BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 54 - 78, 15.03.2021

Öz

Most of the work done to date has ignored the emotional side of corporate memory. In this context, there is a large gap in the literature in evaluating the effects of functional emotional memory on functionalization and firm innovation and performance. Emotional intelligence allows to preserve, remember, use and share common knowledge and experience when necessary. Today, there has been a rapid change in almost every field, in the social life of organizations and in globalization

Kaynakça

  • Abraham, R., Emotional Competence as Antecedent to Performance: A Contingency Framework, Genetic, Social, &General Psychology Monographs, N.Y., 2004
  • Acar, F.T., Duygusal Zeka Yeteneklerinin Göreve ve İnsana Yönelik Liderlik Davranışları ile İlişkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2001.
  • Akal, İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri, Milli Prodüktivite Merkezi Yay., Ankara, 1992
  • Akgün, A., Kamu ve Özel Kesimde Personel Yönetimi, Siyasal Kitapevi, Ankara, 1995.
  • Arıcıoğlu, A., Yönetsel Başarının Değerlemesinde Duygusal Zekanın Kullanımı, Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Nisan 2002
  • Barutçugil, İ., Performans Yönetimi, Kariyer Yay., İstanbul, 2002.
  • Bassioni, H.A., Price, A.D.F., Hassan, T.M.,“Performance Measurement in Construction” Journal of Management in Engineering, Sayı: 20, Nisan 2004.
  • Batlaş, A., http://www.baltas-baltas.com/web/makaleler/m_2.htm 16.07.2006.
  • Bingöl, D., İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, 5. Baskı, Nisan 2003.
  • Brackett, M.A., Mayer, J.D., Warner, R.M., Emotional Intelligence and its Relation to
  • Everyday Behaviour, Personality and Individual Differences, Sayı:36, 2004.
  • Bülbüloğlu, A., Duygusal Zeka Kuramı, Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Temmuz 2001.
  • Canman, D., Çağdaş Personel Yönetimi, Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü, Ankara, 1995.
  • Cooper, R., Liderlikte Duygusal Zeka, Sistem Yay., İst.anbul, 1999.
  • Cumming, E.A., An Investigation into the Relationship Between Emotional Intelligence and Workplace Performance: An Exploratory Study,Lincoln University, 2005.
  • Catt, S.E., Miller, D.S., Supervision: Working with People , Richard D. Irwin Inc., N.Y., 1991.
  • Çakar, U., Duygusal Zeka Kuramının Ortaya Çıkışı, Yüksek Lisans Tezi, 9 Eylül Üniversitesi, İzmir, 2002.
  • Dökmen,Ü., İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yay., 7. bs., İstanbul, 1998.
  • Drake, J., Performance Appraisal One More Time, Doktora Tezi, 1998.
  • Fındıkçı, İ, İnsan Kaynakları Yönetimi, 2. bs., İstanbul 2000.
  • Gautreau, A., Kleiner, B., Recent Trends in Performance Measurement Systems – The Balanced Scorecard Approach, Management Research News, Sayı:24, No3 – 4, 2001.
  • Goleman, D., Duygusal Yeterlilik, Executive Excellence Dergisi, Şubat 2002. - Duygusal Zeka Neden IQ’ dan Neden Önemlidir?, Varlık Yayınları, İstanbul,2005.
  • Harbour, J.L:, The Basic of Performance Measurement, Productivity, Doktora Tezi, USA, 1997.
  • http://www.kariyer.com/CN/ContentBody.asp?BodyID=496 adlı internet adresinden 19.09.2005 tarihinde alınmıştır.
  • Jordan, P.J., Ashkanasy, N.M., Hartel, C.E.J., Hooper, G.S., Workgroup Emotional Intelligence Scale Development And Relationship To Team Process
  • Effectiveness And Goal Focus”, Human Resource Management Review, Sayı: 12, 2002.
  • Kao, C., Hung, H., Management Performance : An Emprical Study of the Manufacturing Companies in Taiwan, Article in Press www.sciencedirect.com , 2005.
  • Kaplan R.S., Norton D.P. The Balance Scorecards: Measures That Drive Performance, Harvard Business Review, Eylül, 1992.
  • Kaynak, T., İnsan Kaynakları Yönetimi , İ.Ü. İşletme Fak. İ.K.Y. Ana Bilim Dalı, 2. basım., İstanbul, 2000.
  • Kline, P., Intelligence: The Psychometric View, Routledge, NY, 1991.Kirby, S.L., Last Version of Mind, The Journal of Social Psychology, Nisan 2002.
  • Koçel, T., İşletme Yöneticiliği, Beta Yay., İstanbul, 2003.
  • Lam, L.T., Kirby, S.L., Is Emotional Intelligence an Advantage?An Exploration of the Impact of Emotional and General Intelligence on Individual Performance , The Journal of Social Psychology, 2002.
  • Latham, G.P., Almost, J., Mann, S., Moore, C., New Developments in Performance Management, Organizational Dynamics, Sayı: 34, No.1, 2005.
  • Law , K.S., Wong, C., Song, L.J., The Construct and Criterion Validity of Emotional Intelligence and its Potential Utility for Management Studies, Journal of Applied Psychology, Sayı: 89, No. 3, 2000.
  • Lawler, E., Reward Practices and Performance Management System Effectiveness, Organizational Dynamics, Sayı: 32, 2003.
  • Liper, M.G., Salterio, S.E., The Balanced Scorecard: Judgemental Effects Of Unique Performance Measures, The Accounting Review,Sayı: 75 No.3,Temmuz 2000.
  • Lohman, C., Fortuin, L., Wouters, M., Designing A Performance Measurement System: A Case Study, European Journal Of Operational Research, Sayı:156, 2004.
  • Lyons, J.B., Schneider , T.R., The Influence of Emotional Intelligence on Performance, Personality and Individual Differences, Basım 12 Mayıs 2004 ; Düzeltilmiş Basım 9 Şubat 2005 ; Kabul 22 Şubat 2005
  • MacCann, C., Matthews,G., Zeidner, M.,Roberts , R.D.,”Psychological Assessment Of Emotional Intelligence: A Review Of Self-Report And Performance-Based Testing,”The International Journal of Organizational Analysis, Sayı:11,No.2, 2003.
  • Mayer, J.D., A Field Guide To Emotional Intelligence, Chapter 1, Cambridge University Press, Aralık,1999.
  • Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R., Sitarenios, G., Emotional Intelligence as a Standart Intelligence, Emotion ,Sayı:1, 2001.
  • Models of Emotional Intelligence, Chapter 18, In R. Sternberg, Handbook Of Intelligence. Cambridge University Press , Cambridge, UK, 2000.
  • Morisawa, T., Building Performance Measurement Systems With the Balanced Scorecard Approach, Nomura Research Institute, No.45, Nisan 2002.
  • Mumcuoğlu, Ö.,Bar-On Duygusal Zeka Testi’nin Türkçe Dilsel Eşdeğerlik, Güvenilirlik ve Geçerlik Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Ekim 2002.
  • Murphy, K.R., Cleveland, J.N., Understanding Performance Apparaisal, SAGE Publications, USA, 1995.
  • Newsome, S., Day, A.L., Catano, V.M., Assessing The Predictive Validity of Emotional Intelligence, Personality And Individual Difference, Sayı:29, 2000.
  • Nilsson, F., Kald, M., Recent Advances in Performance Management: The Nordic Case, European Management Journal, Sayı: 20, No. 3, 2002.
  • Oatley, K.,Jenkins, J.M.,Understanding Emotions,Cambridge,Blackwell Pub., 1996.
  • Palmer, M.,Performans Değerlendirmeleri,Kişisel Gelişim&Yönetim Dizisi,Ekim 1994.
  • lligence: Evidence for Gender– Based Stereotypes, The Journal of Social Psychology, Ağustos, 2004.
  • Refereed Track, On The Role Of Emotıonal Intellıgence In Organızatıons , Organizational Systems Research Association Conference 2002 St. Louis, MO
  • Salovey, P., Caruso, D. Beyond Intelligence, Cambridge University Press, UK, 2000.
  • Saraoğlu, Ş.,İşletme Yönetiminde İnsan Kaynaklarının Duygusal ve Zihinsel Becerilerinin Yönetim Başarısına Etkisi ve Bir Uygulama,Doktora Tezi, Ağustos 2001.
  • Shaout, A., Al-Shammari, M., “Fuzzy Logic Modeling For Performance Appraisal Systems A Framework For Emprical Evaluation, Expert Systems With Applications”, 1998.
  • Shelly, Y.S., Brown, L., A Review of the Emotional Intelligence Literature and Implications for Corrections, Research Branch Correctional Service of Canada, Mart 2004.
  • Stein, S.J., Book, H.E., Duygusal Zeka ve Başarının Sırrı , Özgür Yayınları,Ekim 2003.
  • Valerie, S., Practical Performance Appraisal, Gower Publishing Company Limited, England, 1987.
  • Wong, C., Law, K.S., The Effects of Leader and Follower Emotional Intelligence on Performance and Attitude: An Exploratory Study, The Leadership Quarterly, Sayı:13, 2002.

