Afet insanların günlük hayatlarını aniden kesintiye
uğratan doğa veya insan (teknoloji) kaynaklı olaylardır. Afetlerin etkileri
ortaya çıktığı oluşum kaynaklarına, ülkeye, sosyokültürel yapısına ve mücadele
için aldıkları önlemlere göre değişiklik göstermektedir. Bütünleşik Afet Yönetimi
(BAY) bilgi ve iletişim teknolojilerinin afet yönetiminde etkin kullanılması
şeklinde tanımlanabilir. Karar Destek Sistemi (KDS), karmaşık problemleri
bilgisayar yardımı ile önceden belirlenen kısıtlamalara göre çözen kural
tabanlı sistemlerdir. Karar Destek Sistem tanımından da anlaşılacağı gibi bilgisayar
sistemi üzerinde çalışmalı, zor bir problemi çözebilmeli, belirlenen kurallara
göre karar verebilmeli ve sonuçları kesin olmalıdır. Bu çalışmada afetlerde
kullanılması öngörülen veritabanı tasarlanmış, bu veritabanına afetleri
sınıflandıran GLIDE kodları girilmiş, geliştirilen matematik modelin KDS
tarafından kontrol edilerek en iyi çözümü bulacak bilgisayar kodları yazılmış,
sonuçlar mobil ve sunucu tarafında kullanılacak şekilde sınıflandırılmıştır.
Elde edilen matematik modelin sonuçları Android ekosistemine ait programlama
ortamına aktarılmıştır. Bir afet sonrasında BAY sistemine ait lojistik işlerin
afet yönetim sistemine uygun olarak önerilen KDS ile yürütülebileceği
gösterilmiştir.
bütünleşik afet yönetimi afet yönetimi karar destek sistemleri
Disaster is a natural or human (technology) event
that suddenly breaks people's daily lives. The effects of disasters vary
according to the sources of occurrence, the country, the socio-cultural
structure and the precautions they take to struggle. Integrated Disaster
Management (IDM) can be defined as the effective use of information and
communication technologies in disaster management. Decision Support System (DSS)
is a rule-based system that solves complex problems according to predetermined
constraints with the help of a computer systems. Decision Support System (DSS) should
be able to work on the computer system as it is understood in the definition of
the system, be able to solve a difficult problem, decide according to
determined rules, and the results should be definite. In this study, GLIDE
codes that classify disasters were entered into this designed disaster
database, the developed mathematical model was checked by DSS and the computer
codes to find the best solution were written and the results were classified as
mobile and server side. The results of the mathematical model obtained are
transferred to the programming environment of the Android ecosystem. After a
disaster it has been shown that the logistics works of the IDM system can be
carried out with a DSS.
integrated disaster management disaster management decision support system
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgisayar Yazılımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |