Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 1, 51 - 66, 28.04.2025
https://doi.org/10.17482/uumfd.1556049

Öz

Süspansiyon sistemi aracın güvenliğini, dinamiğini, yol tutuşunu ve sürüş konforunu etkiler. Yaylar araca yoldan gelecek tepkileri üzerine alarak salınım yapar. Amortisörler ise açık ve kapalı boy arasında sıkıştırma ve açılma yaparak salınımı sönümler. Salınım sönümleme esnasında amortisör, üzerine gelen şiddetli darbeler altında basma ve çekme kuvvetlerine maruz kalırlar. Sıkıştırma tamponu oluşacak ani kuvvetlerde enerjinin bir kısmını üzerine alarak amortisörün zarar görmesini önler ve oluşacak gürültüyü azaltır. Parçaların üzerine gelen kuvvetler malzemelerin zamanla yorulmasına ve bu yorulma neticesinde kalıcı deformasyonlara, çatlaklara ve kırılmalara neden olarak parçaların işlevlerini yitirmelerine neden olabilir. Bu çalışmada öngörülen kuvvetler ve yorulmalar göz önüne alınarak koruyucu gövde kapağı için termoplastik malzemelerden PP Moplen EP3307, PP Hostacom PPR 1042 12, PA66, PA66+GF30 seçilmiştir. Bu malzemeler, geometri sabit tutularak sonlu elemanlar yöntemiyle analiz edilmiş ve yapılan laboratuvar testleri ile incelenmiş, üretime uygunluğuna karar verilmiştir. İdeal dayanım ve maliyet göz önüne alınarak bu çalışmada PP Hostacom PPR 1042 12 malzemesi seçilmiştir.

Destekleyen Kurum

Maysan Mando

Teşekkür

Çalışmalar boyunca tüm konularda destek olan ve çalışmanın yürütülmesini sağlayan Maysan Mando'ya teşekkürler.

Kaynakça

  • Anaç, H. (2021). Çift borulu pasif bir teleskobik amortisörde silindir konfor kanallarının amortisör karakteristiğine etkisinin deneysel olarak incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Ansys. (2023). Ansys Mechanical (Version 2023 R2) [Computer Software]https://www.ansys.com/products/structures/ansys-mechanical (Erişim tarihi: 16.04.2024)
  • Arkan, A. (2017). Binek Araç Amortisörlerinde Hızlandırılmış Ömür Testi ve Bir Uygulama, 2nd International Mediterranean Science and Engineering Congress, Adana, Türkiye.
  • Banginwar, A. P., Bhusale, N. D., & Totawar, K. V. (2014). Design and analysis of shock absorber using FEA tool, International Journal of Engineering Research and Development, 10(2), 22-28.
  • Bannantine, J. A., Comer, J. J., & Handrock, J. L. (1990). Fundamentals of metal fatigue analysis.
  • Dassault Systems. (2023). Catia (Version V5 R21) [Computer Software] Erişim Adresi: https://www.3ds.com/products/catia (Erişim tarihi: 16.04.2024)
  • Doğan, M. (2007). Taşıt elemanlarında yorulma analizi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Güneri, C. (2019). Valf grubu tasarım parametrelerindeki değişikliklerin araçlarda kullanılan amortisörlerin çalışma performansına olan etkilerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Joost, W.J. Reducing Vehicle Weight and Improving U.S. Energy Efficiency Using Integrated Computational Materials Engineering. JOM 64, 1032–1038 (2012). https://doi.org/10.1007/s11837-012-0424-z
  • Kiran, C. S. (2019). Design and analysis of shock absorber using ansys workbench. CVR Journal of Science and Technology, 17(1), 144-149.
  • Sonal K Talele, Dr. Rachayya R. Arakerimath (1998). Computer models as support for complex negotiaitions, SSRG International Journal of Mechanical Engineering (SSRG-IJME), Alard college, Raisoni College, Pune, 14-20. DOI:10.14445/23488360/IJME-V4I9P104

Effect of Plastic Upper Cap Material Change on Fatigue Strength of A Double Tube Conventional Vehicle Shock Absorber

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 1, 51 - 66, 28.04.2025
https://doi.org/10.17482/uumfd.1556049

Öz

The suspension system affects vehicle safety, dynamics, handling and driving comfort. Springs oscillate by taking the reactions of the vehicle from the road. Shock absorbers dampen the oscillation by compression and rebound between open and closed length. During oscillation damping, the shock absorber is subjected to compression and tensile forces under severe impacts. The compression bumper absorbs some of the energy in the sudden forces that will occur, preventing damage to the shock absorber and reducing the noise that will occur. The forces acting on the parts may cause fatigue of the materials over time and as a result of this fatigue, plastic deformation, cracks and fractures may cause the parts to lose their function. In this study, PP Moplen EP3307, PP Hostacom PPR 1042 12, PA66, PA66+GF30 were selected for striker cap from thermoplastic materials considering the predicted forces and fatigue. These materials were analyzed with the finite element method by keeping the geometry constant and examined with laboratory tests and it was decided that they were suitable for production. Considering the ideal strength and cost, PP Hostacom PPR 1042 12 material was selected in this study.

