Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BATI NİHİLİST TOPLUMLARINDA ORTAYA ÇIKAN YENİ AİLE DÜZENLEMELERİ

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 79 - 104, 01.06.2019

Öz

Allah Teâlâ ‘eşrefi mahlûk’ olarak yarattığı insana, güzelle çirkini,
iyiyle kötüyü ayırt etme kabiliyeti vermiştir. Bu yüzden insanlarda
diğer hiçbir mahlûkatta olmayan din ve ahlak sahibi olma
özelliği vardır.
Allah’ın insanlara ilk yaratılıştan beri kötü olarak gösterdiği fiillerden
biri de zinadır. Bunun için İslamiyet’te zina titizlikle ele
alınmış ve onun için önleyici ve engelleyici çok sağlam tedbirler
getirmiştir. Evli veya bekâr ayrımı yapmadan, kasıtlı ve nikâhsız
olarak yapılan her cinsi ilişkiyi gayr-i meşru ve haram saymıştır.
Bundan başka insan tabiatına ters, tiksindirici olan lûtîliğin her
çeşidi, ölülerle, hayvanlarla cinsel ilişki, müsahaka ve istimnanın
haram kılınması; cinsi ihtiyaçların tabii ve meşru çerçevede
karşılanması, fıtrat ve iffetin korunması, insanlık onurunu zedeleyen
her türlü cinsî azgınlık ve sapıklıktan uzak durulmasının
Kur’an’ın temel mesajlarından biri olduğu görülür. Çünkü zina
İslam’a göre fert, aile ve toplumu yıkmayı hedef alan büyük bir
felaket, bir insanlık suçudur.
Hadislerde geçen gözün ve dilin zinası tabirleri ile harama bakmanın
ve yaygın ahlâk kurallarına uymayan cinsel içerikli sözler söylemekle
başlayan sürecin zinaya götürme ihtimalinin yüksekliğini
ifade eder ve bunlardan sakındırır.
Fıkıhta zina suçunun oluşması ve cezalandırılması yanında zinanın
önünün kesilmesine yönelik tedbirlerin alınması sayesinde
İslâm tarihi boyunca Müslüman toplumlarda zina hem yasak
hem de günah ve ayıp sayıldığı için yaygın bir ahlâk sorunu oluşturmamıştır.
Araştırmamızda, cinsiyet siyasetinin bir politika olarak ele alındığı,
zina ve çeşitlerinin ‘cinsel özgürlük’ kavramı altında normal bir
ilişki gibi kabul edildiği ve günümüzde neredeyse bir baskı aracı
haline getirildiği Batı dünyasında,1 zina fiilinin önlenmesine dair
çalışmalar yerine 1980’lerden bu yana, bu ilişkilerden dünyaya
gelen çocuklar ve bunların ana-babalarına dair düzenlemeye gidilerek,
devletlerin Tek Ebeveynli Aile adı verilen oluşumlara destek
verdikleri görülmektedir. 2000’li yıllarda ise bu destek lûtîler için
verilmektedir. Bazı Batılı ülkelerin istatistiklerinden elde edilen
verilerine göre toplumda zina giderek yaygınlaşmakta, bu yolla
dünyaya gelen çocuk sayısı her geçen yıl artmakta ve eşcinsellik
düzenlemesi yapılması normal karşılanmaktadır.
TU İK istatistiklerinde son yıllarda daha çok boşanma sebebiyle
ortaya çıktığı gözlemlenen Tek Ebeveynli Aile oluşumunun, Aile,
Çalışma ve Sosyal Hizmetler bakanlığının yaptığı çalışmalarda, gayri meşru ilişkilerle alakasının kabul edildiği ve bu aile tipine
destek verildiği görülmektedir.2
Bu makalede 21. yüzyılda Batı’da zina fiilini meşrulaştıran bazı
aile düzenlemeleri üzerinde durulacaktır. Konu ele alınırken insanın
Allah tarafından ‘eşrefi mahlûk’ olarak yaratılması ve Hadid
Suresi 16. ayette ifade edilen mana göz önünde bulundurulacaktır.

Kaynakça

  • Kur’an-ı Kerim
  • Dickens Charles Oliver Twist, Can Yayınları, İstanbul-2018.
  • İbn Kesir Ebü’l-Fida İmadüddin İsmail b. Ömer, Tefsirü’l-Kur’ani’l-Azim, Daru’l- fikr, 1981, (1-4).
  • Kandiyoti Deniz, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul 1997.
  • Poole Ross, Ahlak ve Modernlik, çev. Mehmet Küçük, Ayrıntı Yayınları, 1993.
  • Şimşek Mehmet Emin, Moderniteden Postmoderniteye Uzanan Bir Köprü: Zygmunt Bauman (yüksek lisans), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı (danışman: M. Hanifi Macit), Erzurum 2014.
  • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Fransa’da Yaşayan Türk Kadınları İçin El Kitapçığı, Ankara, 2014.
  • TC. Başbakanlık Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Tek Ebeveynli Aileler, 2011.
  • Touraine Alain, Modernliğin Eleştirisi, ter. Hülya Tufan, Yapı ve Kredi Bankası yayınları, İstanbul 1994.
  • Yazır Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, Azim Dağıtım, t.y. (1-10).
  • Demircan Adnan, “Cahiliyye İle İslam Nikâh Uygulamaları Arasındaki Benzerlikler ve Farklılıklar”, Dinlerde Nikâh (Milletlerarası Tartışmalı İlmi Toplantı), İstanbul: Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslami İlimler Araştırma Vakfı, (2012), ss. 35-50.
  • Devers Alain, “Evlilik Dışı Beraberliklerin Milletlerarası Özel Hukuk Yönü Uygulanacak Hukuka İlişkin Fransa’daki Bazı Görüşler”, (çevirenler: Bilgin Tiryakioğlu-Necla Öztürk), MHB, c. 37, sy. 2, (2017), ss. 963–994.
  • Ayten Ali-Anık Evrim, “LGBT Bireylerde Dinî İnanç, Din ve Tanrı Tasavvuru, Dinî ve Manevî Başa Çıkma Süreci”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, c. XIV, sy. 2, (2014), ss. 7-31.
  • Özsunay Ergun, ‘Nordik Hukukta, Sosyalist Hukukta ve Anglo Amerikan Hukukunda Evlilik olmaksızın ‘Birlikte Yaşama’nın Güncel Sorunları’, Mukayeseli Hukuk Araştırmaları Dergisi, İstanbul, c. 8, sy. 16, (1979/1981), ss. 57-75.
  • Jameson Fredric, “Postmodernizm Ya Da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı” çev. Deniz Erksan), Postmodernizm (hazırlayan: Necmi Zekâ) Kıyı yayınları, (1994), ss. 59-116.
  • Çalışkan İbrahim, “İslâm Hukukunda Z ina Suçunun Mahiyeti ve Cezası”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 33, (1992), ss. 61- 100.
  • Chamie Joseph, “Out-of-Wedlock Births Rise Worldwide (Evlilik Dışı Doğumlar Bütün Dünyada Yükselişte)” 16 Mart 2017 Perşembe, (çevrimiçi), https://yaleglobal.yale.edu/content/out-wedlock-births-rise-worldwide erişim: 24.05.2018.
  • Laurette Cretin, ‘Résidence et pension alimentaire des enfants de parents séparés : décisions initiales et évolutions’ (Konut ve Çocuk Desteği: Ayrılmış Ebeveynler), Dossier, Statistique Publique, Insee Références, édition 2015 - Dossier - Résidence et pension alimentaire des enfants Couples et familles, édition 2015 (41-49), (çevrimiçi), file:///C:/Users/fcetin/ Downloads/COU FAM15c_D2_Residence%20(3).pdf erişim: 19.05.2019.
  • Marie-Clémence Le Pape, Bertrand Lhommeau, Émilie Raynaud, “Les familles monoparentales en Europe: de nouvelles façons de faire famille pour de nouvelles normes ?/ Avrupa’daki tek ebeveynli aileler: aileleri yeni standartlara dönüştürmenin yeni yolları?” 16.12.2015, (çevrimiçi) https:// www.insee.fr/fr/statistique /2017504?sommaire=2017528 erişim: 02.05.2018.
  • Mücahit Gültekin, “Batı Tarafından Hacklenmek: 2053’te Türkiye Nasıl Bir Ülke Olacak?” 13.05.2018, İslami Analiz, 3. Dipnot, (çevrimiçi), http://www.islamianaliz.com/m/3626/bati-tarafindan-hacklenmek- 2053te-turkiye-nasil-bir-ulke-olacak erişim: 19.05.2019.
  • Güvenç Nazım-Karaman Lütfullah, “İsveç’te Aile” Aile Politikaları, Karşılaştırmalı Aileler Panoraması, T:C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara (1991), ss. 105-118.
  • Şahin Nurten Z eliha, “İslam Hukuku ve İnsan Hakları Bağlamında Eşcinsellik Sorunu”, EKEV Akademi Dergisi - Sosyal Bilimler, c. 19, sy. 62, (2015), ss. 507-530.
  • Alantar Özden Oktav, “Fransa’da Aile” Aile Politikaları, Karşılaştırmalı Ülkeler Panoraması, T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara (1991), ss. 33-70.
