Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 1, 435 - 454, 30.04.2020
https://doi.org/10.17482/uumfd.695876

Öz

Günümüzde zaman ile yarış önemli olmaktadır. En hızlı ulaşım aracı olarak havayolu birinci sırayı almaktadır. Son zamanlarda yeni birçok havayolu şirketinin kurulmakta olduğu ve mevcut olan havayolu şirketlerinin de kapasitelerini filolarına yeni uçak katarak arttırdığı görülmektedir. Bununla birlikte artan pilot sayısı, uçuş mürettebat sayısı, yer personeli sayısı vb. maliyetleri de oldukça artırmaktadır. Uçak filo ağlarının firmalar tarafından dikkatlice planlanması ve çizelgelenmesi ile maliyetlerin azaltılması bir çözüm olarak düşünülmektedir. Bunun için gelişmiş bilgisayar destekli programlar kullanmaktadır. Kullanılan değişik yöntemler ile işletmeler arasında rekabet artmıştır. Havayolu işletmesi sektöründe düzensiz olayların yönetimi, ekip çizelgeleme, uçak çizelgeleme ve uçuş çizelgeleme temel operasyonel planlama ve çizelgeleme problemini oluşturmaktadır. Rotalama problemi olarak da adlandırılan uçuş çizelgeleme problemi en temel problemdir. Burada, rota planlama ile en uygun maliyetli güzergâh optimize edilir. Bu çalışmada, incelenen havayolu firmasının 2 uçuş rotasının filo çizelgeleme ve mürettebat çizelgeleme kavramları simülasyon yardımıyla incelenmiş ve yapılan çalışmalar üzerinde durulmuştur. İncelenen rotalar üzerinde uçuş sayısında artış sağlanmıştır.

Teşekkür

Bu çalışmaya katkılarından dolayı Endüstri Mühendisi Merve Pazarcıklıer’e, Endüstri Mühendisi Eda Özbuğan’a ve Endüstri Mühendisi Tuğçe Bolat’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Orhan, İ, Kapanoğlu, M. And Karakoç, T.H., (2007). “Flight-hour Based Optimization for Aircraft Scheduling”, Informs, 369, WD43, A.B.D.
  • Desrosiers J., Lasry A., MacInnis D., Solomon M. M., Soumis F., (2000), “Air Transat Uses ALTITUDE to Manage Its Aircraft Routing Crew Pairing, and Work Assignment”, Interfaces, vol. 30, no. 2, DOI: 10.1287/inte.30.2.41.11673.
  • İlkay O., Muzaffer K. , Hikmet K, (2010), “Planning and Scheduling Of Airline Operations”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi Cilt 16, Sayı 2, 2010, Sayfa 181-191.
  • Barış Ö. , Utku Ç. , Yrd. Doç. Dr. Aybars U. (2008) “Melez Bir En İyileme Yöntemi İle Rota Planlama”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Akademik Bilişim.
  • Clarke, J., Larsen A., Larsen, J. And Rezanova, N.J., (2010), “Disruption Management in the Airline Industry-Consepts, Models and Methods”, Computer&Operations Research,vol. 37, no. 5, p. 809-821, DOİ: 10.1016/j.cor.2009.03.027.
  • Daskin M.S., Panayotopoulos, N.D., (1989) “A Lagrangian Relaxation Approach to Assigning Aircraft to Routes in Hub and Spoke Networks.” Transportation Science, Vol. 23, No: 2, DOI: 10.1287/trsc.23.2.91.
  • Kabbani N. M., Patty, B. W. (1992) “Aircraft Routing at American Airlines”. Proceeding of 32nd Agifors Symposium, p. 12-28.
  • Hane C.A., Barnhart C., Johnson E. L., Marsten R. E., Nemhauser G. L., Sigismondi G. (1995), “The fleet assignment problem: Solving a large-scale integer program. Mathematical Programming” vol. 70, p. 211–232.
  • Gopalan R., Talluri K. T. (1998), “Mathematical models in airline schedule planning: A survey”. Annals of Operations Research, vol. 76, p. 155–185.
  • Rexing B., Barnhart C., Kniker T., Jarrah A., Krishnamurthy N., (2000), “Airline Fleet Assignment with Time Windows” Transportation Science, Vol. 34, No: 1, DOI: 10.1287/trsc.34.1.1.12277.

