Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı ile İnovasyon İlişkisi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 1 - 14, 20.07.2018

Öz

Günümüzde öğrenmeyi destekleyen, takım çalışmasına ağırlık veren, iletişime
açık yapılar olan öğrenen örgütler, lojistik çalışanlarının inovasyona
yönelmelerine imkan sağlamaktadır. İnovasyon global lojistik pazarında
stratejik öneme sahiptir. Sürekli değişen ve gelişen lojistik sektöründeki
örgütler, öğrenen örgüte dönüşerek rekabet avantajı elde etmektedirler. Bu
bilgiler ışığında; çalışmanın amacı lojistik sektöründeki öğrenen örgütler ile
inovasyon ilişkisini araştırmaktır. Çalışmanın ana kitlesini, İstanbul’da
faaliyet gösteren 30 farklı lojistik işletmesindeki 150 çalışan
oluşturmaktadır. Literatürde yer alan esaslara bağlı kalarak yapılan araştırma
sonunda, uygulamanın gerçekleştirildiği lojistik sektörünün öğrenen örgütler
olduğu belirlenmiştir. Analiz bulguları, öğrenen örgütler ile inovasyon
arasında aynı yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Regresyon
analizinde takım halinde öğrenmenin, diyalog ve araştırmanın, paylaşımcı
sistemlerin ve sistemler arası bağlantının inovasyon üzerinde pozitif bir etki
yaratığı sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Akdoğan, A. (2007). Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Tarafların Beklentileri ve Beklentileri Etkileyen Bir Faktör Olarak Yenilik Kültürü, Üniversitelerarası Araştırma ve Uygulama Merkezlerinin İşlevselliği: Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Yeniden Yapılandırılmasının Gereklilikleri, Detay Yayıncılık, 1.Baskı, Ankara.
  • Akın, Ö. & Reyhanoğlu, M. (2014). İşletme Büyüklükleri Bağlamında Türkiye’nin İnovasyon Portresi (2002-2008 dönemi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 23-51.
  • Arslan, R. & Demirci, K. (2015). Örgütlerde Öğrenen Örgüt Kültürüne İlişkin Algıların Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi ve Kamu Kurumunda Bir Uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 43, 24-36.
  • Avcı, U. (2009). Öğrenme yönelimliliğin yenilik performansı üzerine etkisi: Muğla mermer sektöründe bir inceleme. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 121-138.
  • Avşar, Ö. (2006). Pazarlama Stratejisi Olarak Yeni Ürün Geliştirmenin Rekabet Avantajı Yaratmadaki Etkisi ve Gıda Sektöründe Örnek Bir Uygulama. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydoğan, E. & Orhan, F. & Naldöken, U. & Aksay, K. (2011). Sağlık kurumlarında örgütsel öğrenme kapasitesi: Bir kamu hastanesi örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 191-212.
  • Bakan, İ. (2004). Çağdaş Yönetim Yaklaşımları İlkeler, Kavramlar ve Yaklaşımlar. Beta Basım A.Ş., 1.İstanbul.
  • Ballou, H., (1999), Business Logistics Management: Planning, Organizing and Controlling The Supply Chain, 4th Edition, Prentice Hall, New Jersey.
  • Basım, N. & Şeşen, H. & Meydan C.H. (2009). Öğrenen Örgüt Algısının Örgüt İçi Girişimciliğe Etkisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(3), 27-40.
  • Beck, M. (1990), Learning Organizations-How to Create Them, International Journal of Manpower, 11(5), 27-33.
  • Bilir, B. & Arslan, H. (2016). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kendi Kurumlarına İlişkin Öğrenen Örgüt Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 241-260.
  • Bolton, R. & Grewal, D. & Levy, M. (2007) Six Strategies for Competing Through Service: An Agenda for Future Research. Journal of Retailing, 83(1), 1-4.
  • Braham, B. J. (1998), Öğrenen Bir Organizasyon Yaratmak, Çeviri. Ali Tekcan, Rota Yayın, İstanbul.
  • Brown, A. (1995). Organisational CultureLondon. Pitman Publishing, 1.
  • Burmaoğlu, S. & Şeşen, H.(2011). Türk Firmalarının Organizasyonel İnovasyon Yeteneğini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 66(4), 1- 20.
