Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Sayı: 13, 34 - 43, 29.06.2019

Öz

Traditions and customs
continue to exist as important elements for every nation. One of the important
elements that carry the thought and perspective of the Turkish nation from past
to present is ‘’the feasts’’. It is possible to classify the holidays as
individual, religious and national holidays. Since all three types of feast are
celebrated with the number of people who can be called crowds, it is important
for the social integration and mutual love to be riveted. The Turkish nation,
which has made significant contributions to the world cultural heritage and has
established itself with its national and spiritual values in every period, is
one of the most popular among the other societies. The only reason for this
situation can be explained by the fact that the Turks have deep history,
dynamic structure and rich culture. Especially the geographies where the Turks
settled are the regions where long winters are intense. Therefore, the
festivals of the Turks are identified with the rising of the soil, the warming
of the air after the harsh winter, the spring and summer seasons where
abundance starts, and the ceremonies and celebrations that take place in this
season are important. The importance of Hıdırellez and Nevruz, celebrated in
all Turkish geographies in spring for the mentioned feasts, is different. In
this article, Hıdırellez feast, which has a deep-rooted past and rich content,
celebrated in Karabük and its surroundings, where traditions belonging to
Turkish culture and civilization, will be discussed.00

Kaynakça

  • AĞAOĞLU, Sami ve diğerleri. (2015), 81 İlde Kültür ve Şehir Karabük, Karabük Valiliği Neşriyatı, İstanbul.
  • AKMAN, E.(2000)Safranbolu’daki Adak Yerleri ve Bu Yerlerle İlgili İnançlar, Karabük: Safranbolu Hizmet Birliği Kültür Yayınları
  • ATALAY, Besim. (2006), Kaşgarlı Mahmut Divanü Lügat-İt-Türk(Çeviri), 5. Baskı, Cilt I, Türk Dil Kurumu Yayınları:521, Ankara.
  • ÇAY, Abdulhaluk M.(1997), Hıdırellez “Kültür-Bahar Bayramı”, T.C. Kültür Bakanlığı, 2. Baskı, Ankara.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul. (2015), Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları, 2. Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • ARAT, Reşit R. (2008), Kutadgu Bilig, 2. Baskı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • GÖMEÇ, Sadetin. (1998), Şamanizm ve Eski Türk Dini, PAÜ. Eğitim Fak.Derg. 1998, Sayı:4, s. 38-50.
  • İNAN, Abdulkadir. (2017), Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, 9. Baskı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • KADİMOV, Asker. (1996), Nahçıvan’da Nevruz Geleneklerinin Dünü ve Bügünü, Türkiye Türkçesini Aktaran: Mustafa Kalkan, (Sadık Tural- Elmas Kılıç, ‘Nevruz ve Renkler’ Adlı Kitaptan Alınmıştır), Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • KALAFAT, Yaşar. (1999), Doğu Anadalu’da Eski Türk İnançlarının İzleri, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • KUROĞLU, Stepan. (1996), Gagavuzlarda İlk Yaz Bayramı, (Sadık Tural- Elmas Kılıç, ‘Nevruz ve Renkler’ Adlı Kitaptan Alınmıştır), Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • MADVALİYEV A. (2008), Özbek Tilining İzahlı Lügati, Özbekistan Milli Ansiklopedisi Yayınevi, Cilt.4, Taşkent.
  • MAZICI, Berrin. (2012), Safranbolu İlçesi Halk Edebiyatı ve Halk Ürünleri Üzerine Bir İnceleme, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • TURAN, Fatma Ahsen. (2015), Anadoludaki Hıdırellez Kutlamalarına Dair İnanmalar, Ritüeller, Yasaklar Ve Yaptırımlar, Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt 1.Sayı 2. Ankara.
  • ULUKAVAK, Kızıltan. (2017), Bir Safranbolulunun Penceresinden Safranbolu, Karabük Üniversitesi Yayınları, Karabük.
  • KK-1: Ayşe Salur, Hıdırlık 1944, İlkokul, Terzi. (Görüşme: 2019)
  • KK-2: Fatı Çiftçi, Eflani Halkevli Köyü 1972, İlkokul, Ev Hanımı. (Görüşme: 2019)
  • KK-3: Hakkı Aynacı, Safranbolu- Ova Sultan Mahallesi 1946, Ortaokul, Emekli Memur. (Görüşme: 2019)
  • KK-4: Hatice Acar, Sine Köyü 1952, İlkokul Mezunu, Ev Hanımı.(Görüşme: 2019)
  • KK-5: Hatice Büyükkaragöz, Safranbolu 1944, İlkokul, Ev Hanımı. (Görüşme: 2019)
  • KK-6:Mustafa Şehirli, Safranbolu 1959, Lisans, Memur. (Görüşme: 2019)
  • KK-7: Ramazan Anılan, Ovacuma Cabbar Köyü1965, İlkokul, Çiftçi. (Görüşme: 2019)