  • Öğüt Salim, “en-Nisa 24 Ayeti Hangi Konuyu Düzenlemektedir: Müt’a Nikahını mı? Yoksa Normal Nikâhı mı?”, Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, y.1, c. I, sy. 1, (2002), ss. 49-72.
  • Dumon W., “Avrupa Topluluğu Ülkelerinde Aile Politikaları” çev. M.Ruhi Esengün’ Aile ve Toplum, y. 1, c. 1, sy. 2, Haziran (1991), çevrimiçi, https:// dergipark.org.tr/download/article-file/198113 erişim: 20.05.2019.
  • Dumon W., “Ankara/Çankaya’daki Hollanda konsolosluğu, Avrupa Birliği bayrağını LGBT bayrağı ile değiştirdi” 17 May 2018, https://www.reddit.com/r/ Turkey/comments/8k4i2t/ankar %C3%A7ankayadaki_hollanda_konsoloslu% C4%9Fu_avrupa/ ; https://twitter.com/ceesvanbeek/status/ 997334519362609152 (18 Mayıs) haberlere erişim: 22.06.2018.
  • Dumon W., “Eşcinsel evlilik ABD’de yasallaştı” 26 Haziran 2015 tarihli haber için bkz. https://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/06/150626_abd_escinsel_ evlilik erişim: 22.06.2018.
  • Damla Uğantaş, “36 ülkede bekâr anne oranları araştırıldı; Türkiye kaçıncı oldu?” 25 Ağustos 2014 11:59 haberi için bkz. (çevrimiçi), http://t24. com.tr/haber/36-ulkede-bekar-anne-oranlari-arastirildi-turkiye-kacinci- oldu,268702 erişim: 04.05.2018.
  • Deniz Alan Held ‘Norveç’in en yalnız çocuğu Emma’ 6 Şubat 2015, (çevrimiçi), https://indigodergisi.com/2015/02/norvecin-en-yalniz-cocugu-emma/ erişim: 02.05.2018.
  • Ertuğrul Özkök, “Kadın bedeni kaç yaşında istemez” 18 Nisan 2015 yazısı için bkz. http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/ertugrul-ozkok/kadin-bedeni- kac-yasinda-istemez-28767640 erişim: 11.04.2019.
  • Fer İnsanoğlu, “Cinsellik Ve Batının Kutsallığa Tecavüzü” INDIGO, 1 Aralık 2015, (çevrimiçi), bkz. https://indigodergisi.com/2015/12/cinsellik- ve-batinin-kutsalliga-tecavuzu-reklam-sektoru-reklamlarda-cinsellik- seks/ erişim: 7.1.2018.
  • https://onedio.com/haber/escinsel-oldugunu-gogsunu-gere-gere-aciklayan- 19-unlu-isim-716904 : erişim: 18.06.2018.
  • “LGBT nedir?”, 10.01.2018, https://www.superhaber.tv/lgbt-nedir-haber- 88708 erişim: 22.06.2018.
  • “Lüksemburg’un Eşcinsel Başkanı” haberi için bkz. https://www.sozcu.com. tr/2017/dunya/luksemburgun-escinsel-basbakaninin-esi-fotografa- girdi-1869905/ erişim: 18.06.2018.
  • “İrlanda’nın İlk Eşcinsel Başbakanı” haberi için bkz. https://www.bbc.com/ turkce/haberler-dunya-40135175 erişim: 18.06.2018.
  • www.haberturk.com/dunya/haber/592932-nikah-demode-yasasin-evlilik- sozlesmesi erişim: 27.7.17.
  • “Bireylerin %53,5’i koruyucu aile olmayı istemedi” bkz. İstatistiklerle Aile, 2016 Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, 10 Mayıs 2017, bkz. (çevrimiçi) www.tuik.gov.tr erişim: 19.05.2019.
  • “En fazla koruyucu aile İstanbul’da” bkz. İstatistiklerle Aile, 2016 Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, 10 Mayıs 2017, bkz. (çevrimiçi) www. tuik.gov.tr erişim: 19.05.2019.
  • Çocuğunu Yalnız Büyütenler: Bilgi-Tavsiyeler, VAMV Verband alleinerziehender Mütter und Vater Bundesverband e. V, 2013. https://www.bmfsfj. de/blob/93244/cb3545047b6d9fdb2860de08313b5813/alleinerziehend- tipps-und-infos-tuerkisch-data.pdf erişim: 17.05.2018.
  • “Famille monoparentale/Tek ebeveynli aile veya Bekâr ebeveyn ailesi”, 13.10.2016, https://www.insee.fr/fr/metadonnees/definition/c1936 erişim: 19.05.2019.
