The increase in land prices and dense construction conditions leads to a gradual decrease in green areas and social reinforcement areas in the urban built environment in the process of spatial agglomeration. This situation leads to a decrease in the quality of the urban environment. Building Law No. 3194 recognises the necessity of planning the reinforcement areas required by the population in order to create habitable quality environments in built environments. The law emphasises the standards regulating social and technical areas, and the Spatial Plans Construction Regulation sets out the coefficients and accessibility of these standards. The fact that the sizes are determined in the light of the standards increases the quality of life of the urban dwellers by enabling them to use them effectively, but it does not ensure the integrity of the system by constructing more planned urban systems. Accessibility refers to hierarchies related to different scales, such as pedestrian, public transport, transit transport, etc., in line with the hierarchy of plans. However, social and technical infrastructure areas are functional identities that provide basic urban services such as green space, education, health, municipal facilities, etc., which point to housing groups and neighbourhood scale at the lowest level of the hierarchy of urban systems and emphasise pedestrian accessibility. This study is based on the hypothesis that the social and technical infrastructure areas indicated in Building Law No. 3194 can be evaluated together with spatial data and their accessibility adequacy can be evaluated more rationally through geographic information systems. For this purpose, spatial and attribute data on the existing social and technical infrastructure assets of Izmir-Karaburun District will be collected and queried by the spatial analysis method using the open source QuantumGIS. In the results of the study, the social and technical infrastructure adequacy map of Karaburun district will be revealed, and a strategic spatial decision scenario regarding the accessibility of urban services will be created. It is thought that the study will contribute to urban management and urban planning disciplines and provide inventory information about Karaburun district.
Geographical Information Systems Spatial data Accessibility Urban Planning Karaburun
Arazi fiyatlarının artışı ve yoğun yapılaşma koşulları, mekânsal yığılmalar sürecinde kentsel yapılı çevrede yeşil alanlar ve sosyal donatı alanlarının giderek azalmasına yol açmaktadır. Bu durum, kentsel çevrenin niteliğinin düşmesine sebep olmaktadır. 3194 sayılı İmar Kanunu, yapılı çevrelerde yaşanabilir kalitede çevreler oluşturulabilmesi için, nüfusun ihtiyacı olan donatı alanlarının planlanmasını zorunluluk olarak kabul etmektedir. Kanun sosyal ve teknik alanlarını düzenleyen standartlara vurgu yapmakta ve Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği ile de bu standartlara ilişkin katsayıları ve erişilebilirlikleri ortaya koymaktadır. Standartlar ışığında büyüklüklerin belirli olması kentlilerin etkin bir biçimde kullanılabilmesi yaşam kalitesini arttırdığı gibi, daha planlı kentsel sistemlerin kurgulanarak sistem bütünlüğünü de sağlamamaktadır. Erişilebilirlik, planların hiyerarşisi doğrultusunda yaya, toplu taşıma, transit taşıma vb. farklı ölçeklere ilişkin hiyerarşileri ifade etmektedir. Ancak sosyal ve teknik altyapı alanları kentsel sistemlerin hiyerarşisinin en alt basamağında konut gruplarını ve mahalle ölçeğine işaret etmekte ve yaya erişilebilirliğine vurgu yapmakta olan, yeşil alan, eğitim, sağlık, belediye tesisleri gibi temel kent hizmetlerini sunan işlevsel kimliklerdir. Bu çalışma, 3194 sayılı İmar kanununda işaret edilen sosyal ve teknik altyapı alanların mekânsal verilerle beraber değerlendirilerek erişilebilirlik yeterliliklerinin coğrafi bilgi sistemleri aracılığı ile daha rasyonel değerlendirilebileceği hipotezine dayanmaktadır. Bu amaçla, İzmir- Karaburun İlçesi’nin mevcut sosyal ve teknik altyapı donatı varlıklarına ilişkin mekânsal ve öznitelik verileri toplanarak, buffer ve ağ analizi yöntemiyle analiz edilecektir. Çalışmanın bulgularında Karaburun ilçesinin sosyal ve teknik altyapı yeterlilik haritası ortaya konulacak ve kentsel hizmetler erişilebilirliğe ilişkin stratejik mekânsal karar senaryosu oluşturulacaktır. Çalışmanın kent yönetimi ve kent planlama disiplinine katkı sağlayacağı ve Karaburun ilçesine dair envanter bilgi sunacağı düşünülmektedir.
Coğrafi Bilgi Sistemleri Ağ Analizi Erişilebilirlik Kent Planlama Karaburun
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bilgi Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |