Considering the development and sustainable transformation of technology, it is observed that mass media and communication practices are also a part of this transformation. From past to present, new communication channels are being added to the communication process, which started with the emergence of newspapers and continues with mass media such as radio and television, with new generation technologies and digitalization. The media industry has made it necessary for publishing and journalism practices to participate in the change process in the context of developing internet technology. Social media, which has become an indispensable part of the network society formed within the framework of new communication technologies, and conventional media with traditionalist features have become an essential field of study for researchers. The transformation of sports-themed news and sports broadcasting, which has a very high target audience, has become one of the current topics of this field. The main purpose of this study is to determine the interaction power, applicability, strengths and weaknesses of sports media and sports journalism in new communication environments. In the research, SPORTS DIGITALE channel, which continues to broadcast on the YouTube platform, was selected as the sample group. In this research conducted with a quantitative paradigm, answers were sought to the questions of what advantage the features of new media provide in terms of the interaction power of the organization in question, its growth rate and the feedback rates they receive in terms of the content they produce. The study is limited to the 8-month period between 01.01.- 01.09.2023. The research data was accessed from the Social Blade website and presented in tables and graphs. According to the findings of the research, SPORTS DIGITALE YouTube channel has shown rapid and continuous growth by effectively using features such as digitality, interactivity, accessibility, hypertextuality, feedback and multimedia formalism, which distinguish new media from traditional media approaches, and a positive trend in the number of followers and interaction rates. emphasizes that.
Teknolojinin gelişimi ve sürdürülebilir dönüşümü göz önüne alındığında, kitle iletişim araçlarının ve iletişim pratiklerinin de bu dönüşümün bir parçası olduğu gözlenmektedir. Geçmişten bugüne, gazetelerin çıkışıyla başlayan, radyo ve televizyon gibi kitle iletişim araçlarıyla devam eden iletişim sürecine, yeni nesil teknolojiler ve dijitalleşme ile yeni iletişim mecraları eklenmektedir. Medya endüstrisi, gelişen internet teknolojisi bağlamında yayıncılık ve habercilik pratiklerinin de değişim sürecine katılmasını zorunlu kılmıştır. Yeni iletişim teknolojileri çerçevesinde oluşan ağ toplumunun vazgeçilmez bir parçası haline gelen sosyal medya ile gelenekçi özellikleri barındıran konvansiyonel medya araştırmacılar için de elzem bir çalışma alanı haline gelmiştir. Hedef kitlesi çok yüksek sayılara ulaşan spor temalı haberlerin ve spor yayıncılığının dönüşümü de bu alanın güncel konu başlıklarından biri olmuştur. Bu çalışmanın da temel amacı spor medyasının ve spor haberciliğinin yeni iletişim ortamlarında etkileşim gücünü, uygulanabilirliğini, güçlü ve zayıf yönlerini tespit etmektir. Araştırmada Youtube platformunda yayın hayatına devam eden SPORTS DIGITALE kanalı örneklem grubu olarak seçilmiştir. Nicel paradigma ile gerçekleştirilen bu araştırmada söz konusu kuruluşun etkileşim gücü, büyüme hızı ve ürettikleri içerik özelinde aldıkları geri bildirim oranlarında yeni medyanın özelliklerinin nasıl bir avantaj sağladığı sorularına da cevaplar aranmıştır. Çalışma, 01.01.- 01.09 2023 tarihleri arasındaki 8 aylık periyot ile sınırlandırılmıştır. Araştırma verilerine Social Blade sitesinden erişim sağlanarak tablo ve grafikler halinde sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, SPORTS DIGITALE youtube kanalının yeni medyayı geleneksel medya yaklaşımlarından ayıran dijitallik, etkileşimsellik, erişilebilirlik, hipermetinsellik, geri bildirim ve multimedya biçimselliği gibi özellikleri etkin bir şekilde kullanarak hızlı ve sürekli olarak büyüme gösterdiğini, takipçi sayısı ve etkileşim oranlarında pozitif bir eğilim olduğunu vurgulamaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1 |