  • “Number of families in the UK continues to grow, with cohabiting couple families growing the fastest/ Birleşik Krallık’taki aile sayısı artmaya devam ederken, birlikte yaşayan ailelerin en hızlı şekilde çoğalmasıyla birlikte, İstatistiksel bülten: Aileler ve Haneler: 2017” Statistical bulletin: Families and Households: 2017, (çevrimiçi), https://www.ons.gov.uk/ peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/families/ bulletins/familiesandhouseholds/2017 erişim: 24.05.2018.
  • “Özel ve aile hayatına saygı” Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, s. 10 (çevrimiçi), bkz. http://www.danistay.gov.tr/upload/avrupainsanhaklarisozlesmesi. pdf erişim: 24.04.2019.
  • 7. Nuclear families by type 2011 Population - Housing Census/7. Çekirdek aile tipi 2011 Nüfus – konut sayımı”, s. 22, bkz. (çevrimiçi) http://www. statistics.gr/documents/20181/1515741/GreeceInFigures_2016Q1_ EN.pdf/53b7a687-807e-4dd5-b8ff-b5ce6c9dc992?version=1.0 erişim: 03.05.2018.
  • Bilan démographique 2016 https://www.insee.fr/fr/statistiques/2381498 erişim: 26.07.2017; Bilan démographique 2017 https://www.insee.fr/ fr/statistiques/3305173 erişim: 02.05.2018.
  • Figure 1: Families by family type, 2016; https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/ birthsdeathsandmarriages/families/bulletins/ familiesandhouseholds/2016 erişim: 2.8.2017. h t t p : / / w w w . d w . c o m / t r / 5 - s o r u d a - a b - v e - a l m a n y a d a - e ş c i n s e l - e v l ilik/ a-39444805 erişim: 27.7.2017.
  • h t t p : / / w w w . d w . c o m / t r / e ş c i n s e l - e v l i l i k - a l m a n - m e c l i s i n d e n - g e ç - ti/a-39484124 erişim:27.7.2017.
  • http://www.dw.com/tr/slovenyada-eşcinsel-evlilik-ret/a-18931503 erişim: 27.7.2017.
  • http://www.kuranikerim.com/telmalili/bakara2.htm erişim: 8.05.2019.
  • https://eksisozluk.com/civil-partnership--1575402
  • https://societycentral.ac.uk/2013/05/21/living-together-apart-why-one-inten- british-couples-lives-this-way/ erişim: 3.8.2017.
  • https://www.bbc.com/turkce/topics/911f368c-e756-4ac3-9667-ec8900ceb- 4ce erişim: 22.06.2018.
  • https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/ families/bulletins/familiesandhouseholds/2016 erişim: 1.8.2017.
  • Insee (Institut national de la statistique et des etudes economiques), Haneler- Aileler, T16F034T2 – Structure des familles avec enfants de moins de 18 ans/18 Yaş Altı Çocuk Sayısına Göre Aileler Tablo 3,” 1.03.2016, (çevrimiçi), https://www.insee.fr/fr/statistiques/1906666?sommaire= 1906743#tableau-T16F034G2, erişim: 19.05.2019.
  • Kur’an Yolu, Diyanet İşleri Başkanlığı, (çevrimiçi) https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/%C4%B0sr%C3%A2-suresi/2061/32-ayet-tefsiri erişim: 8.05.2019.
  • Married or civil partner couple families are the most common family type https:// www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/ families/bulletins/familiesandhouseholds/2016 erişim: 03.05.2018.
  • Office for National Statistics, “Families and households in the UK : 2016/İngiltere’de aileler ve haneler”, (Birleşik Krallık’taki aileleri (bağımlı çocukları olan ve olmayan), yalnız yaşayan insanları ve paylaşımlı konaklama yerlerinde, hane halkının türüne ve türüne göre bozulan yaşam eğilimleri), Tablo 1: Aileler 1996 ve 2016’da aile tipine göre, 4 Kasım 2016, (çevrimiçi), www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/ families/bulletins/familiesandhouseholds/2016 erişim: 19.05.2019.
  • Office for National Statistics, “Families and households in the UK : 2016/ İngiltere’de aileler ve haneler”, 4 Kasım 2016, (çevrimiçi), https:// www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/ families/bulletins/familiesandhouseholds/2016 erişim: 19.05.2019.
  • Statistical Bulletin Office for National Statistics, “1 Births and Deaths in England and Wales/ İngiltere ve Galler’de Doğumlar ve Ölümler, bülteni 2011”, 10 Temmuz 2012, (çevrimiçi), https://www.ons.gov.uk/ons/ dcp171778_270569.pdf, s. 8, erişim: 24.05.2018 ve Figure 1: Families by family type, 2016; https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/ birthsdeathsandmarriages/families/bulletins/familiesandhouseholds/ 2016 erişim: 02.08.2017.
  • Summary of the Cohabitation Rights Bill [HL] 2015-16, http://services.parliament. uk/bills/2015-16/cohabitationrights.html erişim: 2.8.2017.
  • T.C. Aile, Çalışma Ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı “Koruyucu Aile” Resmi İnternet Sitesi, https://koruyucu.ailevecalisma.gov.tr/illere-gore-koruyucu- aile-istatistikleri erişim: 28.04.2019.
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı (çevrimiçi), https://www. ab.gov.tr/_45632.html erişim: 24.04.2019.

Family Adjustments In The Western Societies With Nihilistic Attitutes

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 79 - 104, 01.06.2019

Öz

Allah had bestowed humanity with the talent of distinguishing
good from evil and good from bad. Therefore human beings are
gifted with the characteristic of embracing and comprehending
religion and having morality that no any other creature has
grasped.
One of the actions that has been defined and condemned by
Allah as the bad action from the first day of creation is adultery.
Therefore adultery in Islam has been precisely tackled, and very
powerful and preventive measurements have been brought. Islam
considers any kind of sexual affair whether between marrieds or
between singles, -thus without any distinction- in the absence of
marriage contract between the two, as illegitimate and unlawful.
Other than this, while it is seen strong prohibition of any kind of
homosexuality, which is disgusting and contrary to the human
nature, and sexual affair with the deaths, animals, prohibition of
lesbianism and masturbation (müsahaka and istimna); meeting
the sexual needs as natural and legitimately, protection of creation
and chastity, staying away from any kind of sexual astray and
heresy are the main the main messages of the Qur’an. Because
according to Islam, adultery is a crime against humanity, and a
calamity that targets to destroy family and society.
With the phrases such as adultery of the eyes and adultery of
the tongue, the sayings of the prophet Muhammad (PBUH)
express the high possibility of the process that results with
adultery as a result of looking at haram and of sexual contented
communications, and he with these sayings aims to protect the
believers.
In addition to its punishment in fiqh as a result of the occurrence
of committing adultery, thanks to precautions in preventing any
possibility of it, adultery has not posed a widespread morality
problem because of its prohibition and its consideration as a sin
in Muslim societies during Islamic history.
For a long time, in the Western world in which, gender is dealt
within the political context, adultery is embraced as a normal
relation with the concept of sexual freedom and it is used as
pressure tool today, rather than working to prevent adultery,
since 1980s, by going adjustments regarding the children borne
as a result of this illegal relations and regarding their fathers
and mothers, it is seen the states support single parent family
formations. For the years of millennium, this support goes for
lesbians too. In the studies made, it is expressed that rate of adultery is being
widespread and the number of children as a result of it increases
each and every year, and people became more insensitive towards
immoral acts.
During the recent years, single parent family structure, which is
observed more as a result of increasing divorces, also has been
related with the illicit intercourses cases. It is also observed that
ministerial works in Turkey supports this kind of family structure.
This article will focus on some family adjustments that legalize
adultery in the West in the 21st century. While the subject is
approached, the creation of the human being as “the noblest of
the all creation” (eşrefi mahlûk) and the meaning expressed in
surah al-Hadid verse 16 will be considered.

Kaynakça

  • Kur’an-ı Kerim
  • Dickens Charles Oliver Twist, Can Yayınları, İstanbul-2018.
  • İbn Kesir Ebü’l-Fida İmadüddin İsmail b. Ömer, Tefsirü’l-Kur’ani’l-Azim, Daru’l- fikr, 1981, (1-4).
  • Kandiyoti Deniz, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul 1997.
  • Poole Ross, Ahlak ve Modernlik, çev. Mehmet Küçük, Ayrıntı Yayınları, 1993.
  • Şimşek Mehmet Emin, Moderniteden Postmoderniteye Uzanan Bir Köprü: Zygmunt Bauman (yüksek lisans), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı (danışman: M. Hanifi Macit), Erzurum 2014.
  • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Fransa’da Yaşayan Türk Kadınları İçin El Kitapçığı, Ankara, 2014.
  • TC. Başbakanlık Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Tek Ebeveynli Aileler, 2011.
  • Touraine Alain, Modernliğin Eleştirisi, ter. Hülya Tufan, Yapı ve Kredi Bankası yayınları, İstanbul 1994.
  • Yazır Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, Azim Dağıtım, t.y. (1-10).
  • Demircan Adnan, “Cahiliyye İle İslam Nikâh Uygulamaları Arasındaki Benzerlikler ve Farklılıklar”, Dinlerde Nikâh (Milletlerarası Tartışmalı İlmi Toplantı), İstanbul: Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslami İlimler Araştırma Vakfı, (2012), ss. 35-50.
  • Devers Alain, “Evlilik Dışı Beraberliklerin Milletlerarası Özel Hukuk Yönü Uygulanacak Hukuka İlişkin Fransa’daki Bazı Görüşler”, (çevirenler: Bilgin Tiryakioğlu-Necla Öztürk), MHB, c. 37, sy. 2, (2017), ss. 963–994.
  • Ayten Ali-Anık Evrim, “LGBT Bireylerde Dinî İnanç, Din ve Tanrı Tasavvuru, Dinî ve Manevî Başa Çıkma Süreci”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, c. XIV, sy. 2, (2014), ss. 7-31.
  • Özsunay Ergun, ‘Nordik Hukukta, Sosyalist Hukukta ve Anglo Amerikan Hukukunda Evlilik olmaksızın ‘Birlikte Yaşama’nın Güncel Sorunları’, Mukayeseli Hukuk Araştırmaları Dergisi, İstanbul, c. 8, sy. 16, (1979/1981), ss. 57-75.
  • Jameson Fredric, “Postmodernizm Ya Da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı” çev. Deniz Erksan), Postmodernizm (hazırlayan: Necmi Zekâ) Kıyı yayınları, (1994), ss. 59-116.
  • Çalışkan İbrahim, “İslâm Hukukunda Z ina Suçunun Mahiyeti ve Cezası”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 33, (1992), ss. 61- 100.
  • Chamie Joseph, “Out-of-Wedlock Births Rise Worldwide (Evlilik Dışı Doğumlar Bütün Dünyada Yükselişte)” 16 Mart 2017 Perşembe, (çevrimiçi), https://yaleglobal.yale.edu/content/out-wedlock-births-rise-worldwide erişim: 24.05.2018.
  • Laurette Cretin, ‘Résidence et pension alimentaire des enfants de parents séparés : décisions initiales et évolutions’ (Konut ve Çocuk Desteği: Ayrılmış Ebeveynler), Dossier, Statistique Publique, Insee Références, édition 2015 - Dossier - Résidence et pension alimentaire des enfants Couples et familles, édition 2015 (41-49), (çevrimiçi), file:///C:/Users/fcetin/ Downloads/COU FAM15c_D2_Residence%20(3).pdf erişim: 19.05.2019.
  • Marie-Clémence Le Pape, Bertrand Lhommeau, Émilie Raynaud, “Les familles monoparentales en Europe: de nouvelles façons de faire famille pour de nouvelles normes ?/ Avrupa’daki tek ebeveynli aileler: aileleri yeni standartlara dönüştürmenin yeni yolları?” 16.12.2015, (çevrimiçi) https:// www.insee.fr/fr/statistique /2017504?sommaire=2017528 erişim: 02.05.2018.
  • Mücahit Gültekin, “Batı Tarafından Hacklenmek: 2053’te Türkiye Nasıl Bir Ülke Olacak?” 13.05.2018, İslami Analiz, 3. Dipnot, (çevrimiçi), http://www.islamianaliz.com/m/3626/bati-tarafindan-hacklenmek- 2053te-turkiye-nasil-bir-ulke-olacak erişim: 19.05.2019.
  • Güvenç Nazım-Karaman Lütfullah, “İsveç’te Aile” Aile Politikaları, Karşılaştırmalı Aileler Panoraması, T:C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara (1991), ss. 105-118.
  • Şahin Nurten Z eliha, “İslam Hukuku ve İnsan Hakları Bağlamında Eşcinsellik Sorunu”, EKEV Akademi Dergisi - Sosyal Bilimler, c. 19, sy. 62, (2015), ss. 507-530.
  • Alantar Özden Oktav, “Fransa’da Aile” Aile Politikaları, Karşılaştırmalı Ülkeler Panoraması, T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara (1991), ss. 33-70.
  • Öğüt Salim, “en-Nisa 24 Ayeti Hangi Konuyu Düzenlemektedir: Müt’a Nikahını mı? Yoksa Normal Nikâhı mı?”, Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, y.1, c. I, sy. 1, (2002), ss. 49-72.
  • Dumon W., “Avrupa Topluluğu Ülkelerinde Aile Politikaları” çev. M.Ruhi Esengün’ Aile ve Toplum, y. 1, c. 1, sy. 2, Haziran (1991), çevrimiçi, https:// dergipark.org.tr/download/article-file/198113 erişim: 20.05.2019.
  • Dumon W., “Ankara/Çankaya’daki Hollanda konsolosluğu, Avrupa Birliği bayrağını LGBT bayrağı ile değiştirdi” 17 May 2018, https://www.reddit.com/r/ Turkey/comments/8k4i2t/ankar %C3%A7ankayadaki_hollanda_konsoloslu% C4%9Fu_avrupa/ ; https://twitter.com/ceesvanbeek/status/ 997334519362609152 (18 Mayıs) haberlere erişim: 22.06.2018.