Finding the Optimal Path Using Simulation of Airline Companies’ Flight Plans and Routes

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 1, 435 - 454, 30.04.2020
https://doi.org/10.17482/uumfd.695876

Öz

Today, racing with time is an important feature. As the fastest means of transportation, the airline
takes the first place. It is obvious that many new airline companies have recently been established and
existing airline companies have increased their capacities by adding new airplanes and routes to their
schedules. However, as the number of pilots, the number of flight crews, the number of ground personnel,
etc. increases costs are also increasing considerably. Careful planning and scheduling of aircraft fleet
networks by companies is considered as a solution to reduce these costs. Usually advanced computer-aided
programs are used for this purpose. Competition between companies also continues with different methods
used in this manner. In the airline industry, irregular event management, team scheduling, aircraft
scheduling and flight scheduling constitute the main operational planning and scheduling problem. The
flight scheduling problem, also called the routing problem, is the most fundamental problem in which the
most cost-effective route is optimized. In this study, concepts of fleet scheduling and crew scheduling of
two flight routes of the examined airline company were analyzed using simulation methods. Number of
flights have increased on the examined routes.

Kaynakça

  • Orhan, İ, Kapanoğlu, M. And Karakoç, T.H., (2007). “Flight-hour Based Optimization for Aircraft Scheduling”, Informs, 369, WD43, A.B.D.
  • Desrosiers J., Lasry A., MacInnis D., Solomon M. M., Soumis F., (2000), “Air Transat Uses ALTITUDE to Manage Its Aircraft Routing Crew Pairing, and Work Assignment”, Interfaces, vol. 30, no. 2, DOI: 10.1287/inte.30.2.41.11673.
  • İlkay O., Muzaffer K. , Hikmet K, (2010), “Planning and Scheduling Of Airline Operations”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi Cilt 16, Sayı 2, 2010, Sayfa 181-191.
  • Barış Ö. , Utku Ç. , Yrd. Doç. Dr. Aybars U. (2008) “Melez Bir En İyileme Yöntemi İle Rota Planlama”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Akademik Bilişim.
  • Clarke, J., Larsen A., Larsen, J. And Rezanova, N.J., (2010), “Disruption Management in the Airline Industry-Consepts, Models and Methods”, Computer&Operations Research,vol. 37, no. 5, p. 809-821, DOİ: 10.1016/j.cor.2009.03.027.
  • Daskin M.S., Panayotopoulos, N.D., (1989) “A Lagrangian Relaxation Approach to Assigning Aircraft to Routes in Hub and Spoke Networks.” Transportation Science, Vol. 23, No: 2, DOI: 10.1287/trsc.23.2.91.
  • Kabbani N. M., Patty, B. W. (1992) “Aircraft Routing at American Airlines”. Proceeding of 32nd Agifors Symposium, p. 12-28.
  • Hane C.A., Barnhart C., Johnson E. L., Marsten R. E., Nemhauser G. L., Sigismondi G. (1995), “The fleet assignment problem: Solving a large-scale integer program. Mathematical Programming” vol. 70, p. 211–232.
  • Gopalan R., Talluri K. T. (1998), “Mathematical models in airline schedule planning: A survey”. Annals of Operations Research, vol. 76, p. 155–185.
  • Rexing B., Barnhart C., Kniker T., Jarrah A., Krishnamurthy N., (2000), “Airline Fleet Assignment with Time Windows” Transportation Science, Vol. 34, No: 1, DOI: 10.1287/trsc.34.1.1.12277.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Endüstri Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İlkün Orbak 0000-0002-5056-4889

Ali Yurdun Orbak 0000-0002-4921-4275

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2020
Kabul Tarihi 3 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Orbak, İ., & Orbak, A. Y. (2020). Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 25(1), 435-454. https://doi.org/10.17482/uumfd.695876
AMA Orbak İ, Orbak AY. Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması. UUJFE. Nisan 2020;25(1):435-454. doi:10.17482/uumfd.695876
Chicago Orbak, İlkün, ve Ali Yurdun Orbak. “Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 25, sy. 1 (Nisan 2020): 435-54. https://doi.org/10.17482/uumfd.695876.
EndNote Orbak İ, Orbak AY (01 Nisan 2020) Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 25 1 435–454.
IEEE İ. Orbak ve A. Y. Orbak, “Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması”, UUJFE, c. 25, sy. 1, ss. 435–454, 2020, doi: 10.17482/uumfd.695876.
ISNAD Orbak, İlkün - Orbak, Ali Yurdun. “Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 25/1 (Nisan 2020), 435-454. https://doi.org/10.17482/uumfd.695876.
JAMA Orbak İ, Orbak AY. Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması. UUJFE. 2020;25:435–454.
MLA Orbak, İlkün ve Ali Yurdun Orbak. “Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 25, sy. 1, 2020, ss. 435-54, doi:10.17482/uumfd.695876.
Vancouver Orbak İ, Orbak AY. Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması. UUJFE. 2020;25(1):435-54.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr