Araştırmada okul sporlarına katılan lise öğrencilerinin spora yönelik genel tutumlarını belirlemenin yanı sıra cinsiyet, spor türü ve spor yılı değişkenlerine göre spora yönelik tutumlarında istatistiki olarak anlamlı farklılaşma olup olmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Yöntem olarak nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Örneklemi Sivas merkeze bağlı liselerde eğitim gören ve okul sporları faaliyetlerine katılmış olan 457 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem belirlemede uygunluk örneklemi yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan, Kişisel bilgi formu ve Spora yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu ile katılımcıların cinsiyet, spor türü ve spor yılı değişkenlerine yönelik bilgiler alınmıştır. Spora yönelik tutum ölçeği, 25 maddeden ve 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin güvenirlik (Cronbach alfa) katsayısı .82 olarak hesaplanmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiğinden cinsiyet ve spor türü değişkenlerinin analizinde parametrik testlerden t-testi, spor yılı değişkeninin analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Etki büyüklüğünün belirlenmesi için t-testinde Cohen-d değerine, ANOVA testinde ise eta kare (η2) değerine bakılmıştır. Araştırma sonucunda, okul sporlarına katılan kadın lise öğrencilerinin spora yönelik tutumları yüksek çıkmıştır. Spor türünün okul sporlarına katılan lise öğrencilerinin spora yönelik tutumlarında farklılaşmaya neden olmadığı ve spor yılının spora yönelik olumlu etki eden bir değişken olduğu görülmüştür. Bu sonuçlardan hareketle okul sporlarına katılımın lise öğrencilerinin spora yönelik tutumlarını artırdığını söyleyebiliriz.
In the study, it was aimed to determine the general attitudes towards sports of high school students participating in school sports, as well as to reveal whether there is a statistically significant difference in attitudes towards sports according to gender, sport type and sport year variables. Survey model, one of the quantitative research methods, was used as a method. The sample consists of 457 students who are studying in high schools in Sivas centre and who have participated in school sports activities. Convenience sampling method was used to determine the sample. Personal information form and attitude towards sports scale prepared by the researcher were used as data collection tools. With the personal information form, information about the participants' gender, sport type and sport year variables were obtained. The attitude towards sport scale consists of 25 items and 3 sub-dimensions. The reliability (Cronbach alpha) coefficient of the scale was calculated as .82. Since the data were normally distributed, t-test, one of the parametric tests, was used to analyse the gender and sport type variables, and one-way analysis of variance (ANOVA) was used to analyse the sport year variable. In order to determine the effect size, Cohen-d value in t-test and eta square (η2) value in ANOVA test were analysed. As a result of the research, female high school students participating in school sports had high attitudes towards sports. It was seen that the type of sport did not cause a difference in the attitudes towards sport of high school students participating in school sports and that the year of sport was a variable that had a positive effect on attitudes towards sport. Based on these results, we can say that participation in school sports increases high school students' attitudes towards sports.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 28 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 3 |