  • Dumon W., “Eşcinsel evlilik ABD’de yasallaştı” 26 Haziran 2015 tarihli haber için bkz. https://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/06/150626_abd_escinsel_ evlilik erişim: 22.06.2018.
  • Damla Uğantaş, “36 ülkede bekâr anne oranları araştırıldı; Türkiye kaçıncı oldu?” 25 Ağustos 2014 11:59 haberi için bkz. (çevrimiçi), http://t24. com.tr/haber/36-ulkede-bekar-anne-oranlari-arastirildi-turkiye-kacinci- oldu,268702 erişim: 04.05.2018.
  • Deniz Alan Held ‘Norveç’in en yalnız çocuğu Emma’ 6 Şubat 2015, (çevrimiçi), https://indigodergisi.com/2015/02/norvecin-en-yalniz-cocugu-emma/ erişim: 02.05.2018.
  • Ertuğrul Özkök, “Kadın bedeni kaç yaşında istemez” 18 Nisan 2015 yazısı için bkz. http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/ertugrul-ozkok/kadin-bedeni- kac-yasinda-istemez-28767640 erişim: 11.04.2019.
  • Fer İnsanoğlu, “Cinsellik Ve Batının Kutsallığa Tecavüzü” INDIGO, 1 Aralık 2015, (çevrimiçi), bkz. https://indigodergisi.com/2015/12/cinsellik- ve-batinin-kutsalliga-tecavuzu-reklam-sektoru-reklamlarda-cinsellik- seks/ erişim: 7.1.2018.
  • https://onedio.com/haber/escinsel-oldugunu-gogsunu-gere-gere-aciklayan- 19-unlu-isim-716904 : erişim: 18.06.2018.
  • “LGBT nedir?”, 10.01.2018, https://www.superhaber.tv/lgbt-nedir-haber- 88708 erişim: 22.06.2018.
  • “Lüksemburg’un Eşcinsel Başkanı” haberi için bkz. https://www.sozcu.com. tr/2017/dunya/luksemburgun-escinsel-basbakaninin-esi-fotografa- girdi-1869905/ erişim: 18.06.2018.
  • “İrlanda’nın İlk Eşcinsel Başbakanı” haberi için bkz. https://www.bbc.com/ turkce/haberler-dunya-40135175 erişim: 18.06.2018.
  • www.haberturk.com/dunya/haber/592932-nikah-demode-yasasin-evlilik- sozlesmesi erişim: 27.7.17.
  • “Bireylerin %53,5’i koruyucu aile olmayı istemedi” bkz. İstatistiklerle Aile, 2016 Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, 10 Mayıs 2017, bkz. (çevrimiçi) www.tuik.gov.tr erişim: 19.05.2019.
  • “En fazla koruyucu aile İstanbul’da” bkz. İstatistiklerle Aile, 2016 Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, 10 Mayıs 2017, bkz. (çevrimiçi) www. tuik.gov.tr erişim: 19.05.2019.
  • Çocuğunu Yalnız Büyütenler: Bilgi-Tavsiyeler, VAMV Verband alleinerziehender Mütter und Vater Bundesverband e. V, 2013. https://www.bmfsfj. de/blob/93244/cb3545047b6d9fdb2860de08313b5813/alleinerziehend- tipps-und-infos-tuerkisch-data.pdf erişim: 17.05.2018.
  • “Famille monoparentale/Tek ebeveynli aile veya Bekâr ebeveyn ailesi”, 13.10.2016, https://www.insee.fr/fr/metadonnees/definition/c1936 erişim: 19.05.2019.
  • “Number of families in the UK continues to grow, with cohabiting couple families growing the fastest/ Birleşik Krallık’taki aile sayısı artmaya devam ederken, birlikte yaşayan ailelerin en hızlı şekilde çoğalmasıyla birlikte, İstatistiksel bülten: Aileler ve Haneler: 2017” Statistical bulletin: Families and Households: 2017, (çevrimiçi), https://www.ons.gov.uk/ peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/families/ bulletins/familiesandhouseholds/2017 erişim: 24.05.2018.
  • “Özel ve aile hayatına saygı” Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, s. 10 (çevrimiçi), bkz. http://www.danistay.gov.tr/upload/avrupainsanhaklarisozlesmesi. pdf erişim: 24.04.2019.
  • 7. Nuclear families by type 2011 Population - Housing Census/7. Çekirdek aile tipi 2011 Nüfus – konut sayımı”, s. 22, bkz. (çevrimiçi) http://www. statistics.gr/documents/20181/1515741/GreeceInFigures_2016Q1_ EN.pdf/53b7a687-807e-4dd5-b8ff-b5ce6c9dc992?version=1.0 erişim: 03.05.2018.
