BibTex RIS Kaynak Göster

RAIN RITES FROM EASTERN TURKESTAN TO ANATOLIA

Yıl 2014, Sayı: 3 - Sayı: 3, 177 - 193, 01.06.2014

Öz

Water and rain, which are the source&symbol of plentifulness, abundance and life in
Turkish belief system, became the subject of some rituals-ceremonies as a belief element in
this context. Humanbeing, therefore, resorted to various prayers and magical transactions in
order to be protected from drought and to gain the rain to which he needs. Humanbeing
considering the drought as God's penalty wants to convey his wishes to the God through
symbolic means such as ''yada tashy” (originator or rain stone)'', ''wearing inside-out'', ''çömçe
gelin” (bride with ladle)'', ''mimic'' and ''sacrifice'' etc. to evade from this punishment and to
redeem himself. Known since time immemorial among Turkic tribes, these symbolic thoughts
and beliefs have continued their existances, by gaining a religious identify with the acceptance
of Islam.
In the study entitled ''Rain Rites from Eastern Turkestan to Anatolia'', we at first
mentioned briefly nature of the water from socio-economic aspects and its place in lifes of
societies, and later informed about making-it-rain rites which are seen among Uighur and
Anatolian Turks.

DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ

Yıl 2014, Sayı: 3 - Sayı: 3, 177 - 193, 01.06.2014

Öz

Türk inanç sisteminde bereketin, bolluğun, hayatın kaynağının simgesi olan su ve
yağmur, bu bağlamda bir inanç öğesi olarak birtakım ritüellere-törenlere konu olmuştur.
İnsanoğlu bu sebeple, kuraklıktan korunmak ve ihtiyaç duyduğu suya kavuşmak için çeşitli
dualara ve büyüsel işlemlere başvurmuştur. Kuraklığı Tanrı cezası olarak tasavvur eden
insanoğlu, bu cezadan kurtulmak ve kendini affettirmek için “yada taşı”, “ters giyme”, “çömçe
gelin”, “taklit”, “kurban” gibi sembolik vasıtalar ile dileklerini Tanrı’ya ulaştırmak isterler. Bu
sembolik düşünce ve inançlar, Türk boyları arasında çok eski dönemden beri kabul edilmiş;
İslamiyet’in kabul edilmesi ile birlikte dini hüviyet kazanarak varlığını sürdürmüştür.
“Doğu Türkistan’dan Anadolu’ya Yağmur Törenleri” başlıklı bu çalışmada, öncelikle
tarihî, sosyo-kültürel bakımlardan suyun mahiyeti ve toplumların hayatındaki yerinden kısaca
bahsedildi, daha sonra da Uygur ve Anadolu Türkleri arasında görülen yağmur yağdırma
törenleri hakkında bilgi verildi.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA55NF63JK
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ebru Kılıç

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 3 - Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kılıç, E. (2014). DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi(3), 177-193.
AMA Kılıç E. DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. Haziran 2014;(3):177-193.
Chicago Kılıç, Ebru. “DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 3 (Haziran 2014): 177-93.
EndNote Kılıç E (01 Haziran 2014) DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 3 177–193.
IEEE E. Kılıç, “DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ”, Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 3, ss. 177–193, Haziran 2014.
ISNAD Kılıç, Ebru. “DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 3 (Haziran 2014), 177-193.
JAMA Kılıç E. DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2014;:177–193.
MLA Kılıç, Ebru. “DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 3, 2014, ss. 177-93.
Vancouver Kılıç E. DOĞU TÜRKİSTAN’DAN ANADOLU’YA YAĞMUR TÖRENLERİ. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2014(3):177-93.