Bir dansçı için koreografi kurgulayarak dans etmek ve doğaçlama dans etmek farklı şeylerdir. Koreografi kurgulayıp dans etmek için dansçı, tekrarlamalar yoluyla bir otomatizm geliştirir. Doğaçlama ise tekrar edilemezdir, bu yüzden doğaçlama dansçısı sürekli bir gerçekleştirme, hayata getirme durumundadır. Dans da doğaçlama bir dolaşımdır (diyalektik bir döngüsel geri bildirimdir). Bu dolaşım, düşünme ve düşünmeme, bilme ve bilmeme ile birlikte dansın dinamik gerilimini yaratır. Ya da diyalektiği dışarıda bıraktığımızda, doğaçlama esnasında dansçı bilip bilmeme arasında hareket eder. Sonuçta bu durumların birisine ya da diğerine geçici dengesizleşmeden ötürü hiçbir zaman tam olarak ulaşılamaz. Doğaçlama dans edebilmede dansçıya spontane bir şekilde dans edebilmek için yardım eden birçok ilke ve yön vardır. Dokuz nokta tekniği, vücudun hareket ederken yönelmesine yardım eden basit bir mekân içi modeldir. Amanda Miller bu doğaçlama pratiğini kendi atölyelerinde, performansta hareketin araştırılması ve dansçılara mekân içerisinde net ve belirli bir hareket kurmak ve doğaçlama alıştırması yaptırmak için kullanır. Böylece dans, seyirciler için rahatlıkla okunabilir hale gelir. Bir performans alıştırması olarak dokuz nokta tekniği spontane bir şekilde dansın oluşturulması için yapı/işaret verir.
For a dancer dancing a set choreography and dancing improvisation is different.
For dancing a set choreography the dancer has developed an automatism through
repetition. Improvisation is not repeatable, therefore the improvising dancer is in a
permanent state of actualisation. Improvising means creating dance in the moment
and for that creative process “to think“ means to engage (spatial and rhythmic)
imagination. In dance improvisation it is a circulation (a dialectical feedback
loop) of both thinking and not-thinking, knowing and not-knowing, which creates
the dynamic tension of the dance. Or better – leaving a dialectic behind – during
improvising the dancer moves in the intervall of knowing and not-knowing. The total
states of either the one or the other are never fully reached, because of permanent
destabilization.
For being able to do improvisational dance there are many concepts and
orientations, which help the dancer to compose the dance spontaniously. The NinePoint-Orientation
is simply a model in space which helps the body to orientate
while moving. Amanda Miller uses this improvisation-practice in her work, for the
research of movement, in performance and also as a training for the dancers to
write improvised or set movement clear into the space, so that the dance is clearly
readable for the audience. As a performance practice, the nine-point-technique
gives a structure/score for creating the dance spontaniously
Diğer ID | JA34ZC36KR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International