Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Our Intensive Care Nursing Certified Training Program Experience

Yıl 2019, Cilt: 23 Sayı: 3, 151 - 159, 31.12.2019

Öz

Purpose: This study was conducted to evaluate the trainees and the training center participating in the certificate program organized in a training and research hospital.
Materials and Methods: In this study, the forms that were filled out by 145 trainees during the period of eight intensive care nursing certification programs organized between 2016-2018 were examined retrospectively. Approval of the Ethics Committee and Hospital Management was obtained before starting the study. Data were collected for the participants' professional and intensive care experience periods, theoretical and written scores from the course program and their opinions about the program center. Data were evaluated using SPSS 22 software.
Results: The average age of the participants was 29.33 ± 6.28 (min.19-max.44), 80% (n:116) were women, 98.6% were nurses, 53.8% (n:78) undergraduate graduates, 86.9% (n:126) were working in the intensive care unit related to internal branch, 51% (n:74) were employed in the tertiary hospital. Average scores from the course program: 81.23 ± 5.51 (min.75-max. 100) from the written exam, basic practice in intensive care 92.37 ± 9.72 (min.75-max.100), practice evaluation 94.03 ± 10.21 (min.75- max.100) and the course overall was 89.07 ± 6.49 (min.75- max.100). More than 86% of the trainees stated that the instructors in the program, the materials used in the program, the duration and hours of the training were sufficient / good and they were satisfied with the training program and trainers. When the program is evaluated in general, 92.4% (n:134) of the participants stated that the program met their expectations, 98.6% (n:143) stated that they will use the acquired knowledge and skills in practice, 84.1% (n: 122) stated that they wanted to attend another training in the same center,89.7% (n:130) stated that they could recommend the training center to other colleagues.
Conclusion: Trainees attending the intensive care nursing certificate training program seem to be generally satisfied with both the training center and the training program. Program improvements can be made according to the opinions and suggestions of the participating nurses.

