New business
models are revealed by digitization world. With a data-driven business
approach, organizations must keep pace with digital transformation. Digital transformation
will be facilitated with the Data Culture, which is a work environment based on
data, to be formed in organizations. In this study, the hierarchical structure
was constituted for data culture. The hierarchy consists of four main criteria
and 17 sub-criteria. The main criteria (dimensions) are defined as
organizational factors, stakeholders (such as customers, suppliers, business
partners), financial factors, and technological factors. With this study, it is
aimed to find out what criteria are most important for the managers who
responsible for digital transformation in their data culture building
process. Analytic Hierarchy Process
(AHP) designed questionnaire survey has reached managers who work as in CIO,
CAO, and CDO positions at different industries. Main and sub-criteria weights
were determined by using the AHP. The results of the AHP analysis revealed that
managers attach the most important to the stakeholder dimension in creating
data culture and give the least importance to the financial dimension. In the
sub-criteria, it was most important to obtain the ability of Stakeholder-driven
business while the increase in the profitability of organization was the least
significant.
Digital Transformation Analytic Hierarchy Process Data Culture Big Data
Gelişen
teknolojiyle birlikte her geçen gün daha fazla veri üretilip, daha kolay
saklanabilmekte ve de daha hızlı analiz edilerek değere dönüştürülebilmektedir.
Bu değerin farkına varan geleneksel kurumlar gerek iş süreçlerini gerekse
üretim yöntemlerini dijitale dönüştürme çalışmalarına başlamıştır. Organizasyonların
Dijital Dönüşüm sürecini yönetmede CIO (Chief Information Officer - Bilişim Üst
Düzey Yöneticileri), CAO (Chief Analytics Officers - Veri Analitik Yöneticileri) ve CDO (Chief Data Officers - Dijital Dönüşüm
Liderleri) gibi pozisyonlarda çalışan yöneticiler ön plana çıkmaktadır. Bu
yöneticiler, kurumlarının veri stratejilerini geliştirmek ve veri ekosistemini
yönetmekle yükümlüdür. Diğer bir yükümlülükleri ise çalışanlarını verinin gücü
ve olanaklarıyla ilgili olarak eğitmektir. Böylelikle veri kültürüne sahip
olacak kurumlar veri kullanımlarını yeniden şekillendirebilecek, dijital iş
stratejileri geliştirebileceklerdir. Bu çalışmada Türkiye’de faaliyet gösteren
büyük ölçekli organizasyonların CIO, CAO ve CDO pozisyonlarında görev yapan
kişilerine yönelik bir araştırmayla, organizasyonlarında dijitalleşme açısından
hangi kriterlere önem verdikleri ölçülmeye çalışılmıştır. Ana (Paydaş,
Teknolojik, Finansal ve Yönetsel) ve alt kriterlerin önem dereceleri Analitik
Hiyerarşi Prosesi ile belirlenmiştir. Araştırma, ileriki çalışmalarda
oluşturulacak bir veri kültürü modeli için bir ilk çalışma özelliği
taşımaktadır.
Analitik Hiyerarşi Prosesi Dijital Dönüşüm Veri Kültürü Büyük Veri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |