Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaratıcı Drama Etkinlikleriyle Uygulanan Oryantasyon Çalışmalarının Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 161 - 180, 01.01.2019

Öz

Bu çalışmada Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesine yeni başlayan 1. sınıf öğrencilerinin oryantasyon eğitimi yaratıcı drama etkinlikleriyle yürütülmüştür. Çalışma eğitim fakültesinin açıldığı ilk hafta olan 11-15 Eylül 2017 tarihleri arasında yapılmıştır. Yaratıcı drama etkinlikleri “Tanışma-iletişim”, “Mekân Tanıma” ile “Hak ve Kurallar” olmak üzere 3 atölyede 9 saat sürmüştür. Yaratıcı drama etkinliklerini 1 drama eğitmeni Isparta, Denizli, Karaman, Burdur şehirlerinden gelen ve drama eğitmenliği 5. aşama programını bitirmiş 8 drama eğitmen adayı ve eğitim fakültesinde drama derslerine giren 3 drama öğretmeni yürütmüştür. Ayrıca çalışmalarda farklı akademik unvanlara sahip 8 ders öğretim elemanı, 2 yüksek lisans düzeyinde ve 13 sınıf ve okul öncesi öğretmenliği 3. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 15 mentör / uzman öğrenci / yardımcı öğrenci katılımcı gözlemci olarak yer almıştır. Drama eğitmeni, drama eğitmen adayları, drama öğretmeni, ders öğretmeni, mentör öğrenci olmak üzere toplam 32 kişiyle yürütülen uyum programı etkinliklerine eğitim fakültesinin bütün bölümlerindeki 17 şubeden 333 birinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma verileri açık uçlu 3 sorudan oluşan görüş alma formu ile elde edilmiştir. Bu formla çalışmaya katılan bütün öğrencilerden, drama eğitmenlerinden ve eğitmen adaylarından, yardımcı / uzman öğrencilerden, ders öğretim elemanlarından yazılı görüş alınmıştır. Yaratıcı drama etkinliklerine ilişkin bu beş farklı kaynaktan elde edilen nitel veriler birbirinden bağımsız olarak irdelenmiştir. Madde madde yapılan inceleme sürecinde anlamlı bütünler bir araya getirilmiştir. Bu nitel analiz sonucunda yaratıcı drama çalışmalarının tüm tara ara kişisel, mesleki ve sosyal olarak olumlu katkılarının olduğu belirlenmiştir. Yaratıcı drama etkinliklerinin çok farklı statülerden, farklı şehirlerden, farklı kültürlerden gelen tara arın birbirleriyle ve dramayla tanışmalarını, kaynaşmalarını, birbirlerine güven duymalarını sağladığı belirlenmiştir. Yine drama etkinliklerinin tüm katılımcıların mekân tanıma, hak ve kuralları öğrenmeleri konusunda olumlu etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmada görev alan eğitmen, eğitmen adayı, drama öğretmeni, ders öğretim elemanı ve mentör öğrencilerinin uyum programı uygulamaları, farklı etkinlikler, öğretmenlik mesleği hakkında yeni öğrenmeler gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Sonuç olarak tüm katılımcıların ortak görüşünün yaratıcı dramanın oryantasyon eğitimini amaçlarına ulaştırmada etkili bir öğretme yöntemi olduğu şeklinde belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Abacı, S., Tepeli, K. ve Erbay, F. (2015). Yaratıcı drama eğitiminin ergenlerin sosyal becerilerine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 10(2), 191-200.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. (4. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Aksoy, N. (2003). Eylem araştırması: Eğitimsel uygulamaları iyileştirme ve değiştirmeden kullanılacak bir yöntem. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Güz 2003; sayı 16, s.474-489.
  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: Uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13: 107-110 (1997).
  • Altuntaş, O. ve Altınova, H. H. (2015). Yaratıcı drama yönteminin üniversite öğrencilerinin duygusal gereksi- nimleri üzerine etkisi. Electronic Turkish Studies. Summer 2015, Vol. 10 Issue 11, p113-126. 14p.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2000). Drama. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Berber, Ş. S. (2015). Okul öncesi 5 yaş çocukları için eğitici drama temelli okula uyum programının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Calhoun, E. F. (2002). Actian research for school improvement. Educational Leadership, Vol. 59, NO.6, March, p. 18-24. 18 Aralık 2018 tarihinde http://www.educationalleader.com/subtopicintro/read/ASCD/ ASCD_408_1.pdf adresinden erişildi.
  • Ceyhan, E. (1995). Oryantasyon eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi. 42 :14-15.
  • Ekinci, C. E., ve Burgaz, B. (2007). Hacettepe üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S. ve Bekir, Ş. H. (2005). Gazi üniversitesi, eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:13, No:2, 479-496.
  • Genç, H. N. (2004). Drama dersinin üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeyine etkisi. N. Aslan (Ed.). Türkiye 6. drama eğitmenleri buluşması ve ulusal drama semineri içinde (ss.63-72). Ankara: Fersa Matbaacılık.