Karabük’te Hıdırellez Bayramı ile İlgili İnanış ve Kutlamalar

Yıl 2019, Sayı: 13, 34 - 43, 29.06.2019

Öz

Gelenek
ve görenekler her millet için önemli unsurlar olarak varlığını devam ettirir.
Türk milletinin düşünce ve bakış açısını geçmişten bugüne taşıyan önemli
unsurlardan biri de bayramlardır. Bayramları ferdi kutlamalar, dini ve milli
bayramlar olarak sınıflandırmak mümkündür. Her üç bayram türü de sayıca
kalabalık denebilecek insan iştiraki ile kutlandığı için toplumsal bütünleşme
ve karşılıklı sevginin perçinlenmesi açısından önemlidir. Dünya kültür mirasına
önemli katkılar sunan, her dönemde yaşadıkları coğrafyaya milli ve manevi
değerleri ile kendilerini kabul ettiren Türk milleti, diğer toplumlar arasında
en çok bayrama sahip halklardan biridir. Bu durumun yegâne sebebi Türklerin derin
tarihe, hareketli yapıya ve zengin kültüre sahip olmaları ile açıklanabilir.
Özellikle Türklerin yerleştiği coğrafyalar yoğun olarak uzun kışların yaşandığı
bölgelerdir. Bu yüzden Türklere ait bayramlar içinde de toprağın dirildiği,
sert kıştan sonra havanın ısındığı, bolluk ve bereketin başladığı bahar ve yaz
mevsimleri ile özdeşleşerek yapılan tören ve kutlamalar önemli yer tutar. Bahse
konu şölenler içinde ilkbaharda bütün Türk coğrafyalarında kutlanan Hıdırellez
ve Nevruzun yeri başkadır. Bu makalede Türk kültür ve medeniyetine ait
geleneklerin en duru haliyle yaşandığı Karabük ili ve çevresinde kutlanan,
köklü geçmişe ve zengin bir içeriğe sahip Hıdırellez bayramı ele alınacaktır. 

