BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF URBAN UNCONTROLLED INTERSECTION ACCIDENTS EFFECTING FACTORS

Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 2, 26 - 49, 01.06.2010

Öz

Theory and models used for effective measures against traffic accidents, are main sources. Data must be in high quality and sufficient quantity in intersection safety reseaches and it is possible with making depth research. Until now, in no uncontrolled intersection study has been examined together with all effecting factors. Therefore, when creating accident prediction model sor performing intersection safety analysis, there is always a restriction for the effecting parameters. In this study, accident affecting factors except the human factor, road and environmental factors, especially the geometric features of intersections have been examined for urban uncontrolled intersections. The study aims to remendy deficiencies related to urban uncontrolled intersection safety analysis and it is thought the results could shed light on the values of intersection safety researches.

Kaynakça

  • AASHTO, 2001. A Policy On Geometric Design of Highways and Streets, Fourth Edition,
  • American Association of State Highway and Transportation Officials. Andrey, J., Mills, B., Vandermolen, J., 2001. Weather Information and Road Safety, Institute of Catastropic Loss Reduction, University of Waterloo, paper no 15, p31.
  • Andrey, J., Olley, R., 1990. The Relationship Between Weather and Road Safety: Past and Future Research Directions. Climatological Bulletin 24:123-127.
  • Andrey, J., Yagar, S., 1993. A Temporal Analysis of Rain-Related Crash Risk. Accident
  • Analysis and Prevention 25:465-472. Archer , J., Fotheringham, N., Symmons, M., Corben, B., 2008. The Impact of Lowered
  • Speed Limits in Urban and Metropolitan Areas, Monash University Accident Research Centre, Transport Accident CommissionReport No:276, 71p. Austroads, 2005. The new Australian Guide to Traffic Engineering Practice: Intersection at Grade. Part 5, Sydney.
  • Bauer, K.M., and Harwood, D.W., 1999. Statistical Models of At-Grade Intersection Accidents, FHWA-RD-99-094 BLR‐SM,  http://www.dot.il.gov/blr/manuals/blrmanual.html. Erişim tarihi: 14.02.2008
  • Bonneson, J.A., Fontaine, M.D., 2001, Engineering Study Guide for Evaluating Intersection
  • Improvements. NCHRP Report 457, ISBN 0-309-06705-7, 65p.
  • Bostancı B., (1995) Şehir içi Yol Projelerinin Hazırlanması ve Kavşaklar, Yüksek Lisans
  • Tezi,YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.   Braccett, R.Q., 1977. Evaluation Long-term Of Speed Control Strategies, Collage SationTeksas.
  • Brude, U., 1991. Traffic Safety at Junctions, 3th European Workshop on Recent
  • Developments in Road Safety Research, VTI Rapport 366A, Statens Vaeg- Och Trafikinstitut, pp.55-61. Sweden.   BTS, Bureau of Transportation Statistics, 2008. Research and Innovative Technology
  • Administration, http://www.bts.gov/publications/national_transportation_statistics. Erişim tarihi: 06.08.2007
  • Campbell, L.R., 1986. Assessment of Traffic Collision Occurrence Related to Winter
  • Conditions in the City of Winnipeg: 1974 to 1984. City of Winnipeg   of  Local  Roads  &  Streets  Manual  ‐    Edition.

ŞEHİRİÇİ KONTROLSÜZ EŞDÜZEY KAVŞAK KAZALARINI ETKİLEYEN UNSURLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 2, 26 - 49, 01.06.2010

