THE ROLE OF GREEN MARKETING IN ACHIEVING SUSTAINABLE COMPETITIVE ADVANTAGE: A THEORETICAL STUDY
Yıl 2024,
Cilt: 9 Sayı: 18, 242 - 259
Zafer Yıldırım
,
Turgay Yıldırım
,
Ali Aydın Urul
Öz
This study conceptually examines the role of green marketing activities in providing sustainable competitive advantage. First, the concepts of competition and sustainable competition are discussed, then green marketing is defined and its components (product, price, distribution, promotion) are elaborated. The benefits of green marketing for businesses are evaluated in the light of various empirical studies in the literature. How green marketing strategies can affect business performance and competitiveness is discussed, and how these strategies should be integrated with environmentally friendly approaches is emphasized. In conclusion, in order for businesses to gain sustainable competitive advantage, they need to adopt green marketing activities and manage these activities with a strategic approach. It has been observed that green marketing practices make significant contributions both financially and strategically in increasing the competitive performance of businesses.
Kaynakça
- Acemoglu, D., & Robinson, J. A. (2012). Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. Crown Business.
- Aghlmand, R., Gheibi, M., Takhtravan, A., & Kian, Z. (2022). Implementation of green marketing frameworks based on conceptual system designing by integration of PESTLE, classical Delphi and MCDM modeling. SN Business & Economics, 2(8), 108.
- Akçadağ, M. (2019). Yeşil Pazarlama Stratejilerinin Algılanan İşletme Performansı Üzerindeki Etkisi: İmalat İşletmelerinde Bir Uygulama. International Congress on Business and Marketing (ICBM, 12).
- Akçadağ, M., and Ellibeş, O. (2020). Determining the Attitudes of Store Managers for Green Marketing Mix: Kocaeli Shopping Center Application. 6th Global Business Research Congress (GBRC - 2020), 11, 101-109.
- Akdeniz Ar, A. and Tokol, T., (2010). Tekstil Sektöründeki İşletmelerin Yeşil Pazarlamadan Kaynaklı Kazanımları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31): 148-168.
- Akif, A. and Hamşıoğlu, A.B. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Çevresel Yönlülük, Yeşil Pazar Yönlülük ve Performans Arasındaki İlişkileri Belirlemeye Yönelik Bir Araştirma. Araştirmalar Işiğinda Pazarlama, Turizm ve İletişimde Güncel Konular, (pp. 97-116), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Al-Shammari, M. (2023). Modeling strategic planning for sustainable competitive advantage in supply chain management. Business: Theory and Practice, 24(1), 102–108.
- Altuntuğ, N. (2007). Küresel Rekabet Ortamında Ayırt Edici ve Sürdürülebilir Üstünlükler Bağlamında Temel Yetenek Tabanlı Stratejiler ve Bir Uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim dalı, Doktora Tezi, Isparta.
- Anusha, H. G. (2024). Green marketing's effect on customer satisfaction and awareness: an empirical study. Brazilian Journal of Development, 10(4).
- Aytekin, N. (2008). Reklamda Doğa İmgesinin Sunumu ve Yeşil Pazarlama, 348-357, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Nevşehir.
- Berk, O. N., & Celep, E. (2020). Konaklama işletmelerinde yeşil pazarlama faaliyetlerinin tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi, Konya ili örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 267-285.
- Bhagwati, J. (2004). In Defense of Globalization. Oxford University Press.
- Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W.W. Norton & Company.
- Cairncross, F. (2001). The Death of Distance: How the Communications Revolution Is Changing Our Lives. Harvard Business School Press.
- Celiloğlu, F. K. (2014). Yeşil Pazarlamanın Turizmde Satınalma Davranışlarına Etkisinin İncelenmesine Yönelik Organik Oteller Üzerine Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Konya.
- Chan, R. Y. K. (2000). An Emerging Green Market in China: Myth or Reality, Business Horizons, 55-60.
- Competition Authority, (2010). General Information. https://www.rekabet.gov.tr/tr/Sayfa/Rekabet-savunuculugu/rekabet-hukuku/genel-bilgiler.
- Dilek, S. E. (2012). Turizm İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Bir Alan Araştırması, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
- Djaadi, N. (2016). Yeşil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Türkiye ve Cezayir Örneği, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
- Eğin, E., Binboğa, G. and Alaca, S. (2018). Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Yeşil Temel Yeteneğin Rolü. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 1-20.
- Erbaşlar, G. (2012). Yeşil pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 1(2), 94-101.
- Friedman, T. L. (2007). The World is Flat: A Brief History of the Twenty-first Century. Farrar, Straus and Giroux.
Gedik, Y. (2020). Yeşil Pazarlama Stratejileri ve İşletmelerin Amaçlarına Etkisi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 6(2), 46-65.
- Günay, T. (2017). Turizm İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: İzmir İli Örneği, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
- Hossain, M.S. Hussain, K., Kannan, S. & Kunju Raman Nair, S.K. (2022), "Determinants of sustainable competitive advantage from resource-based view: implications for hotel industry", Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(1), 79-98.
- İriç, E. (2012). Perakende Sektöründe Yeşil Pazarlamanın Önemi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası Ticaret Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Kasliwal, N. & Agarwal, S. (2019). Green marketing initiatives and sustainable issues in hotel industry. In Green business: Concepts, methodologies, tools, and applications (pp. 512-529). IGI Global.
- Kaur, J., & Gupta, M. (2024, February). Exploration of factors of green marketing. In International Conference on Communications and Cyber Physical Engineering 2018 (pp. 885-899). Singapore: Springer Nature Singapore.
- Kearney, M. (2014). The New Rules of Green Marketing: Strategies, Tools and Inspiration for Sustainable Branding. Journal of Marketing Management, 30(13-14).
- Koçak, A. (2012). Sürdürülebilir rekabet için pazarlamayı yeniden düşünmek. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 61-84.
- Koçarslan, H. (2015). İşletmelerin Sosyal Sorumluluk Bilincinde Çevre Duyarlılığının Yeşil Pazarlama Üzerine Etkileri, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi, Kilis.
- Kurtuluş, S. (2018). Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Elde Etmede Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Önemi ve Gıda Sektöründe Uygulanması. (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
- Malinauskaite, J. (2022). Competition law and sustainability: EU and national perspectives. Journal of European Competition Law & Practice, 13(5), 336-348.
- Murthy, G. S. (2018). Green Management: Path To Sustainability & Corporate Competence. Recent Trends in Commerce and Management, 41.
- Ottman, J. (2017). The new rules of green marketing: Strategies, tools, and inspiration for sustainable branding. Routledge.
- Ottman, J. A., Stafford, E. R. & Hartman, C. L. (2006). Avoiding Green Marketing Myopia, Environment, 48(5): 24-36.
- Polonsky, M. J. & Rosenberger III, P. J. (2001). Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach, Business Horizons, 21-30.
- Polonsky, M. J. (1994). An Introduction To Green Marketing, Electronic Green Journal, 1(2), Article 3, 1-10.
- Porter, M. E. (1990), The Competitive Advantage of Nations, New York: The Free Press.
- Porter, M.E. (2000). Location, Competition, and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy. Economic Development Quarterly, 14(1), 15-34.
- Sert, A. N. (2017). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Doğa Residence Otel Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1): 1-20.
- Şahin, A., Meral, H., and Aytop, Y. (2016). Yeşil pazarlamada tüketici algısı: Kahramanmaraş kent merkezi örneği. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 31(1), 60-71.
- Taşer, A. and Çelebi, B. (2022). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satin Alma Davranişlarina Etkisi: Arus Otel Örneği. Sakarya İktisat Dergisi, 11(3), 329-351.
- TDK. (1988), Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
- Topuz, S. (2016). Yeşil Pazarlama ve Üretici İşletmelerin Yeşil Pazarlama Faaliyetlerine İlişkin Bir Araştırma, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Turhan, S. (2010). Turizm İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Marmaris Örneği, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
- Türk, M. and Gök, A. (2010). Yeşil Pazarlama Anlayışı Açısından Üretici İşletmelerin Sosyal Sorumluluğu, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32): 199-220.
- Üstünay, M. (2008). İşletmelerin Sosyal Sorumlulukları Çerçevesinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları ve Kimya Sektörüne Yönelik Bir İnceleme, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
- Yener, Y. D. D. M. and Aykol, D. S. E. (2009). Girişimcilik Değerleri Ve Örgütsel Vatandaşlik Davranişi Üzerine Bir Araştirma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-271.
- Yücel, M. & Ekmekçiler Ü. S., (2008). Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım; Temiz Üretim Sistemi, Eko-Etiket, Yeşil Pazarlama, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26): 320-333.
- Zengin, B., and Aksoy, G. (2021). Sürdürülebilir Kalkınma Anlayışının Yeşil Pazarlama ve Yeşil Finans Açısından Değerlendirilmesi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 362-379.
- Zhang, C., & Liang, J. (2023). Strategic choices for sustainable competitive advantage, marketization degree, and the executive-employee compensation gap. Sustainability, 15(8), 6430.
SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET AVANTAJI ELDE ETMEDE YEŞİL PAZARLAMANIN ROLÜ: TEORİK BİR ÇALIŞMA
Yıl 2024,
Cilt: 9 Sayı: 18, 242 - 259
Zafer Yıldırım
,
Turgay Yıldırım
,
Ali Aydın Urul
Öz
Bu çalışma, yeşil pazarlama faaliyetlerinin sürdürülebilir rekabet avantajı sağlamadaki rolünü kavramsal olarak incelemektedir. Öncelikle rekabet ve sürdürülebilir rekabet kavramları ele alınmakta, ardından yeşil pazarlama tanımlanmakta ve bileşenleri (ürün, fiyat, dağıtım, tutundurma) detaylandırılmaktadır. Yeşil pazarlamanın işletmeler için faydaları literatürdeki çeşitli ampirik çalışmalar ışığında değerlendirilmektedir. Yeşil pazarlama stratejilerinin işletme performansını ve rekabet gücünü nasıl etkileyebileceği tartışılmakta ve bu stratejilerin çevre dostu yaklaşımlarla nasıl bütünleştirilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Sonuç olarak, işletmelerin sürdürülebilir rekabet avantajı elde edebilmeleri için yeşil pazarlama faaliyetlerini benimsemeleri ve bu faaliyetleri stratejik bir yaklaşımla yönetmeleri gerekmektedir. Yeşil pazarlama uygulamalarının işletmelerin rekabet performansını artırmada hem finansal hem de stratejik olarak önemli katkılar sağladığı görülmüştür.
Kaynakça
- Acemoglu, D., & Robinson, J. A. (2012). Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. Crown Business.
- Aghlmand, R., Gheibi, M., Takhtravan, A., & Kian, Z. (2022). Implementation of green marketing frameworks based on conceptual system designing by integration of PESTLE, classical Delphi and MCDM modeling. SN Business & Economics, 2(8), 108.
- Akçadağ, M. (2019). Yeşil Pazarlama Stratejilerinin Algılanan İşletme Performansı Üzerindeki Etkisi: İmalat İşletmelerinde Bir Uygulama. International Congress on Business and Marketing (ICBM, 12).
- Akçadağ, M., and Ellibeş, O. (2020). Determining the Attitudes of Store Managers for Green Marketing Mix: Kocaeli Shopping Center Application. 6th Global Business Research Congress (GBRC - 2020), 11, 101-109.
- Akdeniz Ar, A. and Tokol, T., (2010). Tekstil Sektöründeki İşletmelerin Yeşil Pazarlamadan Kaynaklı Kazanımları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31): 148-168.
- Akif, A. and Hamşıoğlu, A.B. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Çevresel Yönlülük, Yeşil Pazar Yönlülük ve Performans Arasındaki İlişkileri Belirlemeye Yönelik Bir Araştirma. Araştirmalar Işiğinda Pazarlama, Turizm ve İletişimde Güncel Konular, (pp. 97-116), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Al-Shammari, M. (2023). Modeling strategic planning for sustainable competitive advantage in supply chain management. Business: Theory and Practice, 24(1), 102–108.
- Altuntuğ, N. (2007). Küresel Rekabet Ortamında Ayırt Edici ve Sürdürülebilir Üstünlükler Bağlamında Temel Yetenek Tabanlı Stratejiler ve Bir Uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim dalı, Doktora Tezi, Isparta.
- Anusha, H. G. (2024). Green marketing's effect on customer satisfaction and awareness: an empirical study. Brazilian Journal of Development, 10(4).
- Aytekin, N. (2008). Reklamda Doğa İmgesinin Sunumu ve Yeşil Pazarlama, 348-357, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Nevşehir.
- Berk, O. N., & Celep, E. (2020). Konaklama işletmelerinde yeşil pazarlama faaliyetlerinin tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi, Konya ili örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 267-285.
- Bhagwati, J. (2004). In Defense of Globalization. Oxford University Press.
- Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W.W. Norton & Company.
- Cairncross, F. (2001). The Death of Distance: How the Communications Revolution Is Changing Our Lives. Harvard Business School Press.
- Celiloğlu, F. K. (2014). Yeşil Pazarlamanın Turizmde Satınalma Davranışlarına Etkisinin İncelenmesine Yönelik Organik Oteller Üzerine Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Konya.
- Chan, R. Y. K. (2000). An Emerging Green Market in China: Myth or Reality, Business Horizons, 55-60.
- Competition Authority, (2010). General Information. https://www.rekabet.gov.tr/tr/Sayfa/Rekabet-savunuculugu/rekabet-hukuku/genel-bilgiler.
- Dilek, S. E. (2012). Turizm İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Bir Alan Araştırması, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
- Djaadi, N. (2016). Yeşil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Türkiye ve Cezayir Örneği, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
- Eğin, E., Binboğa, G. and Alaca, S. (2018). Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Yeşil Temel Yeteneğin Rolü. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 1-20.
- Erbaşlar, G. (2012). Yeşil pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 1(2), 94-101.
