Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET

Yıl 2021, , 71 - 84, 30.06.2021
https://doi.org/10.47088/utad.950643

Öz

Çingiz Han’ın 1227 yılında ölümünden sonra hayatta olan en yaşlı oğlu olarak Çağatay Han (1227-1241) tarafından kabaca Maveraünnehr topraklarını ihtiva eden bölgede büyük bir devlet teşekkül ettirilmişti. Moğol kabile kanunları (Yasa)’nın korunması ve uygulanmasından sorumlu olan Çağatay Han, hayatı boyunca İslam ve akidelerine karşı olmuş ve Müslümanları dinî bakımdan son derece müşkül durumda bırakmıştı. Diğer taraftan İran’daki akrabaları İlhanlıların etkisinde kaldığını gördüğümüz Çağatay Hanlığı coğrafî konumu sebebiyle İslamiyet’in daha az etkisinde kalmıştır. Ona rağmen İslamiyet, Çağatay Moğolları arasında yayılma imkânı bulmuş ve özellikle devletin ilk Müslüman hânı olan Mübarek Şah’tan itibaren yepyeni bir devir açılmıştır. Nitekim sonraki hanlar döneminde İslamiyet’i kabul eden Çağatay hanları Müslüman unvanları kullanmaya hatta İslam dininin Moğol vilayetlerinde yayılması için tebliğde bulunmaya başlamışlardır. Bu gelişmelerin olumlu neticeleri ortaya çıkacak ki Çağatay ulusu büyük kitleler halinde hükümdarlarına uyarak İslamiyet’i kabul edecektir. Müslüman olduktan sonra Gazan Han Mahmud adını alan Çağatay hanı zamanında ise İslam dini uzun zaman sonra İran’da yeniden hâkim din olacaktır. Son nefesini verirken devlet ricaline yeni dinde sebat etmelerini ihtar eden Gazan Han İslam dininin yayılması için gayret sarf ederek dinî müesseselere ihtimam göstermiştir.

Kaynakça

  • - Alâeddîn Ata Melik Cüveynî, Tarih-i Cihan Güşa I, (nşr. M. Öztürk), Ankara 1998,
  • - Cüzcâni-Raverty, Tabakât-ı Nâsırî, A General History of Mohammadan Dynasties of Asia II, (nşr. H.G. Raverty), Calcutta 1864,
  • - Hamdullah Müstevfî-yi Kazvinî, Târih-i Güzide, (nşr. M. Öztürk), Ankara 2018,
  • - İbnü’l-Esir, El-Kâmil Fi’t-Tarih Tercümesi, XII, (nşr. A. Ağırakça-A. Özaydın), İstanbul 1987,
  • - Oliver, E.E., “The Chaghati Mughals”, JRAS, V/XX, New Series, London 1888,
  • - Guignes, J. De., Hunların, Türklerin, Moğolların ve Sâir Batı Tartarlarının Tarih-i Umûmîsi II, (nşr. H. Cahit-Yayına Haz. E. Kılınç), İstanbul 2018,
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsa Eryılmaz

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Eryılmaz, İ. (2021). ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 5(1), 71-84. https://doi.org/10.47088/utad.950643
AMA Eryılmaz İ. ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi. Haziran 2021;5(1):71-84. doi:10.47088/utad.950643
Chicago Eryılmaz, İsa. “ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET”. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2021): 71-84. https://doi.org/10.47088/utad.950643.
EndNote Eryılmaz İ (01 Haziran 2021) ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi 5 1 71–84.
IEEE İ. Eryılmaz, “ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET”, Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 71–84, 2021, doi: 10.47088/utad.950643.
ISNAD Eryılmaz, İsa. “ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET”. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi 5/1 (Haziran 2021), 71-84. https://doi.org/10.47088/utad.950643.
JAMA Eryılmaz İ. ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi. 2021;5:71–84.
MLA Eryılmaz, İsa. “ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET”. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 71-84, doi:10.47088/utad.950643.
Vancouver Eryılmaz İ. ÇAĞATAY HANLIĞI DÖNEMİNDE MOĞOLLAR ARASINDA İSLAMİYET. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi. 2021;5(1):71-84.