Bu çalışma, Theodoros Terzopoulos'un “ALARME” adlı yapımını görsel dramaturjik bir perspektiften incelemekte ve özellikle geleneksel dramatik metin aracılığıyla değil, performansın görüntü, mekân, beden, ses ve seyirci ile kurduğu ilişki aracılığıyla sağladığı çok katmanlı deneyime odaklanmaktadır. Görsel dramaturji çalışmaları dramatik bir metne bağlı olmaktan ziyade, 20. yüzyılda ortaya çıkan postdramatik tiyatro, performans veya imge tiyatrosunun birleşik estetiğini ele alır. Dilin dekonstrüksiyonu, oyuncu bedeninin birincil ifade aracı olarak kullanımı ve hem oyunculara hem de seyirciye meydan okuyan performatif alan yaratımı görülen bu biçimler için dramatik metnin öncül konumu değişerek diğer tiyatro öğeleriyle eş konuma gelmiştir. Therzopoulos’un İngiltere Kraliçesi Elizabeth ve İskoç Kraliçesi Mary Stuart’ı hayali bir karşılaşmayla bir araya getiren ALARME performansının yılan-bedenli oyuncuları, belirli bir geometrik mekân tasarımı içindeki deneyimlerini doğrudan seyirciye açar. Gündelik dışı bedenlerin yer aldığı performans, seyircinin ve oyuncuların eşzamanlı olarak birlikte mekânı, üretilen sesleri ve dönüşen bedenleri birlikte algılayacağı ve keşfedeceği bir deneyim sunmaktadır. Böylece sadece dramatik metin kaynaklı değil, performans anına özel görsel bir dramaturji imkanı doğar.
The present study analyses Theodoros Terzopoulos’ production “ALARME” from a visual dramaturgical perspective with particular focus on the multi-layered experience it provides not primarily through traditional dramatic text, but through its relationship with image, space, body, sound and the audience. Visual dramaturgy studies are not tied to the dramatic text, taking in rather the combined aesthetics of the post-dramatic theatre, performance or image theatre that emerged in the 20th century. The deconstruction of language, the use of the actor's body as the primary means of expression, and the creation of a performative space that challenges both the actors and the audience change the primary position of the dramatic text for these forms, which have become synonymous with other theatrical elements. The snake-bodied performers of Terzopoulos’ ALARME, which brings together Queen Elizabeth I of England and Mary, Queen of Scots in a fictitious encounter, open their experiences within a specific geometric space directly to the audience. The extra-daily movement of the bodies allows the audience and the performers to simultaneously perceive and explore the space, the sounds produced and the transforming bodies together. The result is dramaturgy based not only on dramatic text, but also a visual dramaturgy that is specific to the moment of the performance.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Çağdaş Tiyatro Çalışmaları, Performans Sanatları (Diğer) |
| Bölüm | Derleme |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 2 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International