Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF RESEARCH ON MOBILE LEARNING IN EDUCATION: A CONTENT ANALYSIS

Yıl 2021, , 86 - 103, 30.06.2021
https://doi.org/10.33461/uybisbbd.933542

Öz

As mobile technologies take place in our lives in many areas, the concept of mobile learning emerges as an area that researchers are more interested in. In this research, the master's and doctoral theses on mobile learning published in YÖK Thesis Center between 2010-2020 were examined. The studies were examined in terms of the identity of the research, the university and department of the study, the type of the study, the year it was published, the subject of the study, keywords, research method, sample size, sample level, sample selection method, data collection tools and variables. In addition, studies with a sample level of primary education, conducted with disadvantaged groups or researching distance education and mobile learning were also examined in the theses. A publication classification form was used to collect the data. When the obtained results are examined, it is seen that there are more mobile learning researches in some areas. In addition, it has been observed that there are many studies on topics such as distance education and learning of disadvantaged groups. When these studies were examined, it was concluded that there were more studies in some sample groups. In today's conditions, where distance education has gained more importance, it is important to examine how mobile learning is used in many levels of formal education within the scope of graduate theses, as well as to examine thesis studies in terms of disadvantaged groups.

Kaynakça

  • Akay, F. (2019). Kelebeğin yaşam döngüsünün mobil araçlarla informal ortamda öğrenilmesi: Kelebekler vadisi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Akkuzu, M. (2015). A game-based application on English vocabulary acquisition: A case study in the efl context. Master Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Avcı, Z. Y. (2018). Mobil öğrenme araştırmaları ve uygulamalarına ilişkin bir meta analiz çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Aydoğdu, H. (2019). Mobil öğrenme ile ilgili araştırmaların eğilimleri: Bir içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Baş, F. B. (2015). Bir mobil işaret dili uygulaması: MTİDS. International Journal of Soil Science 10(1), 1–14.
  • Çakır, Y. (2019). İlköğretim matematik derslerinde mobil öğrenmenin kullanımına ilişkin öğrenci tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın,
  • Dündar, M. F. (2015). Uzaktan öğretimde mobil öğrenmenin kullanıcı açısından değerlendirilmesi: Gediz Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gediz Üniversitesi, İzmir.
  • Gürkan, F. (2017). Açık ve uzaktan eğitimde öğrenim gören öğrencilerin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul. ITU releases 2019 and 2020 global and regional ICT estimates. (2020, Kasım). Erişim adresi https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/ITU_regional_global_Key_ICT_indicator_aggregates_Nov_2020.xlsx
  • Karasaç, E. (2019). Mobil uygulama destekli çevre eğitiminin beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, teknolojiye ve çevreye karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kavaklı, A. ve Yakın, İ. (2019). Mobil öğrenme: 2015–2019 çalışmalarına yönelik bir içerik analizi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 251-268.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Korucu, A. T. ve Biçer, H. (2019). Mobil öğrenme: 2010-2017 çalışmalarına yönelik bir içerik analizi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(1), 32-43.
  • Kural, O. E. (2017). Çocukların el çizimi şekillerinin tanınması ve çizim başarılarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Şen, H. (2018). Mobil eğitim yazılımlarındaki arayüz elemanlarına yönelik öğrenci tercihlerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Şeylan, F. (2018). Mobil öğrenmenin akademik başarıya etkisi üzerine yapılan deneysel çalışmaların karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Solmaz, E. ve Gökçearslan, Ş. (2016). Mobil öğrenme: Lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi çalışması. In 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS), Rize.
  • Talan, T. (2020). The effect of mobile learning on learning performance: A meta-analysis study. Educational Sciences: Theory and Practice 20(1), 79–103. DOI: 10.12738/jestp.2020.1.006.
  • Talan, T. (2021). Bibliometric analysis of the research on seamless learning. International Journal of Technology in Education (IJTE), 4(3), 428-442. DOI: 10.46328/ijte.113.
  • Toy, E. (2017). Çocuklara yönelik mobil uygulamaların grafik arayüz sorunlarının tespiti ve çözüm önerileri. Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Turan, B. N. (2019). Mobil uygulama destekli öğretimin ilkokul öğrencilerinin kesirler konusundaki akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Turgut, G. (2015). Okul öncesi̇ eği̇ti̇mi̇ içi̇n geli̇şti̇ri̇len hi̇kaye oluşturma yazılımına yöneli̇k görüşleri̇n incelenmesi̇. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Vatansever, İ. (2017). Açık ve uzaktan öğrenenlerin mobil öğrenme okuryazarlık becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Yıldırım, E. (2017). Scratch programlama dili eğitimine yönelik bir mobil uygulamanın geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.

EĞİTİMDE MOBİL ÖĞRENMEYE YÖNELİK YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ: BİR İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2021, , 86 - 103, 30.06.2021
https://doi.org/10.33461/uybisbbd.933542

Öz

Mobil teknolojilerin birçok alanda hayatımızda yer alması neticesinde mobil öğrenme kavramı araştırmacıların daha fazla ilgilendiği bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmada 2010-2020 yılları arasında YÖK Tez Merkezinde mobil öğrenme konusunda yayınlanmış olan yüksek lisans ve doktora tezleri incelenmiştir. Çalışmalar araştırmanın künyesi, yapıldığı üniversite ve anabilim dalı, araştırmanın türü, yayınlandığı yıl, araştırmanın konusu, anahtar kelimeler, araştırma yöntemi, örneklem büyüklüğü, örneklem düzeyi, örneklem seçme yöntemi, veri toplama araçları ve değişkenler açısından incelenmiştir. Ayrıca tezlerde örneklem düzeyi ilköğretim olan, dezavantajlı gruplar ile yapılan ya da uzaktan eğitim ile mobil öğrenmeyi araştıran çalışmalar da incelenmiştir. Verileri toplamada yayın sınıflama formu kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde bazı alanlarda mobil öğrenme çalışmalarının daha fazla olduğu görülmüştür. Bunun yanında uzaktan eğitim, dezavantajlı grupların öğrenimi gibi konu başlıklarında fazla çalışma olduğu görülmüştür. Söz konusu çalışmalar incelendiğinde çalışmaların bazı örneklem gruplarında daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uzaktan eğitimin daha fazla önem kazandığı günümüz şartlarında mobil öğrenmenin örgün eğitimin birçok kademesinde nasıl kullanıldığının lisansüstü tezler kapsamında incelenmesi, bunun yanında tez çalışmalarının dezavantajlı gruplar açısından incelenmesi önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Akay, F. (2019). Kelebeğin yaşam döngüsünün mobil araçlarla informal ortamda öğrenilmesi: Kelebekler vadisi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Akkuzu, M. (2015). A game-based application on English vocabulary acquisition: A case study in the efl context. Master Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Avcı, Z. Y. (2018). Mobil öğrenme araştırmaları ve uygulamalarına ilişkin bir meta analiz çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Aydoğdu, H. (2019). Mobil öğrenme ile ilgili araştırmaların eğilimleri: Bir içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Baş, F. B. (2015). Bir mobil işaret dili uygulaması: MTİDS. International Journal of Soil Science 10(1), 1–14.
  • Çakır, Y. (2019). İlköğretim matematik derslerinde mobil öğrenmenin kullanımına ilişkin öğrenci tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın,
  • Dündar, M. F. (2015). Uzaktan öğretimde mobil öğrenmenin kullanıcı açısından değerlendirilmesi: Gediz Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gediz Üniversitesi, İzmir.
  • Gürkan, F. (2017). Açık ve uzaktan eğitimde öğrenim gören öğrencilerin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul. ITU releases 2019 and 2020 global and regional ICT estimates. (2020, Kasım). Erişim adresi https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/ITU_regional_global_Key_ICT_indicator_aggregates_Nov_2020.xlsx
  • Karasaç, E. (2019). Mobil uygulama destekli çevre eğitiminin beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, teknolojiye ve çevreye karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kavaklı, A. ve Yakın, İ. (2019). Mobil öğrenme: 2015–2019 çalışmalarına yönelik bir içerik analizi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 251-268.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Korucu, A. T. ve Biçer, H. (2019). Mobil öğrenme: 2010-2017 çalışmalarına yönelik bir içerik analizi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(1), 32-43.
  • Kural, O. E. (2017). Çocukların el çizimi şekillerinin tanınması ve çizim başarılarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Şen, H. (2018). Mobil eğitim yazılımlarındaki arayüz elemanlarına yönelik öğrenci tercihlerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Şeylan, F. (2018). Mobil öğrenmenin akademik başarıya etkisi üzerine yapılan deneysel çalışmaların karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Solmaz, E. ve Gökçearslan, Ş. (2016). Mobil öğrenme: Lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi çalışması. In 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS), Rize.
  • Talan, T. (2020). The effect of mobile learning on learning performance: A meta-analysis study. Educational Sciences: Theory and Practice 20(1), 79–103. DOI: 10.12738/jestp.2020.1.006.
  • Talan, T. (2021). Bibliometric analysis of the research on seamless learning. International Journal of Technology in Education (IJTE), 4(3), 428-442. DOI: 10.46328/ijte.113.
  • Toy, E. (2017). Çocuklara yönelik mobil uygulamaların grafik arayüz sorunlarının tespiti ve çözüm önerileri. Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Turan, B. N. (2019). Mobil uygulama destekli öğretimin ilkokul öğrencilerinin kesirler konusundaki akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Turgut, G. (2015). Okul öncesi̇ eği̇ti̇mi̇ içi̇n geli̇şti̇ri̇len hi̇kaye oluşturma yazılımına yöneli̇k görüşleri̇n incelenmesi̇. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Vatansever, İ. (2017). Açık ve uzaktan öğrenenlerin mobil öğrenme okuryazarlık becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Yıldırım, E. (2017). Scratch programlama dili eğitimine yönelik bir mobil uygulamanın geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgisayar Yazılımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Kalınkara 0000-0001-6077-9800

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kalınkara, Y. (2021). EĞİTİMDE MOBİL ÖĞRENMEYE YÖNELİK YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ: BİR İÇERİK ANALİZİ. International Journal of Management Information Systems and Computer Science, 5(1), 86-103. https://doi.org/10.33461/uybisbbd.933542