Kaynakça

  • 1- Sağlık Bakanlığı. Sağlık Alanı Sertifikalı Eğitim Standartları: Yoğun Bakım Hemşireliği. 2015. Erişim: https://khgm.saglik.gov.tr Erişim Tarihi 02.09.2019 2- Gök Metin Z. Yoğun Bakım Hemşirelerinde Stresin Azaltılmasına Yönelik Nonfarmakolojik Yaklaşımlar: Sistematik Bir Derleme. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2019;23(2):87-101. 3- Ören B. Dünden Bugüne Türkiye de Yoğun Bakım Hemşireliği. 2. Uluslararası 8. Ulusal Yoğun Bakım Hemşireliği Kongresi 10-13 Ekim 2018 Grand Yazıcı Club Turban Otel Marmaris 4- Türk Hemşireler Derneği. Hemşirelik Kanunu (Kanun No: 6283, Resmi Gazete: 25.2.1954, Sayı: 8647; Yenilenme tarihleri: 2.5.2007, 8.2.2008, 2.11.2011, 12.7.2012). Erişim: http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr /tr/yasaveyonetmelikler/yasa/hemsirelik Erişim Tarihi: 02.09.2019 5- Türk Hemşireler Derneği. Hemşirelik Yönetmeliği. 2010. Erişim: http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr /tr/yasa-ve-yonetmelikler/yönetmelikler Erişim Tarihi: 02.09.2019 6- Sağlık Alanı Sertifikalı Eğitim Yönetmeliği,http://www.mevzuat.gov.tr Erişim tarihi 02.09.2019 7- Bozkurt G, Ören B, Zengin N, Ergün Y, Afacan S, Madenoğlu Kıvanç M ve ark. Bir Kamu Üniversitesine Bağlı Hastanelerin Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Profili. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2019; 23(2): 80-73. 8- Balsanelli AP, Cunha ICKO. The work environment in public and private intensive care units. Acta Paulista de Enfermagem. 2013;26(6):561-568. 9- Göktepe N, Türkmen E, Bozkurt G, Kıraner E, Ergün Y, Ersöz Y, Bozdemir Gül Z, Kelez Yayık A. Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifika Programlarına Katılmış Yoğun Bakım Hemşirelerinin Programa Yönelik Görüşleri2. Uluslararası 8. Ulusal Yoğun Bakım Hemşireliği Kongresi10-13 Ekim 2018 Grand Yazıcı Club Turban Otel Marmaris 10- Baxter R, Edvardsson D, Impact of a critical care post graduate certificate course on nurses' self reported competence and confidence: A quasi-experimental study. Nurse Education Today 2018; 65 156–161 11- Anderson KM,Bither C, Andon N.The American Association of Heart Failure Nurses certification review course: the impact on heart failure nurses’ knowledge. Heart&Lung 2018; 47; 166–168 12- Sü S, Çayır A, Özlük B, Geçkil E. Rehber Hemşirelik Kursunun Hemşirelerin Rehber Hemşirelik Hakkındaki Görüşlerine Etkisi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2018;21(2):123-129 13- Çelen Ö, Karaalp T, Kaya S, Demir C, Teke A, Akdeniz A. Gülhane Askeri Tıp Fakültesi Eğitim Hastanesi Yoğun Bakım Ünitelerinde Görev Yapan Hemşirelerin Uygulanan Hizmet İçi Eğitim Programlarından Beklentileri Ve Bu Programlar İle İlgili Düşünceleri Gülhane Tıp Dergisi 2007; 49: 25-31 14- Duran R, Aladağ N,Şen F, Vatansever Ü, Acunaş B. Yenidoğan “Resüsitasyon” Program Kursu Sonrası Yenidoğan Hemşirelerinin Bilgi Kazanımları Türk Ped. Arş. 2007; 42: 153-5 15- Akpınar H, Barlas Ünsal G. Yoğun Bakım Servislerinde Çalışan Hemşirelere Uygulanan Sorun Çözme Eğitiminin Hemşirelerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 2015;2(3):12-17 16- Özel Özkul H, Yurtsever D, Mutlu S. Temel Hemşirelik Uygulamalarına İlişkin Hizmet İçi Eğitimin Değerlendirilmesi Okmeydanı Tıp Dergisi2012 28(3):146-150 17- Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik M, Danç E. Hemşirelerin Kardiyopulmoner Resüsitasyon ve Güncel 2015 Kılavuz Bilgilerinin Değerlendirilmesi Turk J Cardiovasc Nurs 2018;9(18):7–12 18- Şeref M, Gözütok FD. Bir Program Değerlendirme Örneği: Doğum Eğitimi IHEAD, 2018, 3(1), 64-77 19- Dönmez L, Aktekin M, Akdeniz M, Şenol Y.Y. Akdeniz Üniversitesi Örneğinde, İnteraktif Yöntemlerle Uygulanan Aile Planlaması Eğitimi Programının Değerlendirilmesi Tıp Eğitimi Dünyası 2002 Sayı: 9, 17-25 20- Buğdaylı G, Akyürek ÇE. Hemşirelerin Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Görüşleri: Bir Üniversite Hastanesi Örneği Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2017; 19(1):14-25 21- Saygın M, Kısacık Özdemir F, Adanır N, Orhan H. Lisansüstü Eğitimde Bilimsel Araştırmalar Kursunun Önemi SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2014; Cilt 5, Sayı 3 22- Öztürk H, Savaşkan A. Hemşirelerin Hizmet içi Eğitimlerle ilgili Yaşadıkları Sorunlar, Beklenti ve Önerileri İ.Ü.F.N. Hem. Derg 2008 Cilt 16 - Sayı 61: 41-49 23- Kanber Aytuğ N, Gürlek Ö. Hemşirelerin Uygulanan Hizmet İçi Eğitim Programından Beklentileri Ve Bu Program İle İlgili Düşünceleri Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2011; 14: 3 24- Pınar G, Doğan A, Kırlangıç Y, Özdemir Ç. Hemşirelerin hizmet içi uyum eğitimine ilişkin görüşleri Klinik ve Deneysel Araştırmalar Dergisi 2010 Cilt 1, No 3, 199-205 25- Atay S, Gider D, Karadere G, Şenyüz P. Hastanede Çalışan Hemşirelerin Hizmet İçi Eğitime Yönelik Görüşleri Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009 Cilt:6 Sayı:1 84-93

Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifikalı Eğitim Programı Deneyimimiz

Yıl 2019, Cilt: 23 Sayı: 3, 151 - 159, 31.12.2019

Öz

Amaç; Çalışma bir eğitim ve araştırma hastanesinde düzenlenen sertifika programına katılan kursiyerleri ve eğitim merkezini değerlendirmek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 2016-2018 yılları arasında düzenlenmiş olan sekiz yoğun bakım hemşireliği sertifikasyon programı sürecinde 145 kursiyerin doldurulmuş olduğu formlar retrospektif olarak incelendi. Çalışmaya başlamadan önce Hastane Yönetiminden ve Etik Kurul onay izinleri alındı. Kursiyerlerin mesleki ve yoğun bakım deneyim süreleri, kurs programından teorik ve yazılı puanları, program merkezi hakkında görüşlerine yönelik veriler toplandı. Veriler SPSS 22 programı kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 29,33±6,28 (min. 19-maks.44), %80’i (n:116) kadın, %98,6’sının ünvanı hemşire, %53,8’i (n:78) lisans mezunu, %86,9’u (n:126) dahili branş ile ilgili yoğun bakımda çalışmakta, %51’i (n:74) üçüncü basamak hastanede görev aldığı belirlendi. Kurs programından alınan ortalama puanlar: yazılı sınavdan 81,23±5,51 (min.75-maks. 100), yoğun bakımda temel uygulama 92,37±9,72 (min.75-maks.100), uygulama değerlendirme 94,03±10,21 (min.75-maks.100), kurs geneli 89,07±6,49 (min.75-maks.100) olduğu saptandı. Kursiyerlerin %86’dan fazlası programda görevli eğitmenlerin, kullanılan materyallerin, eğitim süresi ve ders saatlerinin yeterli/iyi olduğunu, eğitim programı ve eğitimcilerden memnun kaldıklarını ifade ettiler. Program genel olarak değerlendirildiğinde katılımcıların %92’4’ünün (n:134) beklentisini karşıladığını, % 98,6’sı (n:143) kazandığı bilgi ve becerileri uygulamada kullanacağını, %84,1’i (n:122) aynı merkezde başka bir eğitime katılmak istediğini, %89,7’i (n:130) eğitim merkezini başka meslektaşlarına önerebilecekleri sonuçları elde edildi.
Sonuç: Yoğun bakım hemşireliği sertifika eğitim programına katılan kursiyerler hem eğitim merkezinden hem de eğitim programından genel olarak memnun görünmektedir. Katılımcı hemşirelerin görüş ve önerilerine göre programda iyileştirmeler yapılabilir.

