Average Speed Enforcement is a global new approach that is one of the speed enforcement systems applied to
solve high speed and accident problems. This application measures the average speeds of vehicles over a section,
thereby encouraging the drivers to obey the speed limit for longer distances. Accidents due to high speed occur
within the borders of the Antalya Mediterranean University in Turkey. In this study, average speed technology
was setup on mobile vehicles for a safer traffic occasion. Average speed values of drivers were measured in two
period 1st of which is secret and 2nd of which is announced via 1st and 2nd period (before/after) speed etudes at 11
different sections with speed limits of 20, 30 and 50 km/s. Average speeds decreased along the 20, 30 and 50
km/s speed limit sections by 2.15 km/s (%4.50), 1.81 km/s (%5.10) and 4.50 km/s (%8.35) respectively as a
result of the applied system without any enforcement sanction but only by way of warnings and announcements.
A statistically significant difference at a level of p<0.05 was determined between 1st period /2nd period speed
averages. It was determined at the end of the 2nd period that the system is effective for decreasing the average speeds; however, it was also observed that the drivers on the F, G, A, H and J sections started straying away
from the consistency to decrease their speeds. It was determined that the speed limit application started losing its
effectiveness along these sections as we moved away from the announcement date since there was no
enforcement sanction which had an adverse effect on the efficiency of the applied system.
Trafikte yüksek hız ve kaza problemini çözmek için uygulanan hız denetim sistemleriden biri olan Ortalama Hız
Uygulaması dünya çapında yeni bir yaklaşımdır. Bu uygulama, bir yol kesiti boyunca araçların ortalama hızlarını
ölçmektedir, dolayısıyla sürücüleri anlık hız yaptırım uygulama sistemlerinden daha uzun mesafeler boyunca hız
sınırı uyumuna teşvik etmektedir. Türkiye’de Antalya Akdeniz Üniversitesi sınırları içinde yüksek hız kaynaklı
kazalar görülmektedir. Bu makalede kampüs içinde daha güvenli bir trafik ortamı için, ortalama hız teknolojisi
mobil araçlara kurulmuştur. 1. ve 2. evre (önce/sonra) hız etütleri ile kampüsteki sürücülerin 1.’si gizli 2.’si ise
ilan edilmiş iki evredeki ortalama hız değerleri 20, 30 ve 50 km/s hız limitli 11 farklı güzergâhta ölçülmüştür.
Uygulanan sistemde, kampüs sınırları içerisinde herhangi bir cezai yaptırım olmaksızın sadece uyarı ve
duyurular ile; ortalama hızlar 20, 30 ve 50 km/s hız limitli güzergâhlarda sırayla 2.15 km/s (%4.50), 1.81 km/s
(%5.10) ve 4.50 km/s (%8.35) azalmıştır. 1. evre/2. evre hız ortalamaları arasında p<0.05 düzeyinde anlamlı fark
bulunmuştur. 2. evre sonunda sistemin ortalama sürüş hızlarını düşürmek konusunda etkili olduğu tespit edilmiş;
fakat 2. evrenin ilerleyen ölçüm günlerinde F, G, A, H ve J güzergâhlarında sürücülerin hızlarını düşürme
istikrarlarından uzaklaşmış olduğu görülmektedir. Sistemin cezai yaptırımı olmadığı için duyuru tarihinden
uzaklaşıldıkça hız limiti uygulamasının etkisini bu güzergâhlarda kaybetmekte olduğu ve bu durumun uygulanan
sistemin verimliliğini olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Dergi isminin Türkçe kısaltması "UTBD" ingilizce kısaltması "IJTS" şeklindedir.
Dergimizde yayınlanan makalelerin tüm bilimsel sorumluluğu yazar(lar)a aittir. Editör, yardımcı editör ve yayıncı dergide yayınlanan yazılar için herhangi bir sorumluluk kabul etmez.