunda bunu kamuoyuna şeffaf şekilde yansıtılması ve helal sertifikalandırılmanın ciddi prosedürler çerçevesinde gerçekleştiriliyor olması dini yönden tükettikleri ürünlere dikkat eden tüketicilerin ve veya tükettikleri ürünlerin ne kadar sağlıklı olduğunu araştırarak satın alma davranışı gösteren tüketicilerin helal tedarik zinciri yönetimine şüphe duymadan talepte bulunmalarına ve işletmelerle sürekli ilişki kurmalarına yardımcı olacaktır. Sağlık açısından kanıtlanabilir niteliğe sahip helal gıda ve helal gıda üretiminin helal tedarik zinciri yönetimi bünyesinde her aşamada öncelikli durumu korunmaktadır. Aşamalarda dikkat edilmesi gereken çeşitli kurallar vardır. Bu kurallara riayet edilerek üretim ve yönetim perspektifinden sürecin kontrolü titizlikle sağlanmaktadır. Böylece helal ürün nihai tüketiciye helal tedarik zinciri yönetimi ile ulaşımı sağlanmaktadır.
Helal Gıda Üretimi Helal Tedarik Zinciri Yönetimi Helal Sertifikalandırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İş Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1 |