Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğretmenlerinin Okul İklimi Algısının Meslektaş Dayanışması ve Öğretmenlikten Haz Alma Açısından İncelenmesi: Şahinbey Örneği

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 60 - 75, 31.12.2022

Öz

İlkokul öğretmenlerinin okul iklimi algısının meslektaş dayanışması ve öğretmenlikten haz alma açısından incelenmesinin amaçladığı çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamını eğitim sektöründe çalışan 161 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde küme örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Yılmaz ve Demir (2015) tarafından revize edilmiş olan Türkçe’ye uyarlanmış olan revize edilmiş okul iklimi öğretmen ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre ilkokul öğretmenlerinin meslektaş dayanışması algıları ile öğretmenlikten haz alma algıları, mesleki kıdemleri ile meslektaş dayanışma algıları, okulların sosyo ekonomik düzeyleri ile okulda çalışan öğretmenlerin öğretmenlikten haz alma algıları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. İlkokul öğretmenlerinin cinsiyetleri ile meslektaş dayanışma algıları, mesleki kıdemleri ile öğretmenlikten haz alma algıları, okulların sosyo ekonomik düzeyleri ile okulda çalışan öğretmenlerin meslektaş dayanışma algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Aydoğan, İ. (2019). Öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordayıcısı olarak okul iklimi algıları. (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sabahattin Zaim Üniversitesi, Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Aydın, A. S., Akyüz, K. C., Yıldırım, İ., Köse, Ş. (2017). İlk ve orta okullarda görev yapan öğretmenlerin iş tatmini ve örgütsel bağlılık düzeylerinin analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 18, 23-52.
  • Ayık, İ. (2014). Ortaokullarda şiddet ve okul iklimi arasındaki ilişki (Konya ili örneği). (Yüksek lisans tezi, Mevlana Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Aka, F. N. (2014). Okul iklimi ile öğretmen öz yeterliği ilişkisine yönelik öğretmen görüşleri. (Yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Bağcı, B. (2018). Birey-Örgüt uyumunun iş tatmini üzerine etkisi: Sağlık kurumlarında bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 307-328.
  • Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel bağlılık. Sayıştay Dergisi, 59, 125-139.
  • Çetinkaya Uslusoy, E., Paslı Gürdoğan, E., Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35 .
  • Çoban, A. E. (2005). Psikolojik danışmanlar için meslektaş dayanışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 167-174.
  • Davran, D. (2014). Örgütsel bağlılık ve iş tatmini arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Demirtaş, Z., Alanoğlu, M. (2015). Öğretmenlerin karara katılımı ve iş doyumu arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 83-100. Dere, N. (2014). İş tatmini ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki; Adıyaman ili öğretmenleri üzerine bir uygulama. (Yüksek lisans tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Durnalı, M ., Filiz, B. (2019). Delaware okul iklimi ölçeği öğrenci versiyonunun Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2651-2661.
  • Ertürk, E., Keçecioğlu, T. (2012). Çalışanların iş doyumları ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiler: Öğretmenler üzerine örnek bir uygulama. Ege Akademik Bakış, 12(1), 41-54.
  • Gök, S. (2009). Örgüt ikliminin çalışanların motivasyonuna etkisi üzerine bir araştırma. Uluslararası İnsani Bilimler Dergisi, 6(2), 587-605.
  • Güner, E. K. (2017). Hemşirelerde meslektaş dayanışmasının örgütsel iklim üzerine etkisi. (Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Halıcı, B. (2019). Kalem şeklinin ilkokul öğrencilerinin yazma hızına etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yozgat). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kumaş, V., Deniz, L. (2010). Öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 32, 123-139.
  • Nur, İ. (2012). Anaokullarında örgüt iklimi ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Malatya ili örneği. (Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 10(1), 142-16.
  • Şenel, T. (2015). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Şenel, T., Buluç, B. (2016). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 9(4), 1-12.
  • Şentürk, C., Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 29-47.
  • TDK. (2018). https://sozluk.gov.tr/ (6 Ocak 2020)
  • Terzi, S. (2017). Öğretmenlerin İş Doyumları İle Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6(7), 475-487.
  • Tofur, S., Balıkçı, A. (2018). Okul yöneticileri ve öğretmenlere göre okul iklimini etkileyen faktörlerin incelenmesi: ortaokul örneği. Turkish Studies, 13(11), 1279-1295.
  • Ulusoy, E. S., Alpar, Ş. E. (2013). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ve iş doyumu ile ilişkisi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 154-163.
  • Ünsar, A. S., İnan, A., Yürük, P. (2010). Çalışma hayatında motivasyon ve kişiyi motive eden faktörler: bir alan araştırması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Haziran 12(1), 248-262).
  • Yıldız, G. (2004). Müzik öğretmenlerinin iş doyumu. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi 7-10 Nisan 2004, Isparta
  • Yılmaz, F., Demir, S. (2015). Revize Edilmiş Okul İklimi Öğretmen Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Journal of Assessment Tools in Education, 3(1), 84-99.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Psikoloji
Yazarlar

Ahmet Kınal 0000-0003-1110-7674

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kınal, A. (2022). İlkokul Öğretmenlerinin Okul İklimi Algısının Meslektaş Dayanışması ve Öğretmenlikten Haz Alma Açısından İncelenmesi: Şahinbey Örneği. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 60-75.