BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelerin Elektrokardiyografi Konusundaki Bilgi ve Görüşleri

Yıl 2011, Cilt: 15 Sayı: 1, 1 - 8, 01.06.2011

Öz

Amaç: Yoğun bakım, acil ve serviste çalışan hemşirelerin Elektrokardiyografi (EKG) eğitimi
öncesi ve sonrası EKG konusundaki bilgi düzeyleri, EKG çekimi ve yorumuna yönelik görüşlerini
karşılaştırmaktır. Ge reç ve Yön tem ler: Araştırma Kasım 2008-Ağustos 2009 tarihleri arasında yapıldı.
Çalışmanın evrenini, acil, servis ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan ve son bir yıl içerisinde
EKG eğitimi almayan hemşireler (n=74) oluşturdu. Veriler; sosyodemografik özellikler (19 soru),
EKG çekimi ve yorumuyla ilgili düşünceleri (20 soru) içeren anket formu ve 47 sorudan oluşan de-
ğerlendirme (sınav) formu kullanılarak elde edildi. Veriler eğitim öncesi ve sonrası yüz yüze görüş-
me yöntemiyle toplandı. Bul gu lar: Hemşirelerin, %71,6’sının kadın olduğu, %68,9’unun yoğun
bakım ünitesinde çalıştığı, lise ve lisans mezunlarının eşit dağılım (%50) gösterdiği belirlendi. Hem-
şirelerin yaş ortalamasının yaklaşık 26,5; mesleki deneyim ortalamasının 4,5 yıl; kurum deneyimi
ortalamasının 1,6 yıl olduğu bulundu. EKG eğitimi öncesi katılımcıların sınav puan ortalaması çok
düşük olmasına karşın eğitim sonrası puan ortalamasının yükseldiği ve aradaki farklılığın istatistiksel
olarak anlamlı olduğu (p=0,000) belirlendi. Hemşirelerin %71,6’sı EKG çekiminin usta çırak
ilişkisiyle öğrenilebileceğini ifade etti. Sonuç: Hemşirelere verilen EKG eğitimi sonrasında bilgi dü-
zeylerinde belirgin bir artış olduğu ancak çekim ve yoruma ilişkin görüşlerde fazla bir farklılık olmadığı
belirlendi. Kurumlarda hizmet içi eğitimlerin düzenli ve sistematik bir şekilde yapılması ve
eğitimlerin güncellenmesi, çalışanların eğitime katılımını arttırıcı girişimlerde bulunulması önerildi.

Kaynakça

  • Gup ta A, Ma hesh wa ri A, Tresch D, Tha kur R. Car di ac arrhy thmi as in the el derly. Car di ac Elec troph ysi o logy Re vi ew.2002; 6: 120-128 .
  • Gol dich G. Un ders tan ding the 12 le ad ECG Part I. Nur sing. 2006; 36 (12): 36-41.
  • McClen nen S, Nat han son L, Saf ran C, Gold- ber ger A. ECG wa ve-ma ven: An in ter net- ba - sed elec tro car di og raph self as sess ment prog ram prog ram for stu dents and cli ni ci an, 2003; 8:2 http://www.med-ed-on li ne.org Eri - şim ta ri hi: 10.02.09.
  • Drew B, Ca liff R, Funk M, Ka uf man E, Kru coff M, Mac far la ne P, et al. Un ders tan ding the 12 le ad ECG. Jo ur nal of Ame ri can He art As so ci - a ti on 2004; 110 ( 2) : 2722-2746.
  • Uçak D. Elek tro kar di yog ra fi, No bel Tıp Ki ta - pe vi;2005.
  • Pa ul S, Jen ni fer M. Nur ses gu i de to car di yac rhytms, WB. So un ders Com pany, 1996.
  • Ba dır A, Türk men E. Elek tro kar di yog ra fi EKG ana li zi, arit mi le rin ta nı ve te da vi si.İstan bul: Veh bi Koç Vak fı Ya yın la rı; 2002.
  • Co no ver BM. Un ders tan ding elec tro car di og - raphy. Uni ted Sta tes of Ame ri ca: Mosby Comp.;2003.
  • Step hens E, Holly A, Mary G, Mic he le M. In- ter pre ting 12-le ad elec tro car di og ram for acu - te ST-ele va ti on myo ca di al in farc ti on: What nur ses know; Jo ur nal of Car di o vas cu lar Nur s- ing 2007; 22(3):186-193.
  • Lit te B, Ho KJ, Sco ott L. Elec tro car di og ram and rhythm strip in ter pre ta ti on by fi nal ye ar me di cal stu dent, The Uls tre Me di cal Jo ur nal 2001; 70 (2): 108-110.
  • Nils son M, Bo lin der G, Held C, Jo hans son B, Fors U, Ös ter gren J. Eva lu a ti on of a web-ba - sed ECG-in ter pre ta ti on prog ram me for un- der gra du a te me di cal stu dents. BMC Me di cal Edu ca ti on 2008; 25 (8): 1-7.
  • Sta us mi re J. Know led ge of elec tro car di og ram in ter pre ta ti on and tre at ment of ab nor mal car- di ac rhythms . Nur ses Me di cal Col le ge of Ohi - o, 2002.

