Bu araştırmanın amacı, spor lisesi öğrencilerinin fair-play davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılından spor lisesinde öğrenim gören 154 (96 erkek, 58 kadın) gönüllü öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin fair play davranış düzeylerini belirlemeye yönelik Mirzeoğlu, (2015) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi Fair-Play Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma grubunun demografik bilgileri ve fair play algı düzeyleri tanımlayıcı istatistikler olarak yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma teknikleri kullanılarak özetlenmiştir. Verilerin normallik analizi değerlendirildiğinde, normallik varsayımı sağlanmadığı için verilerin analizinde parametrik olmayan testler kullanılmıştır. İki bağımsız grup ortalamalarını karşılaştırmak ve anlamlılığı test etmek amacıyla Mann Whitney U testi, üç veya daha fazla sayıda grubun ortalamaları arasındaki farklılığın anlamlılığını test etmek amacıyla Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi p< 0,05 kabul edilmiştir. Sonuç olarak; Spor lisesi öğrencilerinin fair-play davranışlarına genel olarak bakıldığında erkeklerin kadınlardan, lisanssız öğrencilerin lisanslı öğrencilerden puan ortalamalarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Gelir durumuna ve baba eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık bulunamamış, ancak baba eğitim durumu arttıkça haksız kazanma konusunda öğrencilerin etik davranmaya daha eğilimli oldukları söylenebilir. Anne eğitim durumu ile hile yapma alt boyutu incelendiğinde, en düşük ortalamanın ilkokul mezunu grupta, en yüksek ortalamanın ise ortaokul mezunu grupta olduğu tespit edilmiştir. Spor yapanların takım arkadaşlarına daha saygılı olduğu, haftalık spor yapma süresi arttıkça öğrencilerin fair play davranışları toplam puanının arttığı, yaşın artmasıyla birlikte öğrencilerin fair play algılarının azaldığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1 |