Kaynakça

  • 1- Sağlık Bakanlığı. Sağlık Alanı Sertifikalı Eğitim Standartları: Yoğun Bakım Hemşireliği. 2015. Erişim: https://khgm.saglik.gov.tr Erişim Tarihi 02.09.2019 2- Gök Metin Z. Yoğun Bakım Hemşirelerinde Stresin Azaltılmasına Yönelik Nonfarmakolojik Yaklaşımlar: Sistematik Bir Derleme. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2019;23(2):87-101. 3- Ören B. Dünden Bugüne Türkiye de Yoğun Bakım Hemşireliği. 2. Uluslararası 8. Ulusal Yoğun Bakım Hemşireliği Kongresi 10-13 Ekim 2018 Grand Yazıcı Club Turban Otel Marmaris 4- Türk Hemşireler Derneği. Hemşirelik Kanunu (Kanun No: 6283, Resmi Gazete: 25.2.1954, Sayı: 8647; Yenilenme tarihleri: 2.5.2007, 8.2.2008, 2.11.2011, 12.7.2012). Erişim: http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr /tr/yasaveyonetmelikler/yasa/hemsirelik Erişim Tarihi: 02.09.2019 5- Türk Hemşireler Derneği. Hemşirelik Yönetmeliği. 2010. Erişim: http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr /tr/yasa-ve-yonetmelikler/yönetmelikler Erişim Tarihi: 02.09.2019 6- Sağlık Alanı Sertifikalı Eğitim Yönetmeliği,http://www.mevzuat.gov.tr Erişim tarihi 02.09.2019 7- Bozkurt G, Ören B, Zengin N, Ergün Y, Afacan S, Madenoğlu Kıvanç M ve ark. Bir Kamu Üniversitesine Bağlı Hastanelerin Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Profili. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2019; 23(2): 80-73. 8- Balsanelli AP, Cunha ICKO. The work environment in public and private intensive care units. Acta Paulista de Enfermagem. 2013;26(6):561-568. 9- Göktepe N, Türkmen E, Bozkurt G, Kıraner E, Ergün Y, Ersöz Y, Bozdemir Gül Z, Kelez Yayık A. Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifika Programlarına Katılmış Yoğun Bakım Hemşirelerinin Programa Yönelik Görüşleri2. Uluslararası 8. Ulusal Yoğun Bakım Hemşireliği Kongresi10-13 Ekim 2018 Grand Yazıcı Club Turban Otel Marmaris 10- Baxter R, Edvardsson D, Impact of a critical care post graduate certificate course on nurses' self reported competence and confidence: A quasi-experimental study. Nurse Education Today 2018; 65 156–161 11- Anderson KM,Bither C, Andon N.The American Association of Heart Failure Nurses certification review course: the impact on heart failure nurses’ knowledge. Heart&Lung 2018; 47; 166–168 12- Sü S, Çayır A, Özlük B, Geçkil E. Rehber Hemşirelik Kursunun Hemşirelerin Rehber Hemşirelik Hakkındaki Görüşlerine Etkisi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2018;21(2):123-129 13- Çelen Ö, Karaalp T, Kaya S, Demir C, Teke A, Akdeniz A. Gülhane Askeri Tıp Fakültesi Eğitim Hastanesi Yoğun Bakım Ünitelerinde Görev Yapan Hemşirelerin Uygulanan Hizmet İçi Eğitim Programlarından Beklentileri Ve Bu Programlar İle İlgili Düşünceleri Gülhane Tıp Dergisi 2007; 49: 25-31 14- Duran R, Aladağ N,Şen F, Vatansever Ü, Acunaş B. Yenidoğan “Resüsitasyon” Program Kursu Sonrası Yenidoğan Hemşirelerinin Bilgi Kazanımları Türk Ped. Arş. 2007; 42: 153-5 15- Akpınar H, Barlas Ünsal G. Yoğun Bakım Servislerinde Çalışan Hemşirelere Uygulanan Sorun Çözme Eğitiminin Hemşirelerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 2015;2(3):12-17 16- Özel Özkul H, Yurtsever D, Mutlu S. Temel Hemşirelik Uygulamalarına İlişkin Hizmet İçi Eğitimin Değerlendirilmesi Okmeydanı Tıp Dergisi2012 28(3):146-150 17- Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik M, Danç E. Hemşirelerin Kardiyopulmoner Resüsitasyon ve Güncel 2015 Kılavuz Bilgilerinin Değerlendirilmesi Turk J Cardiovasc Nurs 2018;9(18):7–12 18- Şeref M, Gözütok FD. Bir Program Değerlendirme Örneği: Doğum Eğitimi IHEAD, 2018, 3(1), 64-77 19- Dönmez L, Aktekin M, Akdeniz M, Şenol Y.Y. Akdeniz Üniversitesi Örneğinde, İnteraktif Yöntemlerle Uygulanan Aile Planlaması Eğitimi Programının Değerlendirilmesi Tıp Eğitimi Dünyası 2002 Sayı: 9, 17-25 20- Buğdaylı G, Akyürek ÇE. Hemşirelerin Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Görüşleri: Bir Üniversite Hastanesi Örneği Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2017; 19(1):14-25 21- Saygın M, Kısacık Özdemir F, Adanır N, Orhan H. Lisansüstü Eğitimde Bilimsel Araştırmalar Kursunun Önemi SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2014; Cilt 5, Sayı 3 22- Öztürk H, Savaşkan A. Hemşirelerin Hizmet içi Eğitimlerle ilgili Yaşadıkları Sorunlar, Beklenti ve Önerileri İ.Ü.F.N. Hem. Derg 2008 Cilt 16 - Sayı 61: 41-49 23- Kanber Aytuğ N, Gürlek Ö. Hemşirelerin Uygulanan Hizmet İçi Eğitim Programından Beklentileri Ve Bu Program İle İlgili Düşünceleri Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2011; 14: 3 24- Pınar G, Doğan A, Kırlangıç Y, Özdemir Ç. Hemşirelerin hizmet içi uyum eğitimine ilişkin görüşleri Klinik ve Deneysel Araştırmalar Dergisi 2010 Cilt 1, No 3, 199-205 25- Atay S, Gider D, Karadere G, Şenyüz P. Hastanede Çalışan Hemşirelerin Hizmet İçi Eğitime Yönelik Görüşleri Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009 Cilt:6 Sayı:1 84-93
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm ARAŞTIRMA
Yazarlar

Öznur Tiryaki 0000-0001-8788-3077

Esin Kelağalar 0000-0001-7704-8545

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

Bu derginin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanmıştır.

30490