In recent times,
the use of higher strength and higher strength steel materials in the
automotive sector has increased with a rising trend. Therefore, researches have
been carried out in order not to repeat the same problems in high-strength
materials, starting from the welding problems experienced in low-strength
materials. In this study, two types of high strength and dual phase steel
sheets of 980 MPa and 1180 MPa were used and resistance spot welding applications
were carried out using robot technology. First of all, material
characterization, mechanical and chemical properties of materials were analysed
by micro analysis. Optimization of welding parameters is aimed by using Taguchi
method which aims to obtain better results with fewer experiments in order to
increase the welding quality.
High strength steels Resistance spot welding Nugget size Taguchi
Son dönemlere dayanımı daha yüksek ve hafif olan yüksek mukavemetli
çelik malzemelerin otomotiv sektöründeki kullanımı yükselen bir trenle artış
göstermektedir. Bu nedenle düşük mukavemetli malzemelerde yaşanılan kaynak
problemlerinden yola çıkarak yüksek mukavemetli malzemelerde aynı sorunları
yaşamamak adına araştırmalar yapılmıştır. Bu çalışmada 980MPa ve 1180MPa yüksek
mukavemetli ve çift fazlı olan iki çeşit çelik sac kullanılmış ve robot
teknolojisi kullanılarak direnç spot kaynağı uygulamaları yapılmıştır.
Malzemelerin öncelikle mikro analizleri yapılarak malzeme karakterizasyonları,
mekanik ve kimyasal özellikleri incelenmiştir. Kaynak kalitesini arttırmak için
az deneme ile daha iyi sonuçlar almayı hedefleyen Taguchi metodu kullanılarak
kaynak parametrelerinin optimizasyonu amaçlanmıştır.
Yüksek mukavemetli çelikler Direnç spot kaynağı Kaynak çekirdek çapı Taguchi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 2 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr