İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN EGZERSİZ YAPMA DURUMLARI VE SAĞLIKLI BESLENMEYE İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ
Yıl 2023,
Cilt: 2 Sayı: 2, 224 - 232, 25.07.2023
Muhammet Yücel
,
Dilek Aydemir
,
Akif Özkan
,
Tayfun Helvacı
Öz
Giriş ve Amaç: Yaşamın devamlılığı açısından önemli bir gereksinim olan beslenme, sağlığı korumak, geliştirmek ve yaşam kalitesini yükseltmek için vücudun gereksinimi olan besin öğelerini yeterli miktarlarda vücuda alınması durumudur. Erken çocukluk dönemlerinde rol model alınan anne, baba ve öğretmenlere bu hususta önemli görevler düşmektedir. Günümüzde hareketsizlik ile birlikte doğru sağlanamayan beslenme durumu birçok (obezite, kardiyovasküler sistem hastalıkları vb. hastalığa kapı aralayabilmektedir. Bu bağlamda araştırmamızda ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının incelenmesi olarak belirlenmiştir.
Yöntem: Araştırmanın evrenini Karabük iline bağlı Yenice ilçesinde ilköğretim okullarında çeşitli branşlarda görev yapan öğretmenler oluşturmakta olup, örneklemini ise 2021/2022 yılında rastgele yöntem ile seçilen öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmamızda tarama modeli kullanılmıştır. Katılımcılara ölçek formu hakkında detaylı bilgi aktarıldıktan sonra veri toplama aracı ilk olarak sosyo-demografik bilgileri belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından Kişisel Bilgiler Formu oluşturulmuştur. Ölçek formu olarak ise Tekkurşun-Demir ve Cicioğlu (2019) tarafından geliştirilen Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında, kadın katılımcıların sbitö ölçek toplam puanlarının erkek katılımcılara kıyasla daha yüksek ortalamaya sahip olduğu belirlenmiştir. Yani; kadın katılımcılar erkek katılımcılara nazaran daha iyi bir sağlıklı beslenme tutumu göstermektedir diyebiliriz.
Tartışma ve Sonuç: Sonuç olarak, araştırmamızda ilköğretimde görev yapan öğretmenlerin sağlıklı beslenmeye yönelik farkındalıklarının arttırılması özellikle böylesine önemli bir yaş gruplarında öğretmenlik yaptıkları düşünülürse elzem olduğu apaçıktır.
Kaynakça
- Acemioğlu, R., & Doğan, Y. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sağlıklı beslenme konusuna ilişkin tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 3958.
- Aksoydan, E., Çakır, N. Adölesanların Beslenme Alışkanlıkları, Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Vücut Kitle İndekslerinin Değerlendirilmesi Gülhane Tıp Dergisi 2011; 53: 264-270.
- Aymankuy, Y., ve Sarıoğlan, M. (2007). Yiyecek-İçecek Felsefesi ve Beslenme Alışkanlığının Geliştirilmesine Yönelik Bir Model Önerisi. I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu. Antalya.
- Baysal, A. (2003). Sosyal eşitsizliklerin beslenmeye etkisi. CÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 66-72.
- Besler, H. T., Ve Rakıcıoğlu, N. (2015). Türkiye’ye Özgü Besin ve Beslenme Rehberi.Ankara: Merdiven Reklam Tanıtım. The International Olympic Committee and TheInternational Society for Sports Nutrition. South African Journal of Clinical Nutrition, 26(1),6-16
- Bozkurt, E. & Erdoğan, R. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Beslenme Alışkanlıklarının İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 13 (19) , 75-94.
- Çongar, O. & Özdemir, L. (2004). Sivas il merkezinde beden eğitimi öğretmenlerinin genel beslenme ve sporcu beslenmesi ile ilgili bilgi düzeyleri. CÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 26(3), 113-118.
- Eriş, F. &Uzun, R. (2021). Ergen erkek badmintoncularda pliometrik antrenmanların denge ve bazı motorik özellikler üzerindeki etkisinin araştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 94-106
- Erten, Murat (2006). Adıyaman ilinde eğitim gören üniversite öğrencilerinin beslenme bilgilerinin ve alışkanlıklarının araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Fişek, N. H. (1985). Halk sağlığı'na giriş, Ankara: Çağ Matbaası
- Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Kusan, O., Mumcu, H.E., Çeviker, A., Zambak, Ö. (2020). Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Diğer Branş Öğretmenlerinin Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Kütahya İli Örneği), ROL Spor Bilimleri Dergisi, Cilt -, Sayı 1.
- Merdol, T.K. (2008). Beslenme eğitimi ve danışmanlığı. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 726, Ankara: Klasmat Matbaacılık.
- Örmeci, A.Ö. (1987). Isparta İline Bağlı Senirkent İlçesi ve Köylerinde İlkokul Çocuklarının Beslenme Durumları Üzerinde Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Sabbağ, Ç. ve Sürücüoğlu, M.S. (2011). İlköğretim öğrencilerine verilen beslenme eğitiminin beslenme tutum ve davranışlarına etkisinin değerlendirilmesi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 6(3),1-13.
- Sargın, K. & Güleşce, M. (2022). Öğretmenlerin Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Van İli örneği) . Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7 (1) , 1-11.
- Taşdemir, A. (2019). İlköğretim Öğrencilerinde Beslenme Eğitimi Üzerine Bir Araştırma . Sağlık Akademisi Kastamonu, 4 (1) , 34-52
- Tekkurşun Demir, G., ve Cicioğlu, H. İ., (2019). Sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum ölçeği (SBİTÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 256-274.
- Tokgöz, P., Ertem, M., Çelik, F., Gökçe, Ş., Saka, G., & Hatunoğlu, R. (1995). Üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının saptanmasına ilişkin bir araştırma. Beslenme ve Diyet Dergisi, 24(2), 229-238.