Kaynakça

  • AĞAOĞLU, Sami ve diğerleri. (2015), 81 İlde Kültür ve Şehir Karabük, Karabük Valiliği Neşriyatı, İstanbul.
  • AKMAN, E.(2000)Safranbolu’daki Adak Yerleri ve Bu Yerlerle İlgili İnançlar, Karabük: Safranbolu Hizmet Birliği Kültür Yayınları
  • ATALAY, Besim. (2006), Kaşgarlı Mahmut Divanü Lügat-İt-Türk(Çeviri), 5. Baskı, Cilt I, Türk Dil Kurumu Yayınları:521, Ankara.
  • ÇAY, Abdulhaluk M.(1997), Hıdırellez “Kültür-Bahar Bayramı”, T.C. Kültür Bakanlığı, 2. Baskı, Ankara.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul. (2015), Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları, 2. Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • ARAT, Reşit R. (2008), Kutadgu Bilig, 2. Baskı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • GÖMEÇ, Sadetin. (1998), Şamanizm ve Eski Türk Dini, PAÜ. Eğitim Fak.Derg. 1998, Sayı:4, s. 38-50.
  • İNAN, Abdulkadir. (2017), Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, 9. Baskı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • KADİMOV, Asker. (1996), Nahçıvan’da Nevruz Geleneklerinin Dünü ve Bügünü, Türkiye Türkçesini Aktaran: Mustafa Kalkan, (Sadık Tural- Elmas Kılıç, ‘Nevruz ve Renkler’ Adlı Kitaptan Alınmıştır), Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • KALAFAT, Yaşar. (1999), Doğu Anadalu’da Eski Türk İnançlarının İzleri, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • KUROĞLU, Stepan. (1996), Gagavuzlarda İlk Yaz Bayramı, (Sadık Tural- Elmas Kılıç, ‘Nevruz ve Renkler’ Adlı Kitaptan Alınmıştır), Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • MADVALİYEV A. (2008), Özbek Tilining İzahlı Lügati, Özbekistan Milli Ansiklopedisi Yayınevi, Cilt.4, Taşkent.
  • MAZICI, Berrin. (2012), Safranbolu İlçesi Halk Edebiyatı ve Halk Ürünleri Üzerine Bir İnceleme, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • TURAN, Fatma Ahsen. (2015), Anadoludaki Hıdırellez Kutlamalarına Dair İnanmalar, Ritüeller, Yasaklar Ve Yaptırımlar, Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt 1.Sayı 2. Ankara.
  • ULUKAVAK, Kızıltan. (2017), Bir Safranbolulunun Penceresinden Safranbolu, Karabük Üniversitesi Yayınları, Karabük.
  • KK-1: Ayşe Salur, Hıdırlık 1944, İlkokul, Terzi. (Görüşme: 2019)
  • KK-2: Fatı Çiftçi, Eflani Halkevli Köyü 1972, İlkokul, Ev Hanımı. (Görüşme: 2019)
  • KK-3: Hakkı Aynacı, Safranbolu- Ova Sultan Mahallesi 1946, Ortaokul, Emekli Memur. (Görüşme: 2019)
  • KK-4: Hatice Acar, Sine Köyü 1952, İlkokul Mezunu, Ev Hanımı.(Görüşme: 2019)
  • KK-5: Hatice Büyükkaragöz, Safranbolu 1944, İlkokul, Ev Hanımı. (Görüşme: 2019)
  • KK-6:Mustafa Şehirli, Safranbolu 1959, Lisans, Memur. (Görüşme: 2019)
  • KK-7: Ramazan Anılan, Ovacuma Cabbar Köyü1965, İlkokul, Çiftçi. (Görüşme: 2019)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Enver Kapağan 0000-0003-4647-1863

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Kapağan, E. (2019). Karabük’te Hıdırellez Bayramı ile İlgili İnanış ve Kutlamalar. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi(13), 34-43.
AMA Kapağan E. Karabük’te Hıdırellez Bayramı ile İlgili İnanış ve Kutlamalar. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. Haziran 2019;(13):34-43.
Chicago Kapağan, Enver. “Karabük’te Hıdırellez Bayramı Ile İlgili İnanış Ve Kutlamalar”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 13 (Haziran 2019): 34-43.
EndNote Kapağan E (01 Haziran 2019) Karabük’te Hıdırellez Bayramı ile İlgili İnanış ve Kutlamalar. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 13 34–43.
IEEE E. Kapağan, “Karabük’te Hıdırellez Bayramı ile İlgili İnanış ve Kutlamalar”, Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 13, ss. 34–43, Haziran 2019.
ISNAD Kapağan, Enver. “Karabük’te Hıdırellez Bayramı Ile İlgili İnanış Ve Kutlamalar”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 13 (Haziran 2019), 34-43.
JAMA Kapağan E. Karabük’te Hıdırellez Bayramı ile İlgili İnanış ve Kutlamalar. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2019;:34–43.
MLA Kapağan, Enver. “Karabük’te Hıdırellez Bayramı Ile İlgili İnanış Ve Kutlamalar”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 13, 2019, ss. 34-43.
Vancouver Kapağan E. Karabük’te Hıdırellez Bayramı ile İlgili İnanış ve Kutlamalar. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2019(13):34-43.