Kaynakça

  • Anaç, H. (2021). Çift borulu pasif bir teleskobik amortisörde silindir konfor kanallarının amortisör karakteristiğine etkisinin deneysel olarak incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Ansys. (2023). Ansys Mechanical (Version 2023 R2) [Computer Software]https://www.ansys.com/products/structures/ansys-mechanical (Erişim tarihi: 16.04.2024)
  • Arkan, A. (2017). Binek Araç Amortisörlerinde Hızlandırılmış Ömür Testi ve Bir Uygulama, 2nd International Mediterranean Science and Engineering Congress, Adana, Türkiye.
  • Banginwar, A. P., Bhusale, N. D., & Totawar, K. V. (2014). Design and analysis of shock absorber using FEA tool, International Journal of Engineering Research and Development, 10(2), 22-28.
  • Bannantine, J. A., Comer, J. J., & Handrock, J. L. (1990). Fundamentals of metal fatigue analysis.
  • Dassault Systems. (2023). Catia (Version V5 R21) [Computer Software] Erişim Adresi: https://www.3ds.com/products/catia (Erişim tarihi: 16.04.2024)
  • Doğan, M. (2007). Taşıt elemanlarında yorulma analizi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Güneri, C. (2019). Valf grubu tasarım parametrelerindeki değişikliklerin araçlarda kullanılan amortisörlerin çalışma performansına olan etkilerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Joost, W.J. Reducing Vehicle Weight and Improving U.S. Energy Efficiency Using Integrated Computational Materials Engineering. JOM 64, 1032–1038 (2012). https://doi.org/10.1007/s11837-012-0424-z
  • Kiran, C. S. (2019). Design and analysis of shock absorber using ansys workbench. CVR Journal of Science and Technology, 17(1), 144-149.
  • Sonal K Talele, Dr. Rachayya R. Arakerimath (1998). Computer models as support for complex negotiaitions, SSRG International Journal of Mechanical Engineering (SSRG-IJME), Alard college, Raisoni College, Pune, 14-20. DOI:10.14445/23488360/IJME-V4I9P104
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kompozit ve Hibrit Malzemeler, Malzeme Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuncay Alpar 0000-0002-8680-9585

Abdurrahim Arkan 0009-0004-6794-445X

Ramazan Ferik 0000-0002-6472-2630

Enes Erfen 0009-0008-9975-7949

Erken Görünüm Tarihi 11 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2024
Kabul Tarihi 21 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alpar, T., Arkan, A., Ferik, R., Erfen, E. (2025). ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 30(1), 51-66. https://doi.org/10.17482/uumfd.1556049
AMA Alpar T, Arkan A, Ferik R, Erfen E. ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ. UUJFE. Nisan 2025;30(1):51-66. doi:10.17482/uumfd.1556049
Chicago Alpar, Tuncay, Abdurrahim Arkan, Ramazan Ferik, ve Enes Erfen. “ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30, sy. 1 (Nisan 2025): 51-66. https://doi.org/10.17482/uumfd.1556049.
EndNote Alpar T, Arkan A, Ferik R, Erfen E (01 Nisan 2025) ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30 1 51–66.
IEEE T. Alpar, A. Arkan, R. Ferik, ve E. Erfen, “ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ”, UUJFE, c. 30, sy. 1, ss. 51–66, 2025, doi: 10.17482/uumfd.1556049.
ISNAD Alpar, Tuncay vd. “ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30/1 (Nisan2025), 51-66. https://doi.org/10.17482/uumfd.1556049.
JAMA Alpar T, Arkan A, Ferik R, Erfen E. ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ. UUJFE. 2025;30:51–66.
MLA Alpar, Tuncay vd. “ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 30, sy. 1, 2025, ss. 51-66, doi:10.17482/uumfd.1556049.
Vancouver Alpar T, Arkan A, Ferik R, Erfen E. ÇİFT BORULU KONVANSİYONEL BİR TAŞIT AMORTİSÖRÜNDE PLASTİK KORUYUCU GÖVDE KAPAĞI MALZEME DEĞİŞİMİNİN YORULMA DAYANIMI ÜZERİNE ETKİSİ. UUJFE. 2025;30(1):51-66.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr