Amaç: Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin organ bağışı bilgi düzeyleri ile organ bağışına ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir.
Yöntemler: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel bir çalışmadır. Örneklemini sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 436 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma verileri öğrencilerin kişisel verilerini toplama formu, Organ-Doku Bağışı ve Nakli Konusunda Bilgi Düzey Ölçeği, Organ Bağışına İlişkin Tutumlar Ölçeği ile yüz yüze anket yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26 istatistik programı kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Organ Bağışı Bilgi Düzeyi Ölçeği toplam puan ortalaması 12.21±4.31 (orta düzeyin üzeri), Organ Bağışı Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması 53.39±12.18 (orta düzey) tespit edilmiştir. Organ nakli ile ilgili eğitim alanlarda, aileden biri organ bağışı yaptıysa organını bağışlamasına izin verenlerde, dini inanışının organ bağışına engel olmayanlarda, farklı bir inanca sahip bireye organını bağışlamak isteyenlerde, organ nakline ihtiyacı olsa kabul edenlerde, şu an organlarını bağışladığını belirten bir belge verilse dolduracaklarda, din adamlarının açıklamaları ve yönlendirmeleri ile organ bağışının artacağını düşünenlerde organ bağışı bilgi düzeyi ölçeği ve tutum ölçeği puanı daha yüksektir (p<0.05). Öğrencilerin organ bağışı bilgi düzeyleri ile tutumları arasında zayıf düzeyde pozitif korelasyon tespit edilmiştir (r=0.193; p=0.001).
Sonuç: Çalışma sonucunda, organ bağışı bilgi düzeyi ile tutum arasında pozitif bir ilişki olduğu, eğitimin bu iki parametreyi de olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Toplumun organ bağışı ile ilgili bilgi düzeyini ve olumlu tutumları artırabilmek amacıyla öncelikle sağlık profesyonellerinin ve öncesinde sağlık bilimleri öğrencilerinin bilgi düzeyinin ve tutumlarının artırılması gerekmektedir. Organ nakli ve bağışı ile ilgili öğrencilerin bilgilendirilmesi, farkındalıklarının oluşturulması amacıyla gerek sosyal medyanın kullanımı gerekse de eğitim müfredatına eklenmesi Birleşmiş Milletler sürdürülebilir kalkınma amaçlarından toplumun sağlıklı ve kaliteli yaşamına katkı sağlayacaktır.
İstanbul Gelişim Üniversitesi Etik Kurul Başkanlığı’nın 20.11.2023 tarih ve 2023-09-47 sayılı karar numarası ile onay alınmıştır.
Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BİDEB) tarafından yürütülen, 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023 yılı 1. dönem kapsamında destek almıştır.
1919B012301432
TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BİDEB)'na teşekkür ediyoruz.
Objective: The aim is to determine the relationship between the level of knowledge about organ donation and the attitudes towards organ donation among students of health sciences faculty.
Methods: This study is descriptive and cross-sectional in nature. The sample consisted of 436 students enrolled in health sciences faculty. Data collection included a form to collect students' personal information, the Organ and Tissue Donation and Transplantation Knowledge Scale, and the Attitudes Toward Organ Donation Scale, administered through face-to-face interviews. Data analysis was conducted using SPSS 26 statistical software.
Results: The mean total score of students on the Organ Donation Knowledge Scale was determined to be 12.21±4.31 (above average), while the mean total score on the Organ Donation Attitude Scale was 53.39±12.18 (average). It was found that among those who received education on organ transplantation, those who allowed a family member to donate organs, those whose religious beliefs did not hinder organ donation, those willing to donate organs to someone with different beliefs, those who would accept organ transplantation if needed, those willing to fill out a document stating they have donated organs, and those who believed that explanations and guidance from religious leaders would increase organ donation, had higher scores on both the organ donation knowledge scale and the attitude scale (p<0.05). A weak positive correlation was found between students' organ donation knowledge levels and their attitudes (r=0.193; p=0.001).
Conclusion: As a result of the study, a positive relationship between organ donation knowledge level and attitude was found, indicating that education positively influenced both parameters. In order to increase the community's knowledge level and positive attitudes towards organ donation, it is necessary to first enhance the knowledge and attitudes of healthcare professionals and, prior to that, health sciences students. Informing students about organ transplantation and donation, creating awareness, whether through the use of social media or integration into the education curriculum, will contribute to the United Nations Sustainable Development Goals of promoting healthy and quality living in society.
1919B012301432
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dahili Hastalıklar Hemşireliği |
Bölüm | Araştıma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012301432 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 2 |
Bu derginin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanmıştır.