Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA VE ÇEVRE: ÜLKE GENELİNDE BELEDİYE HİZMETLERİNE YÖNELİK BİR SAHA ARAŞTIRMASI

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 19, 430 - 444, 30.06.2025
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1652411

Öz

İnsanlığın başlangıcından itibaren çevreyle hep iç içe konumda olduğu görülmektedir. Bireyler yaşamlarını idame ettirmeleri için tarımla uğraşmak zorunda kalmışlardır. Ancak Sanayi Devrimi sonucunda endüstrileşmenin artması ve savaşların çevreye vermiş olduğu zararla birlikte çevre sorunları karşımıza çıkmaktadır. Çevreye insanoğlunun bu denli zarar vermesine rağmen çoğu devlet koruma önlemleri konusunda herhangi bir maliyete katlanmamaktadır. Çevreye verilen zararları yok etme adına Birleşmiş Milletler nezdinde 2015 yılında 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri belirlenmiştir. Buna taraf olan devletlerin bu amaçlar doğrultusunda önlemler alma yükümlülüğü getirilmiştir. Araştırma kapsamda ülke genelinde 754 kişiye anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların çevre sorunlarına olan duyarlılığına, belediyelerin çevreye ilişkin yapmış oldukları hizmetlerine ve sürdürülebilir kalkınmada çevrenin önemi ilişkin sorular yöneltilmiştir. Katılımcıların çevre sorunlarına duyarlı olduğu, belediye hizmetlerin yeterli seviyede bulunmadığı ve sürdürülebilir kalkınmada çevrenin yadsınamaz bir faktör olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Abdeen, M.Ö. (2008). Energy, Environment and Sustainable Development. Renewable And Sustainable Energy Reviews, 12(9), 2265-2300. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1364032107000834?via%3Dihub (E.T.: 25.06.2024).
  • Altınel, Z.T., Hamalosmanoğlu, M. ve Kızılay, E. (2024). Examination Of Pre-Service Teachers' Cognitive Structures Regarding Environmental Issues. Journal of Individual Differences in Education, 6(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3681567 (E.T.: 02.07.2024).
  • Ayhan, G. ve Töman, U. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunları, Ekolojik Ayak İzi ve Su Ayak İzi Kavramları İle İlgili Bilişsel Gelişimlerinin İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 16, 515-543. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3877496 (E.T.: 10.06.2024).
  • Bozoğlu, İ, Demirci, N. Ve Bozoğlu, U. (2024). Ortaokul Fen Bilimleri Ders Kitaplarında Küresel İklim Değişikliği ve Çevre Sorunları Konusunun Didaktiksel Dönüşüm Teorisine Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 11(107), 882-887. https://jshsr.org/index.php/pub/article/view/2633/2532 (E.T.: 01.06.2024).
  • Dere, İ., Çinikaya, C. (2023). Tiflis Bildirgesi ve BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarının Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği Dersi Öğretim Programına Yansımaları. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 1343-1366. https://dergipark.org.tr/en/pub/odusobiad/issue/76263/1218188 (E.T.: 24.02.2023).
  • Dincer, I & Rosen, M.A. (1999). Energy, Environment And Sustainable Development. Applied Energy, 1(4), 427-440. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306261999001117 (E.T.: 17.06.2024)
  • Elma, M. (2019). Güvenilirlik ve Geçerlilik Analizi: Teori ve Uygulama. (Unpublished master’s thesis), İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Erkal, S., Şafak, Ş. ve Yertutan, C. (2011). Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevre Bilincinin Oluşturulmasında Ailenin Rolü. Sosyoekonomi, 14(14), 145-157.
  • Giddings, B., Hopwood, B. & O’Brien, G. (2002). Environment, Economy and Society: Fitting Them Together İnto Sustainable Development. Sustainable Development, 10(4), 187-196. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sd.199 (E.T.: 27.06.2024).
  • Mutlu, A. (2007). Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevre Muhasebesi (II). The Journal of Accounting and Finance, 34, 162-173. https://dergipark.org.tr/en/pub/mufad/issue/35603/395525 (E.T. 20.06.2024).
  • Paris, K ve Kates, R. (2003). Characterizing and Measuring Sustainable Development. Annual Review of Environment And Resources, 28, 559-586. https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev.energy.28.050302.105551 (E. T.: 17.06.2024).
  • Tıraş, H. H. (2012). Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevre: Teorik Bir İnceleme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 57-73.

SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND ENVIRONMENT: A FIELD RESEARCH ON MUNICIPAL SERVICES ACROSS THE COUNTRY

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 19, 430 - 444, 30.06.2025
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1652411

Öz

It is seen that humanity has always been intertwined with the environment since the beginning. Individuals have had to deal with agriculture in order to sustain their lives. However, as a result of the Industrial Revolution, environmental problems have emerged with the increase in industrialization and the damage caused to the environment by wars. Despite the fact that humanity has caused so much damage to the environment, most states do not bear any costs regarding protection measures. In 2015, the 2030 Sustainable Development Goals were determined by the United Nations in order to eliminate the damage done to the environment. States that are party to these goals have been obliged to take measures in line with these goals. A survey was conducted with 754 people across the country within the scope of the research. Questions were asked about the participants' sensitivity to environmental problems, the services provided by municipalities regarding the environment, and the importance of the environment in sustainable development. It was concluded that the participants were sensitive to environmental problems, municipal services were not at a sufficient level, and the environment was an undeniable factor in sustainable development.

Etik Beyan

This study is an expanded version of the paper presented at the 7th International Symposium on Environment and Ethics (ISEM2024) held between 21-23 November 2024.

Kaynakça

  • Abdeen, M.Ö. (2008). Energy, Environment and Sustainable Development. Renewable And Sustainable Energy Reviews, 12(9), 2265-2300. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1364032107000834?via%3Dihub (E.T.: 25.06.2024).
  • Altınel, Z.T., Hamalosmanoğlu, M. ve Kızılay, E. (2024). Examination Of Pre-Service Teachers' Cognitive Structures Regarding Environmental Issues. Journal of Individual Differences in Education, 6(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3681567 (E.T.: 02.07.2024).
  • Ayhan, G. ve Töman, U. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunları, Ekolojik Ayak İzi ve Su Ayak İzi Kavramları İle İlgili Bilişsel Gelişimlerinin İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 16, 515-543. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3877496 (E.T.: 10.06.2024).
  • Bozoğlu, İ, Demirci, N. Ve Bozoğlu, U. (2024). Ortaokul Fen Bilimleri Ders Kitaplarında Küresel İklim Değişikliği ve Çevre Sorunları Konusunun Didaktiksel Dönüşüm Teorisine Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 11(107), 882-887. https://jshsr.org/index.php/pub/article/view/2633/2532 (E.T.: 01.06.2024).
  • Dere, İ., Çinikaya, C. (2023). Tiflis Bildirgesi ve BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarının Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği Dersi Öğretim Programına Yansımaları. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 1343-1366. https://dergipark.org.tr/en/pub/odusobiad/issue/76263/1218188 (E.T.: 24.02.2023).
  • Dincer, I & Rosen, M.A. (1999). Energy, Environment And Sustainable Development. Applied Energy, 1(4), 427-440. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306261999001117 (E.T.: 17.06.2024)
  • Elma, M. (2019). Güvenilirlik ve Geçerlilik Analizi: Teori ve Uygulama. (Unpublished master’s thesis), İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Erkal, S., Şafak, Ş. ve Yertutan, C. (2011). Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevre Bilincinin Oluşturulmasında Ailenin Rolü. Sosyoekonomi, 14(14), 145-157.
  • Giddings, B., Hopwood, B. & O’Brien, G. (2002). Environment, Economy and Society: Fitting Them Together İnto Sustainable Development. Sustainable Development, 10(4), 187-196. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sd.199 (E.T.: 27.06.2024).
  • Mutlu, A. (2007). Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevre Muhasebesi (II). The Journal of Accounting and Finance, 34, 162-173. https://dergipark.org.tr/en/pub/mufad/issue/35603/395525 (E.T. 20.06.2024).
  • Paris, K ve Kates, R. (2003). Characterizing and Measuring Sustainable Development. Annual Review of Environment And Resources, 28, 559-586. https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev.energy.28.050302.105551 (E. T.: 17.06.2024).
  • Tıraş, H. H. (2012). Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevre: Teorik Bir İnceleme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 57-73.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Büyüme, Gelişme Ekonomisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Faruk Aslan 0000-0001-7415-6049

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2025
Kabul Tarihi 2 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Aslan, Ö. F. (2025). SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND ENVIRONMENT: A FIELD RESEARCH ON MUNICIPAL SERVICES ACROSS THE COUNTRY. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 430-444. https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1652411

.......