BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 273 - 281, 19.10.2016

Öz

Kaynakça

  • AKAR, Cüneyt. 2012. “Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma.” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi 7 (1): 97–120.
  • Baker Sally, and B. Brown. 2007. “Images of Excellence: Constructions of Institutional Prestige and Reflections in the University Choice Process.” British Journal of Sociology of Education 28 (3): 377–91. doi:10.1080/01425690701253455.
  • Briggs Senga, and Alex Wilson. 2007. “Which University? A Study of the Influence of Cost and Information Factors on Scottish Undergraduate Choice.” Journal of Higher Education Policy and Management 29 (1): 57–72. doi:10.1080/13600800601175789.
  • Erçevik Begüm, and Feride Önal. 2011. “Üniversite Kampüs Sistemlerinde Sosyal Mekan Kullanımları.” Megaron Journal 6 (3): 151–61.
  • Göksu Ali, and İbrahim Güngör. 2008. “Bulanık Analitik Hiyerarşik Proses ve Üniversite Tercih Sıralamasında Uygulanması.” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13 (3): 1–26.
  • Gültepe Yasemin, Mamykova Zhanl Zhumangaliyevna, and Yerbolat Kalaman, “Üniversite Sıralama Sistemleri : Batı Karadeniz Üniversiteleri İçin Analiz Örneği.”, Akademik Bilişim Mersin Üniversitesi, 5-7 Şubat 2014, Mersin.
  • Günay Aktaş Semra, Gökçe Ofli, and Gürkan Balaban. 2013. “Sosyo- Kültürel Yapının Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçimi Üzerindeki Etkisi , Anadolu Üniversitesi Örneği.” “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 15 (October): 59–71. doi:10.4026/1303-2860.2013.0237.x.
  • Gürdoğan, Arzu. 2016. “Öğrencilerin Üniversite Tercihlerini Etkilyene Faktörler: Ortaca Örneği.” The Journal of International Social Research 9 (42): 1238–46.
  • Korkut-Owen Fidan, Didem D.Kepir, Serap Özdemir, Özlem Ulaş, and Olcay Yılmaz. 2012. “Üniversite Ö Ğ Rencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri (*).” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 (3): 135–51.
  • Saaty, Thomas L. 2008. “Decision-Making with the Analytic Hierarchy Process.” International Journal of Services Sciences 1 (1): 83–98. doi:10.1504/IJSSCI.2008.017590.
  • Şahin İdris, Yunus Remzi Zoraloğlu, and Necla Şahin Fırat. 2011. “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları.” Educational Administration: Theory and Practice 17 (3): 429–52.
  • Temple, Shawn Lea. 2009. “Factors That Influence Students’ Desires to Attend Higher Education.” Seton Hall University. http://scholarship.shu.edu/dissertations.
  • Thakur, Marian. 2007. “The Impact of Ranking Systems on Higher Education and Its Stakeholders.” Journal of Institutional Research 13 (1): 83–96.
  • Uslu, Ferit. 2008. “Üniversiteleri Derecelendiren Uluslararsı Sistemler - değerlendirme, Öneriler -.” Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 (1): 91–106.
  • Velasquez, Mark, and Patrick T Hester. 2013. “An Analysis of Multi-Criteria Decision Making Methods.” International Journal of Operations Research 10 (2): 56–66.
  • Yamamoto, Gonca Telli. 2006. “University Evaluation-Selection: A Turkish Case.” International Journal of Educational Management 20 (September): 559–69. doi:10.1108/09513540610704654.

LET THE STUDENTS DECIDE: A PERSONALISED RANKING OF TURKISH UNIVERSITIES

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 273 - 281, 19.10.2016

Öz

Choosing a university from a vast range of choices is a major decision in every student’s life. There are various amounts of university ranking systems that mostly use academic indicators such as number of citations, number of publications and doctorate students in their ranking model, but other indicators such as socio-cultural and physical structure of the university also factor into their decision, especially when choosing between universities of the same league. In this paper, the multi-criteria decision-making methods, AHP and PROMETHEE are used together to rank universities according to personalized criteria weighted by students individually and compared with a ranking that only uses academic indicators. This paper also proposes a wiki-type web platform for students to be able to choose the criteria they see fit to evaluate universities and give each criterion their own weights which in turn will help them make a more informed decision. The proposed system will additionally gather data from students regarding the criteria they seek when choosing a university for their higher education, thus giving universities insight on student evaluations.

Keywords: AHP, PROMETHEE, Multi-criteria decision making, University ranking, Personalized ranking

Kaynakça

  • AKAR, Cüneyt. 2012. “Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma.” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi 7 (1): 97–120.
  • Baker Sally, and B. Brown. 2007. “Images of Excellence: Constructions of Institutional Prestige and Reflections in the University Choice Process.” British Journal of Sociology of Education 28 (3): 377–91. doi:10.1080/01425690701253455.
  • Briggs Senga, and Alex Wilson. 2007. “Which University? A Study of the Influence of Cost and Information Factors on Scottish Undergraduate Choice.” Journal of Higher Education Policy and Management 29 (1): 57–72. doi:10.1080/13600800601175789.
  • Erçevik Begüm, and Feride Önal. 2011. “Üniversite Kampüs Sistemlerinde Sosyal Mekan Kullanımları.” Megaron Journal 6 (3): 151–61.
  • Göksu Ali, and İbrahim Güngör. 2008. “Bulanık Analitik Hiyerarşik Proses ve Üniversite Tercih Sıralamasında Uygulanması.” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13 (3): 1–26.
  • Gültepe Yasemin, Mamykova Zhanl Zhumangaliyevna, and Yerbolat Kalaman, “Üniversite Sıralama Sistemleri : Batı Karadeniz Üniversiteleri İçin Analiz Örneği.”, Akademik Bilişim Mersin Üniversitesi, 5-7 Şubat 2014, Mersin.
  • Günay Aktaş Semra, Gökçe Ofli, and Gürkan Balaban. 2013. “Sosyo- Kültürel Yapının Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçimi Üzerindeki Etkisi , Anadolu Üniversitesi Örneği.” “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 15 (October): 59–71. doi:10.4026/1303-2860.2013.0237.x.
  • Gürdoğan, Arzu. 2016. “Öğrencilerin Üniversite Tercihlerini Etkilyene Faktörler: Ortaca Örneği.” The Journal of International Social Research 9 (42): 1238–46.
  • Korkut-Owen Fidan, Didem D.Kepir, Serap Özdemir, Özlem Ulaş, and Olcay Yılmaz. 2012. “Üniversite Ö Ğ Rencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri (*).” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 (3): 135–51.
  • Saaty, Thomas L. 2008. “Decision-Making with the Analytic Hierarchy Process.” International Journal of Services Sciences 1 (1): 83–98. doi:10.1504/IJSSCI.2008.017590.
  • Şahin İdris, Yunus Remzi Zoraloğlu, and Necla Şahin Fırat. 2011. “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları.” Educational Administration: Theory and Practice 17 (3): 429–52.
  • Temple, Shawn Lea. 2009. “Factors That Influence Students’ Desires to Attend Higher Education.” Seton Hall University. http://scholarship.shu.edu/dissertations.
  • Thakur, Marian. 2007. “The Impact of Ranking Systems on Higher Education and Its Stakeholders.” Journal of Institutional Research 13 (1): 83–96.
  • Uslu, Ferit. 2008. “Üniversiteleri Derecelendiren Uluslararsı Sistemler - değerlendirme, Öneriler -.” Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 (1): 91–106.
  • Velasquez, Mark, and Patrick T Hester. 2013. “An Analysis of Multi-Criteria Decision Making Methods.” International Journal of Operations Research 10 (2): 56–66.
  • Yamamoto, Gonca Telli. 2006. “University Evaluation-Selection: A Turkish Case.” International Journal of Educational Management 20 (September): 559–69. doi:10.1108/09513540610704654.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Emine Mutlutürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mutlutürk, M. E. (2016). LET THE STUDENTS DECIDE: A PERSONALISED RANKING OF TURKISH UNIVERSITIES. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 2(2), 273-281.