Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaratıcı Dramanın Mini Meta-Tematik Analizi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı 1, 45 - 60, 15.12.2020

Öz

Bu araştırmada yaratıcı dramanın mini-meta tematik analizinin yapılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, bu araştırmanın temel amacı, Adıgüzel’in yürüttüğü ve danışmanlık yaptığı yaratıcı drama konulu çalışmaların öğrenme sürecindeki etkililiğine ilişkin mini meta-tematik-analiz yapmaktır. Ancak çalışmalar taranırken mini meta-tematik boyut kapsamında nitel boyutlu çalışmalar olmasına dikkat edilmiştir. Bu amaçla, ulusal ve uluslar arası alandaki bazı veri tabanlarından Ö. Adıgüzel’in adının geçtiği çalışmalar incelenmiştir. Taramalarda yaratıcı dramanın etkililiğini inceleyen, ilgili yazar ismini içeren, nitel boyutlu yürütülen ve belirtilen üç veri tabanından ulaşılan çalışmalar dâhil edilme kriterleri olarak dikkate alınmıştır. Yapılan taramada, 5 adet nitel boyutlu çalışma araştırma kapsamına alınmıştır. Bu çalışmalar doküman incelemesine dayalı olarak içerik analizine uygun şekilde çözümlenmiştir. Bu aşama, iki veri kodlayıcısı tarafından yürütülerek kodlar arasındaki uyum sağlanmıştır. Hesaplanan uyum değerlerinin iyi düzeyde olduğu görülmüştür. 5 çalışmanın mini meta-tematik kapsamda incelenmesi sonucunda, yaratıcı dramanın birçok açıdan öğrencilerin öğrenme sürecindeki gelişimlerini olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Bu nedenle, öğrenme ortamlarında bütün kademelere uygun şekilde yaratıcı drama etkinlikleri planlanarak uygulanabileceği önerilebilir. Ayrıca mini meta-tematik analiz ile çok fazla sayıda çalışmaya ihtiyaç duyulmadan meta-tematik analizler yapılabileceği belirtilebilir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2014). Yaratıcı drama öğretmeni yetiştirmenin önemi ve gerekliliği. Ö.Adıgüzel. (Editör). Tamer Levent’e armağan. Ankara: Naturel Yayıncılık, 181-189.
  • Al-Karawi, D., Al Mamoori, D. A., & Tayyar, Y. (2016). The role of curcumin administration in patients with major depressive disorder: mini meta-analysis of clinical trials. Phytotherapy Research, 30(2), 175-183. DOI: 10.1002/ptr.5524
  • *Aykaç, M. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Batdı, V. (Ed.). (2019). Meta-tematik analiz: örnek uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, T., Erdoğan Ö. ve Uzuner, F. G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu ve tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 297-313.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fourth grade children.Doctor of Philosophy.University of Mississippi, UMI Number. 9988743.
  • Garlinger, D. K., & Frank, B. M. (1986). Teacher-student cognitive style and academic achievement: A review and mini-meta-analysis. The Journal of Classroom Interaction, 21(2), 2-8.
  • Goh, J. X., Hall, J. A., & Rosenthal, R. (2016). Mini Meta-Analysis of Your Own Studies: Some Arguments on Why and a Primer on How. Social and Personality Psychology Compass 10(10), 535–549. 10.1111/spc3.12267. Guli, L. A. (2004). The effects of creative drama-based intervention for children with deficits in social perception. Doctor of Philosophy, The University of Texas at Austin, UMI Number: 3151245.
  • *Karaosmanoğlu, G. (2015). Yaratıcı drama yönteminin 6. sınıf bilişim teknolojileri ve yazılım dersi alan öğrencilerin ders başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kayhan, H. C. (2012). Türkiye’deki drama ağırlıklı matematik öğretimi çalışmaları üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(12), 97-120.
  • *Kılıçaslan, M. H. (2015). Mimarlık eğitiminde yaratıcı drama yönteminin uygulanabilirliği üzerine bir araştırma.Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: an introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Lee, B. K.;Patall, E. A.; Cawthon, S. W. &Steingut, R. R. (2015). The effect of drama-based pedagogy onprek–16 outcomes: A meta-analysis ofresearch from 1985 to 2012. Review of EducationalResearch, 85(1), 3–49. DOI: 10.3102/0034654314540477
  • Mages, W. K. (2008). Does creative drama promote languagedevelopment in early childhood?a review of the methods and measuresemployed in the empirical literature. Review of EducationalResearch, 78(1), 124–152.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education.USA: JB Printing.
  • Murri, M. B., Respino, M., Masotti, M., Innamorati, M., Mondelli, V., Pariante, C., & Amore, M. (2013). Vitamin D and psychosis: mini meta-analysis. Schizophrenia Research, 150(1), 235-239. https://doi.org/10.1016/j.schres.2013.07.017
  • Namdar, A. O. Ve Çamadan, F. (2016). Yaratıcı drama uygulamalarının öğretmen adaylarının sosyal becerilerine etkisi. GEFAD / GUJGEF 36(3), 557–575.
  • Nayci, Ö. (2011). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama‟nın bir yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi (Şırnak ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Okvuran, A. (2010). Drama öğretmeninin yetişimi sorunsalı. Ö. Adıgüzel. (Editör). Tamer Levent’e Armağan. Ankara: Naturel Yayıncılık, ss.274-277.
  • Ormancı, Ü. ve Özcan, S. (2014). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersinde drama yöntemi kullanımının öğrenci tutum ve motivasyonu üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(4), 23-40.
  • Özçelik, N. ve Aydeniz, H. (2012). Yaratıcı Drama Yönteminin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Fransızca Konuşmaya Yönelik Tutumlarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16 (2), 231-248.
  • Sağlam, T. (2004). Dramatik eğitim amaç mı? araç mı?.A.Ü. DTCF-Tiyatro Bölümü, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17, 4-21.
  • Sevim, O. ve Özdemir Erem, N. H. (2013). Yaratıcı drama tekniğinin öğrencilerin yazma kaygıları üzerindeki etkileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 975-992.
  • Thompson, P. A., & Prince, H. M. (2013). Breast implant-associated anaplastic large cell lymphoma: a systematic review of the literature and mini-meta analysis. Current Hematologic Malignancy Reports, 8(3), 196-210.
  • Üstündağ, T., (1997). Vatandaşlık Ve İnsan Hakları Eğitimi Dersinin öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Viera, A. J. ve Garrett, J. M. (2005). Understanding interobserver agreement: The kappa statistic. Family Medicine, 37(5), 360-363.
  • *Yıldız, E. (2011). Yaratıcı dramayı matematik öğretiminde yöntem olarak kullanan öğretmenlerin ve öğretim elemanlarının yönteme ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Veli Batdı Bu kişi benim 0000-0002-7402-3251

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Batdı, V. (2020). Yaratıcı Dramanın Mini Meta-Tematik Analizi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(Özel Sayı 1), 45-60.