BibTex RIS Kaynak Göster

Yaşantılara Dayalı Öğrenme, Yaratıcı Drama ve Süreçsel Drama İlişkileri

Yıl 2006, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 38, 19.01.2016

Öz

Yaşantılara dayalı öğrenme, eğitimin belirli bir zamanla, planla sınırlı ve herhangi bir mekana da bağımlı olmaması gibi temel bir niteliğini gösterir ve   bireyde kalıcı öğrenmeyi sağlar, bunun için de etkin katılım gerekir. Yaşantı, bireyin diğer bireylerle ve çevresiyle etkileşiminin bireyde bıraktığı izlenimdir.ı Yaratıcı drama özellikleri, çok yönlü işlevselliği nedeniyle sınıf dışındaki amaçlara uygun her türlü ortamlarda özellikle yaşantılara dayalı öğrenmeyi gerçekleştirmede etkili bir yöntem ve disiplindir. Yaratıcı drama, grup üyelerinin yaşantılarına dayalıdır. Drama'nın başlangıç noktası ve drama sürecinin gelişmesi, yaşantılar sonucunda elde edilen birikimlerin işe koşulması ile doğrudan ilgilidir.  Dorothy Heathcote çalışmalarıyla dramanın eğitimde ve yaşantılara dayalı öğrenmede etkisini göstermiştir. Onun drama anlayışı katılımcıların yaşantılarından, kullanmak üzere zamanın içinden bir an alınmasına, kendi hareket ve kararlarıyla yüzleşmelernin sağlanmasına ve sonra da doyum sağlayabilecekleri gerçek sonuçlara götürülmesine dayalıdır.Ona göre programın  hedeflerine ulaşabilmek amacıyla, çocukların kendi düşüncelerini ve problem çözme becerilerini geliştirebilecekleri içerikler oluşturulmalıdır. Drama çalışmalarında katılımcılar role, başka biri olarak değil “onlar o insanların yerinde olsalardı ne yaparlardı düşüncesinde rol oynamalıdırlar”. Bunun yanında Ezilenlerin Tiyatrosu çalışmasıyla Forum Tiyatro tekniği'nin öncüsü olani Agusto Boal’ın çalışmaları  ile de yaşantılara dayalı öğrenme arasında somut ilişki kurulabilr. Forum tiyatro tekniği aynı zamanda süreçsel drama çalışmalarında bir teknik olarak kullanılır/kullanılabilir. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). “Oyun ve Yaratıcı Drama İlişkisi”. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ömer (1999). "Türk Eğitim Sisteminde Yaratıcı Drama Öğretmeni Yetiştirme Sorunsalı", 8.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Trabzon:KATÜ Yayınları, C.1, 612-621.
  • Adıgüzel, H. Ömer (23-26 Ekim 2002). Eğitim Bilimlerinde ve Sanat Eğitiminde Yöntem, Disiplin ve Sanatsal Boyutlarıyla Yaratıcı Drama”. 11.Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri. Lefkoşa.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Eğitimde Yaratıcı Drama (baskıda), Ankara: Natürel Yayınları.
  • Akar, R. (2000). “Temel Eğitimin İkinci Aşamasında Drama Yöntemi İle Türkçe Öğretimi: Dorothy Heathcote’un ‘Uzman Rolü Yaklaşımı’”, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • And, M. (1974). Oyun ve Bügü, Ankara: İş Bankası Yayınları.
  • Aslan, N.. (2001). “Drama Sözcüğü Üzerine Etimolojik Bir İnceleme”, Dramaya Çok Yönlü Bakış (Edt. N.Aslan), Ankara:Oluşum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi Yayınları.
  • Boal, A. (1996). Ezilenlerin Tiyatrosu (Çev.:Semih Çelenk) İzmir :Etki Yayınları,.
  • Boal, A. (2003a). Ezilenlerin Tiyatrosu (Çev. Necdet Hasgül), Boğazici Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Boal, A. (2003b). Oyuncular ve Oyuncu Olmayanlar İçin Oyunlar (Çev.: B. Ataman, Ö.Öztürk, K.Rızvanoğlu).
  • Bowell P.ve Heap, S. B. (2001). Planning Process Drama, Londra: David Fulton Publishers,.
  • Demirel, Ö. (1999) Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara, PEGEM A Yayınları
  • -
  • Kuyumcu, N.,Ioagna L. (2001) Haydi Çocuklar Sahneye, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Pollisini, J.K. (1994). The Creative Drama Book; Three Aproaches, Anch Orage Pers. New Orleans. Usa.
  • Sağlam, T. (1997). “Eğitimde Drama ve Türk Çocuklarının Ritüel Nitelikli Oyunlarının Eğitimde Dramada Kullanımı” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • San, İ. (1990). “Eğitimde Yaratıcı Drama”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. C: 23, S: 2, Ss.573-582, Ankara.
  • San, İ. (1991). “Eğitim-Öğretimde Yaşayarak Öğrenme Yöntemi ve Estetik Süreç Olarak Yaratıcı Drama” Eğitimde Nitelik Geliştirme Sempozyumu, Kültür Koleji Yayınları, Ss.261-266, İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (1997) Gelişim Öğrenme ve Öğretim -Kuramdan Uygulamaya¬ Ertem Matbaacılık, Ankara..
  • Wagner, Betty.Jane (1990) Dorothy Heatcote Drama As A Learning Medium, Stanley Thornes (publishers) ltd; ss. 128-146, Essex England.(çev. Hasan Erinç).
Yıl 2006, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 38, 19.01.2016