DUYGUSAL ZEKANIN İNOVASYON YÖNETİMİ VE PERFORMANS İLE İLİŞKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 54 - 78, 15.03.2021

Öz

Bugüne kadar yapılan çalışmaların çoğu, kurumsal belleğin duygusal yönünü görmezden geldi. Bu bağlamda literatürde fonksiyonel duygusal hafızanın işlevselleşme ve firma yeniliği ve performansı üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi konusunda büyük bir boşluk bulunmaktadır. Duygusal zeka, gerektiğinde ortak bilgi ve deneyimi korumaya, hatırlamaya, kullanmaya ve paylaşmaya izin verir. Bugün, hemen hemen her alanda, örgütlerin sosyal yaşamında ve küreselleşmede hızlı bir değişim olmuştur.

Kaynakça

  • Abraham, R., Emotional Competence as Antecedent to Performance: A Contingency Framework, Genetic, Social, &General Psychology Monographs, N.Y., 2004
  • Acar, F.T., Duygusal Zeka Yeteneklerinin Göreve ve İnsana Yönelik Liderlik Davranışları ile İlişkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2001.
  • Akal, İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri, Milli Prodüktivite Merkezi Yay., Ankara, 1992
  • Akgün, A., Kamu ve Özel Kesimde Personel Yönetimi, Siyasal Kitapevi, Ankara, 1995.
  • Arıcıoğlu, A., Yönetsel Başarının Değerlemesinde Duygusal Zekanın Kullanımı, Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Nisan 2002
  • Barutçugil, İ., Performans Yönetimi, Kariyer Yay., İstanbul, 2002.
  • Bassioni, H.A., Price, A.D.F., Hassan, T.M.,“Performance Measurement in Construction” Journal of Management in Engineering, Sayı: 20, Nisan 2004.
  • Batlaş, A., http://www.baltas-baltas.com/web/makaleler/m_2.htm 16.07.2006.
  • Bingöl, D., İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, 5. Baskı, Nisan 2003.
  • Brackett, M.A., Mayer, J.D., Warner, R.M., Emotional Intelligence and its Relation to
  • Everyday Behaviour, Personality and Individual Differences, Sayı:36, 2004.
  • Bülbüloğlu, A., Duygusal Zeka Kuramı, Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Temmuz 2001.
  • Canman, D., Çağdaş Personel Yönetimi, Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü, Ankara, 1995.
  • Cooper, R., Liderlikte Duygusal Zeka, Sistem Yay., İst.anbul, 1999.
  • Cumming, E.A., An Investigation into the Relationship Between Emotional Intelligence and Workplace Performance: An Exploratory Study,Lincoln University, 2005.
  • Catt, S.E., Miller, D.S., Supervision: Working with People , Richard D. Irwin Inc., N.Y., 1991.
  • Çakar, U., Duygusal Zeka Kuramının Ortaya Çıkışı, Yüksek Lisans Tezi, 9 Eylül Üniversitesi, İzmir, 2002.
  • Dökmen,Ü., İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yay., 7. bs., İstanbul, 1998.
  • Drake, J., Performance Appraisal One More Time, Doktora Tezi, 1998.
  • Fındıkçı, İ, İnsan Kaynakları Yönetimi, 2. bs., İstanbul 2000.
  • Gautreau, A., Kleiner, B., Recent Trends in Performance Measurement Systems – The Balanced Scorecard Approach, Management Research News, Sayı:24, No3 – 4, 2001.
  • Goleman, D., Duygusal Yeterlilik, Executive Excellence Dergisi, Şubat 2002. - Duygusal Zeka Neden IQ’ dan Neden Önemlidir?, Varlık Yayınları, İstanbul,2005.
  • Harbour, J.L:, The Basic of Performance Measurement, Productivity, Doktora Tezi, USA, 1997.
  • http://www.kariyer.com/CN/ContentBody.asp?BodyID=496 adlı internet adresinden 19.09.2005 tarihinde alınmıştır.
  • Jordan, P.J., Ashkanasy, N.M., Hartel, C.E.J., Hooper, G.S., Workgroup Emotional Intelligence Scale Development And Relationship To Team Process
  • Effectiveness And Goal Focus”, Human Resource Management Review, Sayı: 12, 2002.
  • Kao, C., Hung, H., Management Performance : An Emprical Study of the Manufacturing Companies in Taiwan, Article in Press www.sciencedirect.com , 2005.
  • Kaplan R.S., Norton D.P. The Balance Scorecards: Measures That Drive Performance, Harvard Business Review, Eylül, 1992.
  • Kaynak, T., İnsan Kaynakları Yönetimi , İ.Ü. İşletme Fak. İ.K.Y. Ana Bilim Dalı, 2. basım., İstanbul, 2000.
  • Kline, P., Intelligence: The Psychometric View, Routledge, NY, 1991.Kirby, S.L., Last Version of Mind, The Journal of Social Psychology, Nisan 2002.
  • Koçel, T., İşletme Yöneticiliği, Beta Yay., İstanbul, 2003.
  • Lam, L.T., Kirby, S.L., Is Emotional Intelligence an Advantage?An Exploration of the Impact of Emotional and General Intelligence on Individual Performance , The Journal of Social Psychology, 2002.
  • Latham, G.P., Almost, J., Mann, S., Moore, C., New Developments in Performance Management, Organizational Dynamics, Sayı: 34, No.1, 2005.
  • Law , K.S., Wong, C., Song, L.J., The Construct and Criterion Validity of Emotional Intelligence and its Potential Utility for Management Studies, Journal of Applied Psychology, Sayı: 89, No. 3, 2000.
  • Lawler, E., Reward Practices and Performance Management System Effectiveness, Organizational Dynamics, Sayı: 32, 2003.
  • Liper, M.G., Salterio, S.E., The Balanced Scorecard: Judgemental Effects Of Unique Performance Measures, The Accounting Review,Sayı: 75 No.3,Temmuz 2000.
  • Lohman, C., Fortuin, L., Wouters, M., Designing A Performance Measurement System: A Case Study, European Journal Of Operational Research, Sayı:156, 2004.
  • Lyons, J.B., Schneider , T.R., The Influence of Emotional Intelligence on Performance, Personality and Individual Differences, Basım 12 Mayıs 2004 ; Düzeltilmiş Basım 9 Şubat 2005 ; Kabul 22 Şubat 2005
  • MacCann, C., Matthews,G., Zeidner, M.,Roberts , R.D.,”Psychological Assessment Of Emotional Intelligence: A Review Of Self-Report And Performance-Based Testing,”The International Journal of Organizational Analysis, Sayı:11,No.2, 2003.
  • Mayer, J.D., A Field Guide To Emotional Intelligence, Chapter 1, Cambridge University Press, Aralık,1999.
  • Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R., Sitarenios, G., Emotional Intelligence as a Standart Intelligence, Emotion ,Sayı:1, 2001.
  • Models of Emotional Intelligence, Chapter 18, In R. Sternberg, Handbook Of Intelligence. Cambridge University Press , Cambridge, UK, 2000.
  • Morisawa, T., Building Performance Measurement Systems With the Balanced Scorecard Approach, Nomura Research Institute, No.45, Nisan 2002.
  • Mumcuoğlu, Ö.,Bar-On Duygusal Zeka Testi’nin Türkçe Dilsel Eşdeğerlik, Güvenilirlik ve Geçerlik Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Ekim 2002.
  • Murphy, K.R., Cleveland, J.N., Understanding Performance Apparaisal, SAGE Publications, USA, 1995.
  • Newsome, S., Day, A.L., Catano, V.M., Assessing The Predictive Validity of Emotional Intelligence, Personality And Individual Difference, Sayı:29, 2000.
  • Nilsson, F., Kald, M., Recent Advances in Performance Management: The Nordic Case, European Management Journal, Sayı: 20, No. 3, 2002.
  • Oatley, K.,Jenkins, J.M.,Understanding Emotions,Cambridge,Blackwell Pub., 1996.
  • Palmer, M.,Performans Değerlendirmeleri,Kişisel Gelişim&Yönetim Dizisi,Ekim 1994.
  • lligence: Evidence for Gender– Based Stereotypes, The Journal of Social Psychology, Ağustos, 2004.
  • Refereed Track, On The Role Of Emotıonal Intellıgence In Organızatıons , Organizational Systems Research Association Conference 2002 St. Louis, MO
  • Salovey, P., Caruso, D. Beyond Intelligence, Cambridge University Press, UK, 2000.
  • Saraoğlu, Ş.,İşletme Yönetiminde İnsan Kaynaklarının Duygusal ve Zihinsel Becerilerinin Yönetim Başarısına Etkisi ve Bir Uygulama,Doktora Tezi, Ağustos 2001.
  • Shaout, A., Al-Shammari, M., “Fuzzy Logic Modeling For Performance Appraisal Systems A Framework For Emprical Evaluation, Expert Systems With Applications”, 1998.
  • Shelly, Y.S., Brown, L., A Review of the Emotional Intelligence Literature and Implications for Corrections, Research Branch Correctional Service of Canada, Mart 2004.
  • Stein, S.J., Book, H.E., Duygusal Zeka ve Başarının Sırrı , Özgür Yayınları,Ekim 2003.
  • Valerie, S., Practical Performance Appraisal, Gower Publishing Company Limited, England, 1987.
  • Wong, C., Law, K.S., The Effects of Leader and Follower Emotional Intelligence on Performance and Attitude: An Exploratory Study, The Leadership Quarterly, Sayı:13, 2002.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali İhsan Karacan Bu kişi benim

Mustafa Nurdağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karacan, A. İ., & Nurdağ, M. (2021). DUYGUSAL ZEKANIN İNOVASYON YÖNETİMİ VE PERFORMANS İLE İLİŞKİSİ. Working Paper Series, 2(1), 54-78. https://doi.org/10.5281/zenodo.4600701.