Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Cartoons in Cultural Transfer: Universal and National Values in the Cartoon ‘Kral Şakir’

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 14, 20.12.2022

Öz

Cultural transfer is an important social phenomenon that contributes to the development of society by ensuring its continuity. This transfer, which forms a nation’s intergenerational bond, happens through socialization. In this process, the transfer of cultural values to children is vital for the future of society. In that process, which is the essence of the individual’s adulthood, it is thought that analyzing the values contained and conveyed by cartoons in childhood is essential. First, this study explains the concept of culture, the meaning of the socialization process and cultural transfer, and their importance. Afterward, the place and matter of cartoons in the transfer of culture are mentioned, and the universal and national values in the cartoon named Kral Şakir have been tried to be revealed. In the study conducted by document analysis, one of the qualitative research methods, content analysis of the 20 most watched cartoon episodes on the official Youtube channel was made and the values in the movie were expressed by digitizing with frequency and percentage. As a result of the analysis of the data, it was concluded that there were given more place to national values than universal values in the cartoon Kral Şakir.

Kaynakça

  • Bolat, Y. (2016). Sosyal Değerleri ve Değerler Eğitimini Anlamak. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi; (29), 322-348.
  • Cuche, D. (2013). Sosyal Bilimlerde Kültür Kavramı. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Çetin, Ş. (2018). Küçük Hezarfen Çizgi Filminde Yer Alan Millî Kültür Unsurlarının İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 2049-2079.
  • Erdem, T. (2016). Sosyoloji Notları. İstanbul: Otorite Kitap.
  • Erkal, M. E. (2014). Sosyoloji. İstanbul: Der Yayınları.
  • Eşitti, Ş. (2016). Çizgi Filmlerde Küresel ve Yerel Kültürün İnşası: Caillou ve Pepee Örneği. Karadeniz, (32), 125-144.
  • Güngör, E. (2006). Türk Kültürü ve Milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Yayıncılık.
  • Güvenç, B. (2019). Kültürün Abc'si. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • İnan, T. (2016). Çocuk Medyasında Evrensel ve Yerel Değerlerin Aktarımı: TRT Çocuk Kanalı Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (25), 200-212.
  • Kara, B. (2016). Çizgi Filmin Sosyolojik Anatomisi Pepee Örneği. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER), 1(2), 14-22.
  • Kral Şakir Çocuklara Geri Dönüşümün Önemini Anlatacak. (2022, 26 Ekim). Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/kral-sakir-cocuklara-geri-donusumun-onemini-anlatacak/2553322
  • Kral Şakir Yabancılara Bizi Anlattı. (2021, 25 Ocak). Erişim adresi: https://www.haberturk.com/kral-sakir-yabancilara-bizi-anlatti-2686406
  • livingvalues. (2022, 26 Ekim). Living Values Education. Erişim Adresi: https://livingvalues.net/vision-mission-aims/ Macionis, J. J. (2015). Sosyoloji. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Malinowski, B. (2016). Bilimsel Bir Kültür Teorisi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • MEB. (2021, 21 Ocak). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi: http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_degerleregitimi.pdf
  • Mora, N. (2008). Medya ve Kültürel Kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-14.
  • Nirun, N. ve Özönder, C. (1988). Türk Sosyo-Kültür Yapısı İçinde Normlar ve Fonksiyonları. Erdem, 5(11), 339 - 354.
  • Özakpınar, Y. (2013). Bir Medeniyet Teorisi: Kültür ve Medeniyete Yeni Bir Bakış. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Şahin, M. E. (2020). Kültür ve Değerler. H. Beşirli ve Z. S. Aksürmeli(Ed.), Kültür ve Kimlik: Disiplinlerarası Yaklaşımlar (s. 53-70) içinde. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Şentürk, Ş. ve Keskin, A. (2019). Rafadan Tayfa Çizgi Filminin Milli ve Evrensel Değerler Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(özel sayı), 1-15.
  • Turhan, M. (2018). Kültür Değişmeleri(Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik). Ankara: Altınordu Yayınları.
  • Türkmen, N. (2012). Çizgi Filmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü ve Pepee. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(2), 139-158.
  • Tylor, E. B. (1871). Primitive Culture: Researches Into The Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art and Custom. London: Bradbury and Evans.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kral Şakir Çizgi Filmi: https://www.youtube.com/c/Kral%C5%9Eakir/videos

Kültür Aktarımında Çizgi Filmlerin Önemi: ‘Kral Şakir’ Çizgi Filmindeki Evrensel ve Milli Değerler

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 14, 20.12.2022

Öz

Kültür aktarımı, bir toplumun devamlılığını sağlayarak onun gelişimine katkı sunan önemli bir toplumsal olgudur. Bir milletin kuşaklar arası bağını oluşturan bu aktarım, sosyalizasyon süreci ile gerçekleşmektedir. Bu süreç içerisinde çocuklara kültürel değerlerin aktarımı, toplumun geleceği açısından önem arz etmektedir. Çocukluk döneminde büyük izler bırakarak bireyin yetişkinlik döneminin temellerinin atıldığı bu dönemde, çizgi filmlerin içerdiği ve aktardığı değerlerin analiz edilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışma ile öncelikle kültür kavramının ne olduğu, sosyalizasyon süreci ve kültür aktarımının neleri ifade ettiği ve önemleri açıklanmıştır. Sonrasında kültür aktarımında çizgi filmlerin yeri ve öneminden bahsedilmiş ve Kral Şakir adlı çizgi filmde bulunan evrensel ve milli değerler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak yapılan çalışmada çizgi filmin resmi Youtube kanalında en çok izlenen 20 bölümünün içerik analizi yapılmış ve filmin içinde en çok hangi değerlerin yer aldığı sıklık ve yüzde ile sayısallaştırılarak ifade edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda Kral Şakir çizgi filminde milli değerlere evrensel değerlerden daha fazla yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bolat, Y. (2016). Sosyal Değerleri ve Değerler Eğitimini Anlamak. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi; (29), 322-348.
  • Cuche, D. (2013). Sosyal Bilimlerde Kültür Kavramı. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Çetin, Ş. (2018). Küçük Hezarfen Çizgi Filminde Yer Alan Millî Kültür Unsurlarının İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 2049-2079.
  • Erdem, T. (2016). Sosyoloji Notları. İstanbul: Otorite Kitap.
  • Erkal, M. E. (2014). Sosyoloji. İstanbul: Der Yayınları.
  • Eşitti, Ş. (2016). Çizgi Filmlerde Küresel ve Yerel Kültürün İnşası: Caillou ve Pepee Örneği. Karadeniz, (32), 125-144.
  • Güngör, E. (2006). Türk Kültürü ve Milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Yayıncılık.
  • Güvenç, B. (2019). Kültürün Abc'si. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • İnan, T. (2016). Çocuk Medyasında Evrensel ve Yerel Değerlerin Aktarımı: TRT Çocuk Kanalı Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (25), 200-212.
  • Kara, B. (2016). Çizgi Filmin Sosyolojik Anatomisi Pepee Örneği. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER), 1(2), 14-22.
  • Kral Şakir Çocuklara Geri Dönüşümün Önemini Anlatacak. (2022, 26 Ekim). Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/kral-sakir-cocuklara-geri-donusumun-onemini-anlatacak/2553322
  • Kral Şakir Yabancılara Bizi Anlattı. (2021, 25 Ocak). Erişim adresi: https://www.haberturk.com/kral-sakir-yabancilara-bizi-anlatti-2686406
  • livingvalues. (2022, 26 Ekim). Living Values Education. Erişim Adresi: https://livingvalues.net/vision-mission-aims/ Macionis, J. J. (2015). Sosyoloji. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Malinowski, B. (2016). Bilimsel Bir Kültür Teorisi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • MEB. (2021, 21 Ocak). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi: http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_degerleregitimi.pdf
  • Mora, N. (2008). Medya ve Kültürel Kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-14.
  • Nirun, N. ve Özönder, C. (1988). Türk Sosyo-Kültür Yapısı İçinde Normlar ve Fonksiyonları. Erdem, 5(11), 339 - 354.
  • Özakpınar, Y. (2013). Bir Medeniyet Teorisi: Kültür ve Medeniyete Yeni Bir Bakış. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Şahin, M. E. (2020). Kültür ve Değerler. H. Beşirli ve Z. S. Aksürmeli(Ed.), Kültür ve Kimlik: Disiplinlerarası Yaklaşımlar (s. 53-70) içinde. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Şentürk, Ş. ve Keskin, A. (2019). Rafadan Tayfa Çizgi Filminin Milli ve Evrensel Değerler Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(özel sayı), 1-15.
  • Turhan, M. (2018). Kültür Değişmeleri(Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik). Ankara: Altınordu Yayınları.
  • Türkmen, N. (2012). Çizgi Filmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü ve Pepee. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(2), 139-158.
  • Tylor, E. B. (1871). Primitive Culture: Researches Into The Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art and Custom. London: Bradbury and Evans.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kral Şakir Çizgi Filmi: https://www.youtube.com/c/Kral%C5%9Eakir/videos
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Tekin 0000-0002-8626-2575

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tekin, Z. (2022). Kültür Aktarımında Çizgi Filmlerin Önemi: ‘Kral Şakir’ Çizgi Filmindeki Evrensel ve Milli Değerler. Veche, 1(1), 1-14.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29410