Öz

Yol güvenliği araştırmalarında teori, modeller ve bunların uygulanabilirliği, trafik kazalarına karşı etkili önlemlerin alınması için kullanılan ana kaynaklardır. Modellerin hatasız ve uygulanabilir olması için de modelde kullanılacak teorilerin doğru tespit edilmiş olması gereklidir. Sinyalizasyonsuz kavşak kazalarını etkileyen unsurların ne olduğunun ve kazaları nasıl etkilediklerinin doğru bir şekilde tespit edilebilmesi, ileride yapılacak güvenlik araştırmalarının temelini oluşturmaktadır. Bu da kavşak iyileştirme çalışmalarına geçmeden önce derinlemesine bir kaynak incelemesi yapmakla mümkün olabilir. Şimdiye kadar yapılan hiçbir çalışmada sinyalizasyonsuz kavşak kazalarını etkileyen tüm faktörler beraberce incelenmemiştir. Bu nedenle kaza tahmin modelleri oluşturulurken veya kavşak güvenlik analizleri yapılırken, etkiyen parametrelerde hep bir kısıtlamaya gidilmiştir. Bu çalışmada şehiriçi sinyalizasyonsuz kavşak kazalarının oluşmasına sebep olan insan unsuru ve araç unsuru hariç, yol ve çevre unsuru, özellikle kavşak geometrik özellikleri ile kazalar üzerindeki etkilerinin tümü ayrıntılı olarak incelenmiştir. Çalışma şehiriçi sinyalizasyonsuz kavşak güvenlik analizi ile ilgili eksikliğin giderilmesini amaçlamaktadır ve elde edilen sonuç değerlerinin kavşak güvenliği araştırmalarına ışık tutabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • AASHTO, 2001. A Policy On Geometric Design of Highways and Streets, Fourth Edition,
  • American Association of State Highway and Transportation Officials. Andrey, J., Mills, B., Vandermolen, J., 2001. Weather Information and Road Safety, Institute of Catastropic Loss Reduction, University of Waterloo, paper no 15, p31.
  • Andrey, J., Olley, R., 1990. The Relationship Between Weather and Road Safety: Past and Future Research Directions. Climatological Bulletin 24:123-127.
  • Andrey, J., Yagar, S., 1993. A Temporal Analysis of Rain-Related Crash Risk. Accident
  • Analysis and Prevention 25:465-472. Archer , J., Fotheringham, N., Symmons, M., Corben, B., 2008. The Impact of Lowered
  • Speed Limits in Urban and Metropolitan Areas, Monash University Accident Research Centre, Transport Accident CommissionReport No:276, 71p. Austroads, 2005. The new Australian Guide to Traffic Engineering Practice: Intersection at Grade. Part 5, Sydney.
  • Bauer, K.M., and Harwood, D.W., 1999. Statistical Models of At-Grade Intersection Accidents, FHWA-RD-99-094 BLR‐SM,  http://www.dot.il.gov/blr/manuals/blrmanual.html. Erişim tarihi: 14.02.2008
  • Bonneson, J.A., Fontaine, M.D., 2001, Engineering Study Guide for Evaluating Intersection
  • Improvements. NCHRP Report 457, ISBN 0-309-06705-7, 65p.
  • Bostancı B., (1995) Şehir içi Yol Projelerinin Hazırlanması ve Kavşaklar, Yüksek Lisans
  • Tezi,YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.   Braccett, R.Q., 1977. Evaluation Long-term Of Speed Control Strategies, Collage SationTeksas.
  • Brude, U., 1991. Traffic Safety at Junctions, 3th European Workshop on Recent
  • Developments in Road Safety Research, VTI Rapport 366A, Statens Vaeg- Och Trafikinstitut, pp.55-61. Sweden.   BTS, Bureau of Transportation Statistics, 2008. Research and Innovative Technology
  • Administration, http://www.bts.gov/publications/national_transportation_statistics. Erişim tarihi: 06.08.2007
  • Campbell, L.R., 1986. Assessment of Traffic Collision Occurrence Related to Winter
  • Conditions in the City of Winnipeg: 1974 to 1984. City of Winnipeg   of  Local  Roads  &  Streets  Manual  ‐    Edition.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA63RF26SB
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meltem Saplıoğlu Bu kişi benim

Mustafa Karaşahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE M. Saplıoğlu ve M. Karaşahin, “ŞEHİRİÇİ KONTROLSÜZ EŞDÜZEY KAVŞAK KAZALARINI ETKİLEYEN UNSURLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ”, UTBD, c. 2, sy. 2, ss. 26–49, 2010.

Dergi isminin Türkçe kısaltması "UTBD" ingilizce kısaltması "IJTS" şeklindedir.

Dergimizde yayınlanan makalelerin tüm bilimsel sorumluluğu yazar(lar)a aittir. Editör, yardımcı editör ve yayıncı dergide yayınlanan yazılar için herhangi bir sorumluluk kabul etmez.