BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Büyük Millet Meclisi Danışma Kurulu, Tarihi Süreci ve İşleyişi

Yıl 2007, Sayı: 7, 77 - 108, 01.12.2007

Öz

Parlamento gündeminin tespiti, parlamento çalışmaları açısından hayati önemi haizdir. Gündemin tespiti, ülke gündemini de yakından ilgilendirmektedir. Bu sebeple gündemin tespiti yöntemi önem arz etmektedir. Ülkeler kendi yapılarına göre parlamentoda görüşülecek konuların tespiti yöntemini belirlemişledir. Bu yöntemler, gündemin hükümet veya parlamento tarafından belirlenmesi aralığında yer almaktadır. Uygulamada da ağırlıklı olarak hükümete veya parlamentoya yetki veren yöntemlere rastlanmaktadır. Gündemin tespiti yöntemi bir açıdan hükümet sistemi ile de doğrudan ilgilidir. Yasama ve yürütme arasında keskin güçler ayrılığı ilkesinin olduğu başkanlık sisteminde gündemin tespiti ağırlıklı olarak parlamento tarafından belirlenmekteyken yumuşak güçler ayrılığı ilkesinin geçerli olduğu parlamenter sistemlerde ise hükümet veya iktidar partisi tarafından belirlenmektedir.

Kaynakça

  • AKÇALI, Cevdet, Danışma Kurulu Çıkmazı Bir Buhranın Anatomisi, Maya Matbaacılık, Ankara.
  • GÜNDAY, Metin, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara, 2002, s. 135.
  • İBA, Şeref, Türkiye’de Meclis Başkanlığı ve Başkanlık Divanı, Nobel Yayın Da- ğıtım, 1. Basım, 2001, Ankara.
  • İBA, Şeref – BOZKURT, Rauf, 100 Soruda Parlamento Türk Parlamento Hu- kukuna Giriş, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Basım, Ankara.
  • Parliaments of World, Inter Parliamentary Union, 1986, Vol. I.
  • TBMM Kanunlar ve Kararlar Müdürlüğü Arşivi, Danışma Kurulu Evrakı, MM Başkanlığının Başbakanlığa gönderdiği (1) 1120 no ve 21.06.1974 (2) 1242 no ve 12.07.1974 (3) 76-976/6415 no ve 30.11.1974 tarihli yazı- ları.
  • İçtüzüğün 19. maddesine uygun olarak Danışma Kurulunun toplanamaması veya Kurulda uzlaşma
  • sağlanamamasından dolayı Meclis Başkanlığı bir adet öneriyi Genel Kurulun oyuna sunmuştur. Bu
  • öneri de tekrir-i müzakereye dairdir. 944 sıra sayılı Belediye Kanunu Tasarısı’nın bölümleri üzerinde
  • görüşmeler tamamlandıktan sonra ikinci bölümünün tekrar görüşülebilmesini sağlamak amacıyla Baş
  • kanlık öneri getirmiştir. Başkanlığın bu önerisi buradaki sayıya dahil edilmemiştir. (TBMM Tutanak
  • Dergisi, D. 22, YY. 3, C. 91, B. 125, 03.07.2005, s. 159.)
  • Cumhuriyet Senatosu İçtüzüğünün Maddelere Göre Tasnifli Tutanakları, Cum- huriyet Senatosu Genel Sekreterliği Yayınları, 4, C. 1, TBMM Basıme- vi, 1978.
  • Anayasa Mahkemesi Kararları
  • Anayasa Mahkemesi Kararlar Dergisi, S. 15, (E.1977/60, K.1977/81, KT: 24.05.1977)
  • Anayasa Mahkemesi Kararlar Dergisi, S. 15, (E.1977/88, K.1977/120, KT: 04.10.1977)
  • Anayasa Mahkemesi Kararlar Dergisi, S. 35, C. 2, (E.1999/12, K.1999/5, KT: 25.03.1999)
  • Anayasa Mahkemesi Kararlar Dergisi, S. 39, C. 1, (E.2003/30, K.2003/38, KT: 29.05.2003) Tutanak Dergileri
  • Cumhuriyet Senatosu Tutanak Dergileri
  • Millî Güvenlik Konseyi Tutanak Dergileri
  • Millet Meclisi Tutanak Dergileri
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi Tutanak Dergileri İnternet Kaynakları
  • http://www2.tbmm.gov.tr/d22/7/7-15991s.pdf (Erişim Tarihi: 29.10.2007)
  • http://www2.tbmm.gov.tr/d22/7/7-15988s.pdf (Erişim Tarihi: 29.10.2007)
  • http://www2.tbmm.gov.tr/d22/7/7-7840s.pdf (Erişim Tarihi: 29.10.2007)
  • http://www.europarl.europa.eu/sides/getLastRules.do?language=EN&reference =RULE-023 (Erişim Tarihi: 21.11.2007)
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İzzet Eroğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Eroğlu, İ. (2007). Türkiye Büyük Millet Meclisi Danışma Kurulu, Tarihi Süreci ve İşleyişi. Yasama Dergisi(7), 77-108.