- Friedman, T. L. (2007). The World is Flat: A Brief History of the Twenty-first Century. Farrar, Straus and Giroux.
Gedik, Y. (2020). Yeşil Pazarlama Stratejileri ve İşletmelerin Amaçlarına Etkisi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 6(2), 46-65.
- Günay, T. (2017). Turizm İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: İzmir İli Örneği, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
- Hossain, M.S. Hussain, K., Kannan, S. & Kunju Raman Nair, S.K. (2022), "Determinants of sustainable competitive advantage from resource-based view: implications for hotel industry", Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(1), 79-98.
- İriç, E. (2012). Perakende Sektöründe Yeşil Pazarlamanın Önemi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası Ticaret Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Kasliwal, N. & Agarwal, S. (2019). Green marketing initiatives and sustainable issues in hotel industry. In Green business: Concepts, methodologies, tools, and applications (pp. 512-529). IGI Global.
- Kaur, J., & Gupta, M. (2024, February). Exploration of factors of green marketing. In International Conference on Communications and Cyber Physical Engineering 2018 (pp. 885-899). Singapore: Springer Nature Singapore.
- Kearney, M. (2014). The New Rules of Green Marketing: Strategies, Tools and Inspiration for Sustainable Branding. Journal of Marketing Management, 30(13-14).
- Koçak, A. (2012). Sürdürülebilir rekabet için pazarlamayı yeniden düşünmek. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 61-84.
- Koçarslan, H. (2015). İşletmelerin Sosyal Sorumluluk Bilincinde Çevre Duyarlılığının Yeşil Pazarlama Üzerine Etkileri, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi, Kilis.
- Kurtuluş, S. (2018). Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Elde Etmede Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Önemi ve Gıda Sektöründe Uygulanması. (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
- Malinauskaite, J. (2022). Competition law and sustainability: EU and national perspectives. Journal of European Competition Law & Practice, 13(5), 336-348.
- Murthy, G. S. (2018). Green Management: Path To Sustainability & Corporate Competence. Recent Trends in Commerce and Management, 41.
- Ottman, J. (2017). The new rules of green marketing: Strategies, tools, and inspiration for sustainable branding. Routledge.
- Ottman, J. A., Stafford, E. R. & Hartman, C. L. (2006). Avoiding Green Marketing Myopia, Environment, 48(5): 24-36.
- Polonsky, M. J. & Rosenberger III, P. J. (2001). Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach, Business Horizons, 21-30.
- Polonsky, M. J. (1994). An Introduction To Green Marketing, Electronic Green Journal, 1(2), Article 3, 1-10.
- Porter, M. E. (1990), The Competitive Advantage of Nations, New York: The Free Press.
- Porter, M.E. (2000). Location, Competition, and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy. Economic Development Quarterly, 14(1), 15-34.
- Sert, A. N. (2017). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Doğa Residence Otel Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1): 1-20.
- Şahin, A., Meral, H., and Aytop, Y. (2016). Yeşil pazarlamada tüketici algısı: Kahramanmaraş kent merkezi örneği. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 31(1), 60-71.
- Taşer, A. and Çelebi, B. (2022). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satin Alma Davranişlarina Etkisi: Arus Otel Örneği. Sakarya İktisat Dergisi, 11(3), 329-351.
- TDK. (1988), Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
- Topuz, S. (2016). Yeşil Pazarlama ve Üretici İşletmelerin Yeşil Pazarlama Faaliyetlerine İlişkin Bir Araştırma, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Turhan, S. (2010). Turizm İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Marmaris Örneği, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
- Türk, M. and Gök, A. (2010). Yeşil Pazarlama Anlayışı Açısından Üretici İşletmelerin Sosyal Sorumluluğu, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32): 199-220.
- Üstünay, M. (2008). İşletmelerin Sosyal Sorumlulukları Çerçevesinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları ve Kimya Sektörüne Yönelik Bir İnceleme, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
- Yener, Y. D. D. M. and Aykol, D. S. E. (2009). Girişimcilik Değerleri Ve Örgütsel Vatandaşlik Davranişi Üzerine Bir Araştirma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-271.
- Yücel, M. & Ekmekçiler Ü. S., (2008). Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım; Temiz Üretim Sistemi, Eko-Etiket, Yeşil Pazarlama, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26): 320-333.
- Zengin, B., and Aksoy, G. (2021). Sürdürülebilir Kalkınma Anlayışının Yeşil Pazarlama ve Yeşil Finans Açısından Değerlendirilmesi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 362-379.
- Zhang, C., & Liang, J. (2023). Strategic choices for sustainable competitive advantage, marketization degree, and the executive-employee compensation gap. Sustainability, 15(8), 6430.