Amaç: Yoğun bakım, acil ve serviste çalışan hemşirelerin Elektrokardiyografi (EKG) eğitimi
öncesi ve sonrası EKG konusundaki bilgi düzeyleri, EKG çekimi ve yorumuna yönelik görüşlerini
karşılaştırmaktır. Ge reç ve Yön tem ler: Araştırma Kasım 2008-Ağustos 2009 tarihleri arasında yapıldı.
Çalışmanın evrenini, acil, servis ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan ve son bir yıl içerisinde
EKG eğitimi almayan hemşireler (n=74) oluşturdu. Veriler; sosyodemografik özellikler (19 soru),
EKG çekimi ve yorumuyla ilgili düşünceleri (20 soru) içeren anket formu ve 47 sorudan oluşan de-
ğerlendirme (sınav) formu kullanılarak elde edildi. Veriler eğitim öncesi ve sonrası yüz yüze görüş-
me yöntemiyle toplandı. Bul gu lar: Hemşirelerin, %71,6’sının kadın olduğu, %68,9’unun yoğun
bakım ünitesinde çalıştığı, lise ve lisans mezunlarının eşit dağılım (%50) gösterdiği belirlendi. Hem-
şirelerin yaş ortalamasının yaklaşık 26,5; mesleki deneyim ortalamasının 4,5 yıl; kurum deneyimi
ortalamasının 1,6 yıl olduğu bulundu. EKG eğitimi öncesi katılımcıların sınav puan ortalaması çok
düşük olmasına karşın eğitim sonrası puan ortalamasının yükseldiği ve aradaki farklılığın istatistiksel
olarak anlamlı olduğu (p=0,000) belirlendi. Hemşirelerin %71,6’sı EKG çekiminin usta çırak
ilişkisiyle öğrenilebileceğini ifade etti. Sonuç: Hemşirelere verilen EKG eğitimi sonrasında bilgi dü-
zeylerinde belirgin bir artış olduğu ancak çekim ve yoruma ilişkin görüşlerde fazla bir farklılık olmadığı
belirlendi. Kurumlarda hizmet içi eğitimlerin düzenli ve sistematik bir şekilde yapılması ve
eğitimlerin güncellenmesi, çalışanların eğitime katılımını arttırıcı girişimlerde bulunulması önerildi.
Ob jec ti ve: We aimed to compare levels of the ECG knowledge and views of taking and
interpretation ECG of the nurses, who practice in intensive care units (ICU), emergency and clinics,
before and after the ECG training. Ma te ri al and Met hods: This research was studied between November
2008 and August 2009. For this research, we preferred to study with nurses (74) who work
in ICU, emergency and clinics and who haven’t received ECG training within last one year. The data
were obtained with questionnaire which included sociodemographic features (19 question), views
about taking and commenting ECG (20 question) and with the examination which had 47
questions. The data were collected by face to face interviews that applied just before and after training.
Re sults: We determined that 71,6% of the nurses were women, 68.9% were practicing in
ICU, and also determined that there were an equal distribution between high school and undergraduate
educated nurses (50%). According to our data the average age of nurses was 26,5; the average
of professional experience was 4,5 years and the average of the experience of working in clinic
was 1,6 years. Although prior the training the average score of the participants were quite low, the
average score after training were quite high and we determined that this difference was statistically
significant (p=0.000). 71,6% of nurses said that taking ECG could be learned by master-apprentice
relationship. Conc lu si on: After the training, there was a significant increase in the level of knowledge,
but there were no significant difference in the views about the interpretation. We recommend
applying and updating the education systematically.
Diğer ID | JA26AB96HN |
---|---|
Bölüm | Araştıma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Bu derginin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanmıştır.