BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF THE EFFECT OF GOVERNMENT SUPPORTS FOR EXPORT ON EXPORT PERFORMANCE WITH GRANGER CAUSALITY: A TURQUALITY EXAMPLE

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 4, 86 - 94, 30.12.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.7496590

Öz

Economic, political and technical approaches followed by countries in the international competitve environment directly affect the success of exporters. In this respect, export incentives are a foreign trade policy tool that has a critical role in achieving success in international markets. 'Turquality', which emerged with the needs of the period in the 2000s and differentiated from traditional support packages, is a state incentive that aims to increase value-added exports by focusing on branding. This support given by the Ministry of Commerce is in a special position as it is the first and only state-supported branding program worldwide. In this study, the performance of a Turkish company within the scope of the Turquality support program during the period of benefiting from the support is examined in international markets and the efficiency of the Turquality program is sought through this examination. In the study, two series were used, namely the government support received by the firm and the export value of the firm. Phillips-Perron test was applied to question the stationarity of the series. The Granger Causality Test resulted in two-way causality between these two data series.

Kaynakça

  • Aktuğlu, I.K., Temel A. 2006 . Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma . Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15 . 43-59.
  • Avcı, İ., & Çengel, Ö. 2018 . Effectiveness of incentives for exporting: An application in the textile industry. The Journal of International Scientific Researches, 60–81. https://doi.org/10.23834/isrjournal.415789
  • Aydıner, M. 2015 . Teşvik Sistemi Kapsamındaki Yatırımların İhracata Ve İstihdama Etkisi: Tr32 Bölgesi Üzerine Bir Değerlendirme. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi. 4 8 . 74-87.
  • Clarke, H. D., ve Granato, J. 2005 . Time series analysis in political science. Encyclopedia of Social Measurement, 3, 829-837. doi:10.1016/b0-12-369398-5/00321-2
  • Çelik, A., Danacı, T., Onay, M. 2015 . Uluslararasılaşmanın Markalaşmadaki İtici Gücü: İnci Akü Üzerine Bir Çalışma, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. 11 43 . 47-69.
  • De Jong, R. M., ve Sakarya, N. 2016 . The econometrics of the Hodrick-Prescott Filter. Review of Economics and Statistics, 98 2 , 310-317. doi:10.1162/rest_a_00523
  • Eichler, M. 2012 . Causal Inference In Time Series. In 2164092487 1489826811 L. Bernardinelli, 2164092488 1489826811 C. Berzuini, & 2164092489 1489826811 P. Dawid Eds. , Causality: Statistical perspectives and applications pp. 327-354 . Chichester, West Sussex: Wiley.
  • Gujarati, D. N., ve Porter, D. C. 2009 . Essentials of econometrics. McGraw-Hill/Irwin.
  • Karataş, A., Altunışık, R. 2016 . Küresel Markalara Yönelik Tutumları Etkileyen Faktörler. The Journal of Business Science. 4 2 .143-168.
  • Koçoğlu, C.M., Aksoy, R. 2016 . Tüketici Temelli Marka Denkliği Bileşenleri Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies 18 . 71-90.
  • Mete, E., Akyazı, H. 2017 . Avrupa Birliği Ve Türkiye’de İhracata Yönelik Devlet Yardımları, KTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi. 7 13 . 85-109.
  • Özbaysal, T., Onay, M. 2018 . Markalaşmanın Uluslararasılaşmaya Etkisi: Turquality Örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies. 20 . 181-198.
  • Özdemir, Ş., Öncül, M. S. 2016 . Marka Değerleme. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17 2 , 205- 225.
  • Şeker, A. 2020 . Türkiye’de ihracat ve yatırım teşvikleri arasındaki ilişki: Ardl Sınır Testi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2311–2326. https://doi.org/10.33206/mjss.710639
  • Ticaret Bakanlığı. t.y.a . Misyon ve Hedeflerimiz. TURQUALITY®. 18 Temmuz 2018 tarihinde https://turquality.com/hakkimizda/misyon-ve-hedeflerimiz adresinden alınmıştır.
  • Ticaret Bakanlığı. t.y.b . Firma ön inceleme çalışması kapsama alanı. TURQUALITY®. 18 Temmuz 2018 tarihinde https://turquality.com/basvuru/firma-on-degerlendirme adresinden alınmıştır.
  • Ticaret Bakanlığı. t.y.c . Yönetici Geliştirme Programı. TURQUALITY®. 18 Temmuz 2018, https://turquality.com/basvuru/yonetim-danismanligi-firmalari adresinden alınmıştır.
  • Ticaret Bakanlığı. t.y.ç . 2006/4 Sayılı Tebliğ Kapsamındaki Destekler. TURQUALITY®. 18 Temmuz 2018 tarihidne https://turquality.com/destekler/2006-4-destekleri adresinden alınmıştır.
  • Torun, N. 2015 . Birim Kök Testlerinin Performanslarının Karşılaştırılması Tez . İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve Turquality’nin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ Tebliğ No: 2006/4 ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Tebliğ No: 2017/2
  • Vuran, Y., Afşar, A. 2016 . İşletmelerde Marka ve Marka Stratejileri, International Journal of Academic Value Studies. 2 6 . 28-39.

İHRACATA YÖNELİK DEVLET YARDIMLARININ İHRACAT PERFORMANSINA ETKİSİNİN NEDENSELLİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ: BİR TURQUALITY ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 4, 86 - 94, 30.12.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.7496590

Öz

Uluslararası rekabet ortamında ülkelerin takip ettiği ekonomik, politik ve teknik yaklaşımlar ihracatçı firmaların başarısını doğrudan etkilemektedir. Bu doğrultuda ihracat destekleri, uluslararası pazarlarda başarı elde etmek için kritik role sahip bir dış ticaret politikası aracıdır. 2000’li yıllarda dönemin ihtiyaçlarıyla doğan ve geleneksel destek paketlerinden farklılaşan ‘Turquality’, markalaşmayı odağına alarak katma değerli ihracatı artırmayı hedefleyen bir devlet desteğidir. Ticaret Bakanlığı tarafından verilen bu destek dünya çapında devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı olmasıyla da özel bir konumdadır. Bu çalışmada, Turquality destek programı kapsamında yer alan bir Türk firmasının destekten faydalandığı süre boyunca uluslararası pazarlardaki performansı incelenmekte ve bu inceleme üzerinden Turquality programının verimliliği araştırılmaktadır. Çalışmada firmanın aldığı devlet desteği ve firmanın ihracat değeri olmak üzere iki seri kullanılmıştır. Serilerinin durağanlık sorgulaması için Phillips-Perron testi uygulanmıştır. Granger Nedensellik Testi ile bu iki veri serisi arasında çift yönlü nedensellik bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aktuğlu, I.K., Temel A. 2006 . Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma . Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15 . 43-59.
  • Avcı, İ., & Çengel, Ö. 2018 . Effectiveness of incentives for exporting: An application in the textile industry. The Journal of International Scientific Researches, 60–81. https://doi.org/10.23834/isrjournal.415789
  • Aydıner, M. 2015 . Teşvik Sistemi Kapsamındaki Yatırımların İhracata Ve İstihdama Etkisi: Tr32 Bölgesi Üzerine Bir Değerlendirme. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi. 4 8 . 74-87.
  • Clarke, H. D., ve Granato, J. 2005 . Time series analysis in political science. Encyclopedia of Social Measurement, 3, 829-837. doi:10.1016/b0-12-369398-5/00321-2
  • Çelik, A., Danacı, T., Onay, M. 2015 . Uluslararasılaşmanın Markalaşmadaki İtici Gücü: İnci Akü Üzerine Bir Çalışma, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. 11 43 . 47-69.
  • De Jong, R. M., ve Sakarya, N. 2016 . The econometrics of the Hodrick-Prescott Filter. Review of Economics and Statistics, 98 2 , 310-317. doi:10.1162/rest_a_00523
  • Eichler, M. 2012 . Causal Inference In Time Series. In 2164092487 1489826811 L. Bernardinelli, 2164092488 1489826811 C. Berzuini, & 2164092489 1489826811 P. Dawid Eds. , Causality: Statistical perspectives and applications pp. 327-354 . Chichester, West Sussex: Wiley.
  • Gujarati, D. N., ve Porter, D. C. 2009 . Essentials of econometrics. McGraw-Hill/Irwin.
  • Karataş, A., Altunışık, R. 2016 . Küresel Markalara Yönelik Tutumları Etkileyen Faktörler. The Journal of Business Science. 4 2 .143-168.
  • Koçoğlu, C.M., Aksoy, R. 2016 . Tüketici Temelli Marka Denkliği Bileşenleri Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies 18 . 71-90.
  • Mete, E., Akyazı, H. 2017 . Avrupa Birliği Ve Türkiye’de İhracata Yönelik Devlet Yardımları, KTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi. 7 13 . 85-109.
  • Özbaysal, T., Onay, M. 2018 . Markalaşmanın Uluslararasılaşmaya Etkisi: Turquality Örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies. 20 . 181-198.
  • Özdemir, Ş., Öncül, M. S. 2016 . Marka Değerleme. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17 2 , 205- 225.
  • Şeker, A. 2020 . Türkiye’de ihracat ve yatırım teşvikleri arasındaki ilişki: Ardl Sınır Testi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2311–2326. https://doi.org/10.33206/mjss.710639
  • Ticaret Bakanlığı. t.y.a . Misyon ve Hedeflerimiz. TURQUALITY®. 18 Temmuz 2018 tarihinde https://turquality.com/hakkimizda/misyon-ve-hedeflerimiz adresinden alınmıştır.
  • Ticaret Bakanlığı. t.y.b . Firma ön inceleme çalışması kapsama alanı. TURQUALITY®. 18 Temmuz 2018 tarihinde https://turquality.com/basvuru/firma-on-degerlendirme adresinden alınmıştır.
  • Ticaret Bakanlığı. t.y.c . Yönetici Geliştirme Programı. TURQUALITY®. 18 Temmuz 2018, https://turquality.com/basvuru/yonetim-danismanligi-firmalari adresinden alınmıştır.
  • Ticaret Bakanlığı. t.y.ç . 2006/4 Sayılı Tebliğ Kapsamındaki Destekler. TURQUALITY®. 18 Temmuz 2018 tarihidne https://turquality.com/destekler/2006-4-destekleri adresinden alınmıştır.
  • Torun, N. 2015 . Birim Kök Testlerinin Performanslarının Karşılaştırılması Tez . İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve Turquality’nin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ Tebliğ No: 2006/4 ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Tebliğ No: 2017/2
  • Vuran, Y., Afşar, A. 2016 . İşletmelerde Marka ve Marka Stratejileri, International Journal of Academic Value Studies. 2 6 . 28-39.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selahattin Armağan Vurdu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Vurdu, S. A. (2022). İHRACATA YÖNELİK DEVLET YARDIMLARININ İHRACAT PERFORMANSINA ETKİSİNİN NEDENSELLİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ: BİR TURQUALITY ÖRNEĞİ. Working Paper Series, 3(4), 86-94. https://doi.org/10.5281/zenodo.7496590