Knowledge and Opinions of Nurses about Electrocardiography

Yıl 2011, Cilt: 15 Sayı: 1, 1 - 8, 01.06.2011

Öz

Ob jec ti ve: We aimed to compare levels of the ECG knowledge and views of taking and
interpretation ECG of the nurses, who practice in intensive care units (ICU), emergency and clinics,
before and after the ECG training. Ma te ri al and Met hods: This research was studied between November
2008 and August 2009. For this research, we preferred to study with nurses (74) who work
in ICU, emergency and clinics and who haven’t received ECG training within last one year. The data
were obtained with questionnaire which included sociodemographic features (19 question), views
about taking and commenting ECG (20 question) and with the examination which had 47
questions. The data were collected by face to face interviews that applied just before and after training.
Re sults: We determined that 71,6% of the nurses were women, 68.9% were practicing in
ICU, and also determined that there were an equal distribution between high school and undergraduate
educated nurses (50%). According to our data the average age of nurses was 26,5; the average
of professional experience was 4,5 years and the average of the experience of working in clinic
was 1,6 years. Although prior the training the average score of the participants were quite low, the
average score after training were quite high and we determined that this difference was statistically
significant (p=0.000). 71,6% of nurses said that taking ECG could be learned by master-apprentice
relationship. Conc lu si on: After the training, there was a significant increase in the level of knowledge,
but there were no significant difference in the views about the interpretation. We recommend
applying and updating the education systematically.

Kaynakça

  • Gup ta A, Ma hesh wa ri A, Tresch D, Tha kur R. Car di ac arrhy thmi as in the el derly. Car di ac Elec troph ysi o logy Re vi ew.2002; 6: 120-128 .
  • Gol dich G. Un ders tan ding the 12 le ad ECG Part I. Nur sing. 2006; 36 (12): 36-41.
  • McClen nen S, Nat han son L, Saf ran C, Gold- ber ger A. ECG wa ve-ma ven: An in ter net- ba - sed elec tro car di og raph self as sess ment prog ram prog ram for stu dents and cli ni ci an, 2003; 8:2 http://www.med-ed-on li ne.org Eri - şim ta ri hi: 10.02.09.
  • Drew B, Ca liff R, Funk M, Ka uf man E, Kru coff M, Mac far la ne P, et al. Un ders tan ding the 12 le ad ECG. Jo ur nal of Ame ri can He art As so ci - a ti on 2004; 110 ( 2) : 2722-2746.
  • Uçak D. Elek tro kar di yog ra fi, No bel Tıp Ki ta - pe vi;2005.
  • Pa ul S, Jen ni fer M. Nur ses gu i de to car di yac rhytms, WB. So un ders Com pany, 1996.
  • Ba dır A, Türk men E. Elek tro kar di yog ra fi EKG ana li zi, arit mi le rin ta nı ve te da vi si.İstan bul: Veh bi Koç Vak fı Ya yın la rı; 2002.
  • Co no ver BM. Un ders tan ding elec tro car di og - raphy. Uni ted Sta tes of Ame ri ca: Mosby Comp.;2003.
  • Step hens E, Holly A, Mary G, Mic he le M. In- ter pre ting 12-le ad elec tro car di og ram for acu - te ST-ele va ti on myo ca di al in farc ti on: What nur ses know; Jo ur nal of Car di o vas cu lar Nur s- ing 2007; 22(3):186-193.
  • Lit te B, Ho KJ, Sco ott L. Elec tro car di og ram and rhythm strip in ter pre ta ti on by fi nal ye ar me di cal stu dent, The Uls tre Me di cal Jo ur nal 2001; 70 (2): 108-110.
  • Nils son M, Bo lin der G, Held C, Jo hans son B, Fors U, Ös ter gren J. Eva lu a ti on of a web-ba - sed ECG-in ter pre ta ti on prog ram me for un- der gra du a te me di cal stu dents. BMC Me di cal Edu ca ti on 2008; 25 (8): 1-7.
  • Sta us mi re J. Know led ge of elec tro car di og ram in ter pre ta ti on and tre at ment of ab nor mal car- di ac rhythms . Nur ses Me di cal Col le ge of Ohi - o, 2002.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA26AB96HN
Bölüm Araştıma
Yazarlar

Gülşen Üzel Bu kişi benim

Sevim Ulupınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

Bu derginin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanmıştır.

30490