This study examines the responses of consumers to protect them from deceptive or harmful activities of companies in market process. Also, the background of consumers’ demanding behaviors were investigated. In this context, the objective of the study is to determine the relationship among consumers’ knowledge towards their rights created by law, the consciousness level, the attitude towards demanding the rights, and actual behaviors for protecting their rights. A survey has been conducted with 268 women teachers through a structured questionnaire. Data were analyzed through factor and regression methods. The findings of the study reveal a clear relationship among the level of consumer knowledge and consciousness with attitude towards actual behaviors for demanding the rights. A strong relationship was also found between attitude and actual behaviors for consumer rights.
Bu çalışma, tüketicilerin satın aldıkları her hangi bir ürünün ayıplı ya da hatalı çıkması durumunda pazarda sergiledikleri hak arama davranışını incelemektedir. Tüketicinin bilgi ve bilinç düzeyleri ile hak aramaya yönelik tutumlarının hak arama davranışı üzerindeki etkileri sorgulanmaktadır. Bu amaçla, kadın öğretmenlerden oluşan 268 tüketiciyi içeren bir anket uygulaması ile veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler faktör ve regresyon analizleriyle incelenmiştir. Tüketicilerin hak arama davranışlarının, sahip oldukları haklara ilişkin bilgi düzeyi ile doğrudan ilişkili olduğu görülmüştür. Bilgi ve bilinç düzeyi, hak aramaya yönelik tutumu önemli ölçüde açıklamakta ve tutum da davranışa aynı yönde yansımaktadır.
Tüketici Hakları Tüketici Bilinci Tutum Tüketicinin Korunması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 10 |