  • Bilan démographique 2016 https://www.insee.fr/fr/statistiques/2381498 erişim: 26.07.2017; Bilan démographique 2017 https://www.insee.fr/ fr/statistiques/3305173 erişim: 02.05.2018.
  • Figure 1: Families by family type, 2016; https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/ birthsdeathsandmarriages/families/bulletins/ familiesandhouseholds/2016 erişim: 2.8.2017. h t t p : / / w w w . d w . c o m / t r / 5 - s o r u d a - a b - v e - a l m a n y a d a - e ş c i n s e l - e v l ilik/ a-39444805 erişim: 27.7.2017.
  • h t t p : / / w w w . d w . c o m / t r / e ş c i n s e l - e v l i l i k - a l m a n - m e c l i s i n d e n - g e ç - ti/a-39484124 erişim:27.7.2017.
  • http://www.dw.com/tr/slovenyada-eşcinsel-evlilik-ret/a-18931503 erişim: 27.7.2017.
  • http://www.kuranikerim.com/telmalili/bakara2.htm erişim: 8.05.2019.
  • https://eksisozluk.com/civil-partnership--1575402
  • https://societycentral.ac.uk/2013/05/21/living-together-apart-why-one-inten- british-couples-lives-this-way/ erişim: 3.8.2017.
  • https://www.bbc.com/turkce/topics/911f368c-e756-4ac3-9667-ec8900ceb- 4ce erişim: 22.06.2018.
  • https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/ families/bulletins/familiesandhouseholds/2016 erişim: 1.8.2017.
  • Insee (Institut national de la statistique et des etudes economiques), Haneler- Aileler, T16F034T2 – Structure des familles avec enfants de moins de 18 ans/18 Yaş Altı Çocuk Sayısına Göre Aileler Tablo 3,” 1.03.2016, (çevrimiçi), https://www.insee.fr/fr/statistiques/1906666?sommaire= 1906743#tableau-T16F034G2, erişim: 19.05.2019.
  • Kur’an Yolu, Diyanet İşleri Başkanlığı, (çevrimiçi) https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/%C4%B0sr%C3%A2-suresi/2061/32-ayet-tefsiri erişim: 8.05.2019.
  • Married or civil partner couple families are the most common family type https:// www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/ families/bulletins/familiesandhouseholds/2016 erişim: 03.05.2018.
  • Office for National Statistics, “Families and households in the UK : 2016/İngiltere’de aileler ve haneler”, (Birleşik Krallık’taki aileleri (bağımlı çocukları olan ve olmayan), yalnız yaşayan insanları ve paylaşımlı konaklama yerlerinde, hane halkının türüne ve türüne göre bozulan yaşam eğilimleri), Tablo 1: Aileler 1996 ve 2016’da aile tipine göre, 4 Kasım 2016, (çevrimiçi), www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/ families/bulletins/familiesandhouseholds/2016 erişim: 19.05.2019.
  • Office for National Statistics, “Families and households in the UK : 2016/ İngiltere’de aileler ve haneler”, 4 Kasım 2016, (çevrimiçi), https:// www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/ families/bulletins/familiesandhouseholds/2016 erişim: 19.05.2019.
  • Statistical Bulletin Office for National Statistics, “1 Births and Deaths in England and Wales/ İngiltere ve Galler’de Doğumlar ve Ölümler, bülteni 2011”, 10 Temmuz 2012, (çevrimiçi), https://www.ons.gov.uk/ons/ dcp171778_270569.pdf, s. 8, erişim: 24.05.2018 ve Figure 1: Families by family type, 2016; https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/ birthsdeathsandmarriages/families/bulletins/familiesandhouseholds/ 2016 erişim: 02.08.2017.
  • Summary of the Cohabitation Rights Bill [HL] 2015-16, http://services.parliament. uk/bills/2015-16/cohabitationrights.html erişim: 2.8.2017.
  • T.C. Aile, Çalışma Ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı “Koruyucu Aile” Resmi İnternet Sitesi, https://koruyucu.ailevecalisma.gov.tr/illere-gore-koruyucu- aile-istatistikleri erişim: 28.04.2019.
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı (çevrimiçi), https://www. ab.gov.tr/_45632.html erişim: 24.04.2019.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2019
Kabul Tarihi 31 Aralık 1899
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Çetin, Fatma. “BATI NİHİLİST TOPLUMLARINDA ORTAYA ÇIKAN YENİ AİLE DÜZENLEMELERİ”. Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/1 (Haziran 2019), 79-104.


26054    25563   17501   17503   17502   17507   17504   17505

17506   17998       20270
17548