  • Brymer, R.A. (1991). Employee Empowerment: A Guest Driven Leadership Strategy. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 32(1), 58–68.
  • Chapman, R.L. & Soosay, C. & Kandampully, J. (2003) Innovation in Logistic Services and The New Business Model-A Conceptual Framework. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 33(7), 630-650.
  • Chang, S. & Gong, Y. & Shum C. (2011) Promoting Innovation in Hospitality Companies through Human Resource Management Practices. International Journal of Hospitality Management, 30, 812– 818.
  • Çekerol, G. & Kurnaz, N. (2011). Küresel Kriz Ekseninde Lojistik Sektörü ve Rekabet Analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 47-60.
  • Çetin, C. (1996). Yeniden Yapılanma, Girişimcilik, Küçük ve Orta Boy İşletmeler ve Bunların Özendirilmesi. Der Yayınları, 202, İstanbul.
  • Dibella, A. & Nevis, E. C. (1998), How Organizations Learn?: An Integrated strategy for building learning capability. San Francisco: Jossey – Bass.
  • Elçi, Ş. (2006). İnovasyon: Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı. Nova Yayınları, Ankara.
  • Emhan, A., Cura, F., & Zincirkıran, M. (2015). İş Memnuniyeti ve Öğrenme Kapasitesinin Örgütsel Performans Üzerindeki Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. İş, Güç: The Journal of Industrial Relations & Human Resources, 17(2).
  • Erdem, B. & Gül K. & Gül M.(2013). Pazar Yönlülük, İnovasyon Yönlülük ve Firma Performansı İlişkisi: Ankara’da Faaliyet Gösteren Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2), 74-104.
  • Fisher, M. (2001). Innovation, Knowledge Creation and System of Innovation. The Annals of Regional Science, 35, 210.
  • Garvin, D. A. (1993). Building A Learning Organization. Harvard Business Review, 71(4), 78-91.
  • Hurt, H. T. & Joseph, K. & C. D. Cook (1977). Scales for the measurement of innovativeness. Human Communication Research, 4(1): 58-65.
  • Kaynak, S. & Demir, A. (2015). İmalat Sektöründe İnovasyon Uygulamaları: TRA1 Düzey 2 Bölgesinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 273-292.
  • Kılıç, R. & Aytekin, A.G. (2010).Üniversitede Çalışan Personelin Öğrenen Örgüt Kültürüne İlişkin Algılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Balıkesir Üniversitesi Örneği, Uluslararası Sempozyum–V Küresel Kriz Sonrasında Ekonominin Yeniden Yapılanması, Balıkesir Üniversitesi: Erdek, Balıkesir.
  • Koban, E. & Fırat, Z. & Keser, H. (2009). Küresel Rekabette Lojistik Olgusunda Yeni Yaklaşımlar ve Türkiye'de Lojistik Hizmet Sunan İşletmelerin Yapısal Özellikleri. Öneri Dergisi, 8 (31), 113-124.
  • Korkmaz, M. (2008). Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ile Öğrenen Örgüt Özellikleri Arasındaki İlişki Üzerine Nicel Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 75-98.
  • Lau, C.M. & Ngo, H.Y. (2004). The HR System, Organizational Culture, And Product İnnovation. International Business Review, 13, 685–703.
  • Madsen, A. & Ulhøi J. (2005). Technology Innovation, Human Resources and Dysfunctional Integration. Int J Manpow, 26(6), 488–501. McGill, M.E. & Slocum, J.W. (1993). Unlearning the Organization. Organizational Dynamics, 22, 67–79.
  • Mocan, C. (1998), Öğrenen Organizasyonlar, Executive Excellence, 2,(17).
  • Murat, G. & Kulualp, H.G. ( 2010). Yöneticilerin Yeniden Yapılanma Sürecinde İnovasyona Bakış Açısı: kardemir örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28, 49-64.
  • Öğüt, A. & Aygen, S.& Demirsel, M.T. (2007). Personel Güçlendirme İnovasyonu Hızlandırır Mı? Antalya İli Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerine Yönelik Görgül Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, Yerel Ekonomiler Özel Sayısı, 163-172.
  • Örücü, E. & Kılıç, R. & Savaş, A. (2011). KOBİ’lerde İnovasyon Stratejileri ve İnovasyon Yapmayı Etkileyen Faktörler: Bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (1), 58-73.
  • Özdayı, N. & Özcan, Ş. (2005). Teftiş Sürecindeki Geribildirimlere Göre Teftişin Öğrenen Örgüt Kültürüne Katkılarının Öğretmen Görüşleriyle Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 30 (136), 39-51.
  • Özdevecioğlu, M. & Biçkes, D.M.(2012). Örgütsel Öğrenme ve İnovasyon İlişkisi: Büyük Ölçekli İşletmelerde Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 39,19-45.
  • Ro, H. & Chen, P.J. (2011). Empowerment in Hospitality Organizations: Customer Orientation and Organizational Support, International Journal of Hospitality Management, 30, 422–428.
  • Senge, P. M. (1993), Beşinci Disiplin, Çev., Ayşegül İldeniz ve Ahmet Doğukan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Shen, H. & Wang, L. & Xu, Q. & Lı, Y. & Lıu, X. (2009). Toward a Framework of Innovation Management in Logistics Firms: A Systems Perspective. Systems Research and Behavioral Science, 26, 297-309.
  • Şen, E. ve Bolat, M. (2015). İşletmelerde Demokratik Yönetim Anlayışının İnovasyon ve Firma Performansı Üzerine Etkisi: İstanbul Avrupa Yakası Lojistik İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 14(27), 149-172.
  • Teare, R. & R. Dealtry (1998). Building and Sustaining a Learning Organization, The Learning Organization, 5(1), 47-60.
  • Töremen, F. & Pekince, D. (2011). Örgütsel Öğrenmede Grup Dinamizmi: Öğrenen Takımlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 389-406.
  • Uzun, A. (2001). Technological Innovation Activities in Turkey: The Case of Manufacturing Industry, 1995-1997. Technovation, 21(3), 189-196.
  • Watkins, K. E. & Marsick, V. J. (1997). Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (DLOQ): Participant’s Guide for Interpreting Results. Yayımlanmamış çalışmaları.
  • Yalçınkaya, Y. (2010). Bilginin Farkındalık ve Farklılığında Organizasyonların Gelecek Alanı: İnovasyon. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 373-403.
  • Yılmaz, H. (2010). Öğrenen Örgüt ve Bilgi Yönetimi İlişkisi: Afyonkarahisar İlinde Bulunan Hastane Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5, (1), 147-174.
  • Yumuşak, S. & Yıldız, H. & Yıldız, B. ( 2012), Öğrenen Örgüt Yaklaşımının İlköğretim Okulları Açısından Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31,1, 211-231.
  • Wu, F. & Cavusgil, S.T. (2006). Organizational Learning and Joint Value Creation in Interfirm Relationships. Journal of Business Research, 59, 81-89.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Yangınlar

Nurgün Bal

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Yangınlar, G., & Bal, N. (2018). Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı ile İnovasyon İlişkisi. Uluslararası Yönetim Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(10), 1-14.
AMA Yangınlar G, Bal N. Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı ile İnovasyon İlişkisi. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. Temmuz 2018;5(10):1-14.
Chicago Yangınlar, Gözde, ve Nurgün Bal. “Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı Ile İnovasyon İlişkisi”. Uluslararası Yönetim Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 5, sy. 10 (Temmuz 2018): 1-14.
EndNote Yangınlar G, Bal N (01 Temmuz 2018) Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı ile İnovasyon İlişkisi. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 5 10 1–14.
IEEE G. Yangınlar ve N. Bal, “Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı ile İnovasyon İlişkisi”, Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 5, sy. 10, ss. 1–14, 2018.
ISNAD Yangınlar, Gözde - Bal, Nurgün. “Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı Ile İnovasyon İlişkisi”. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 5/10 (Temmuz 2018), 1-14.
JAMA Yangınlar G, Bal N. Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı ile İnovasyon İlişkisi. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;5:1–14.
MLA Yangınlar, Gözde ve Nurgün Bal. “Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı Ile İnovasyon İlişkisi”. Uluslararası Yönetim Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 5, sy. 10, 2018, ss. 1-14.
Vancouver Yangınlar G, Bal N. Lojistik Sektöründe Öğrenen Örgüt Yapısı ile İnovasyon İlişkisi. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;5(10):1-14.