  • Gönen, M. ve Dalkılıç, N. U. (2003). Çocuk eğitiminde drama. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Hubbard, R. S., and Power, B. M. 1993. The art of classroom inquiry: A handbook for teacher researchers. Portsmouth, NH: Heinemann. 02 Aralık 2018 tarihinde https://www.pearsonhighered.com/assets/samplec- hapter/0/2/0/5/0205625037.pdf adresinden erişildi.
  • İkiz, F. E. & Otlu, M. B. (2015). Üniversite Yaşamına uyum sürecinde yaşanan sorunlar ve başa çıkma yolları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 35-51.
  • Kafalı, E. (2011). Yüksek öğretime yeni başlayan öğrencilerin uyum becerilerini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Namık Kemal Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Tekirdağ.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2004). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacet- tepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32 [2007] 145-155.
  • Karahan, F., Sardoğan, E. M., Özkamalı, A. ve Dicle, N. A. (2005). Üniversite 1. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 2, sayı 30.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi (9. Basım). Nobel Yayın Dağıtım. Ankara
  • Kolunsağ, A. ve Vatansever-Özdemir, G. (2007). Sürdürülebilir oryantasyon modeli ve Sakarya Üniversitesi’ndeki durum. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 211-229.
  • Kutlu, M. (2004) Üniversite öğrencilerinin alıştırma-oryantasyon hizmetlerine ilişkin karşılaştıkları sorunlar ve beklentileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 207-208. http://www.pegem.net/ dosyalar/doku- man/77.pdf adresinden erişildi. (10 Ağustos 2018)
  • MEB. (2014a). Ortaöğretime uyum programı uygulama kılavuzu. uyum etkinlikleri. 8 Ağustos 2018 tarihinde https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/06160405_OrtaYYretime_ Uyum_ ProgramY_Uygu- lama_KYlavuzu_Uyum_Etkinlikleri.pdf adresinden erişildi.
  • MEB. (2014b). Eğlence hizmetleri: Yaratıcı drama. http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_ pdf/Yarat%C4%B1c%C4%B1%20Drama.pdf adresinden erişildi. (7 Eylül 2018)
  • MEB. (2017). Ortaöğretime uyum programı uygulama kılavuzu: Uyum etkinlikleri. https://ogm.meb.gov.tr/ meb_iys_dosyalar/2017_09/06160405_OrtaYYretime_Uyum_ProgramY_Uygulama_KYlavuzu_Uyum_ Etkinlikleri.pdf adresinden erişildi (06 Ağustos 2018)
  • Mercan, S., Ç. ve Yıldız, S., A. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 16 (2011-2), 135-154.
  • Sevim, S. A. ve Yalçın, İ. (2006). Kısa süreli bir oryantasyon programı denemesi: Öğrencilerin uyum düzeyleri ve programa ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Yıl: 2006, Cilt: 39, Sayı: 2, 217-233.
  • Sevinç, S. ve Gizir, C., A. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin bakış açılarından üniversiteye uyumu olumsuz etkileyen faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 14(4),1285-1308.
  • Şentürk, N. (1996). Eğitimde yaratıcı drama. Çağdaş Eğitim Dergisi. Sayı 223.
  • Tanrıseven, I. ve Aykaç, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin yaratıcı dramanın kişisel ve mesleki yaşantılarına katkısına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl: 6 Sayı : 12.
  • Tiyek, R. (2014). Oryantasyon eğitim programı etkinliğinin değerlendirilmesi: Bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5(1): 333-353.
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi. Sayı 2.
  • Tuzcuoğlu, N. (1996). Okullarda duruma alıştırma (Oryantasyon) çalışmaları. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 48:-8.
  • Türktan, N. S. (2003). The effect and therapeutic factors involved in short-term semi-structured support group intervention fore enhancing adjustment of freshman in transition to university, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ulutaş, H. (2010). Oryantasyon programlarının yeterlik düzeylerine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve De- netimi Bilim Dalı: Ankara.
  • Yavuzer, H. (2014). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Eğitimde rehberlik hizmetleri. (20.basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yeşilyaprak, B. (2013). 21. yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yeşilyaprak, B. (2016). 21. yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. 25. Baskı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yeşilyaprak, B., Sundur, T. Y. ve Ekşisu, M. (2014). Ortaöğretime uyum programı pilot uygulama ve değer- lendirme raporu. 10 Ağustos 2018 tarihinde erişildi. http://www.meb.gov.tr/earged/unicef/ORTAogRETi- ME_UYUM_PROGRAMI_PILOT_UYGULAMA_VE_DEGERLENDIRME_RAPORU.pdf.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kenan Demir Bu kişi benim 0000-0002-1111-2097

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, K. (2019). Yaratıcı Drama Etkinlikleriyle Uygulanan Oryantasyon Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 161-180.