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). “Oyun ve Yaratıcı Drama İlişkisi”. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ömer (1999). "Türk Eğitim Sisteminde Yaratıcı Drama Öğretmeni Yetiştirme Sorunsalı", 8.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Trabzon:KATÜ Yayınları, C.1, 612-621.
  • Adıgüzel, H. Ömer (23-26 Ekim 2002). Eğitim Bilimlerinde ve Sanat Eğitiminde Yöntem, Disiplin ve Sanatsal Boyutlarıyla Yaratıcı Drama”. 11.Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri. Lefkoşa.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Eğitimde Yaratıcı Drama (baskıda), Ankara: Natürel Yayınları.
  • Akar, R. (2000). “Temel Eğitimin İkinci Aşamasında Drama Yöntemi İle Türkçe Öğretimi: Dorothy Heathcote’un ‘Uzman Rolü Yaklaşımı’”, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • And, M. (1974). Oyun ve Bügü, Ankara: İş Bankası Yayınları.
  • Aslan, N.. (2001). “Drama Sözcüğü Üzerine Etimolojik Bir İnceleme”, Dramaya Çok Yönlü Bakış (Edt. N.Aslan), Ankara:Oluşum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi Yayınları.
  • Boal, A. (1996). Ezilenlerin Tiyatrosu (Çev.:Semih Çelenk) İzmir :Etki Yayınları,.
  • Boal, A. (2003a). Ezilenlerin Tiyatrosu (Çev. Necdet Hasgül), Boğazici Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Boal, A. (2003b). Oyuncular ve Oyuncu Olmayanlar İçin Oyunlar (Çev.: B. Ataman, Ö.Öztürk, K.Rızvanoğlu).
  • Bowell P.ve Heap, S. B. (2001). Planning Process Drama, Londra: David Fulton Publishers,.
  • Demirel, Ö. (1999) Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara, PEGEM A Yayınları
  • -
  • Kuyumcu, N.,Ioagna L. (2001) Haydi Çocuklar Sahneye, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Pollisini, J.K. (1994). The Creative Drama Book; Three Aproaches, Anch Orage Pers. New Orleans. Usa.
  • Sağlam, T. (1997). “Eğitimde Drama ve Türk Çocuklarının Ritüel Nitelikli Oyunlarının Eğitimde Dramada Kullanımı” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • San, İ. (1990). “Eğitimde Yaratıcı Drama”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. C: 23, S: 2, Ss.573-582, Ankara.
  • San, İ. (1991). “Eğitim-Öğretimde Yaşayarak Öğrenme Yöntemi ve Estetik Süreç Olarak Yaratıcı Drama” Eğitimde Nitelik Geliştirme Sempozyumu, Kültür Koleji Yayınları, Ss.261-266, İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (1997) Gelişim Öğrenme ve Öğretim -Kuramdan Uygulamaya¬ Ertem Matbaacılık, Ankara..
  • Wagner, Betty.Jane (1990) Dorothy Heatcote Drama As A Learning Medium, Stanley Thornes (publishers) ltd; ss. 128-146, Essex England.(çev. Hasan Erinç).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ömer Adıgüzel

Yayımlanma Tarihi 19 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Adıgüzel, Ö. (2016). Yaşantılara Dayalı Öğrenme, Yaratıcı Drama ve Süreçsel Drama İlişkileri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 31-38.